|
Logowanie |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Artykuły | Zestawienia | Pojedynek - Sega Game Gear vs GB Classic |
Autor tekstu: Logan
Pojedynek - Sega Game Gear vs GB Classic
Po ostatnich pojedynkach konsol (link) autorstwa guzika oraz mojego (link) dziś w ramach uzupełnienia na ring wchodzą kolejne dwie legendy przenośnej rozrywki. Formuła pojedynku taka jak ostatnio. Ostateczne podsumowanie wyników wyłoni zwycięzce. Pamiętajcie jednak że artykuł na na celu poinformowanie czytelników oraz porównanie sprzętu - nie wywoływanie ''wojenek''. Dziś kiedy komercyjnie produkty umarły, takie utarczki nie mają sensu, natomiast gracze powinni się cieszyć z kolejnej wspaniałej przenośnej zabawki. Jak to ujął guzik ''Nie samym Game Boyem człowiek żyje''.
Tło historyczne
Game Gear to pierwsza przenośna konsolka od SEGI. Konsola wydana na rynek znacznie później niż GB, z myślą "ucięcia" kawałka tortu, który w większości posiadało wtedy wielkie N. Premiera odbyła się 6 października 1990 w Japonii, na pozostałych kontynentach w roku 1991. Od 1990 do 1997 roku konsolka rozeszła się w około 10 milionów egzemplarzy. Najlepiej sprzedającą się grą był Sonic Hedgehog. Uważa się, iż powstało około 200 gier na przenośne dziecko niebieskich. Cena na starcie wynosiła 149 USD.
Historia którą znamy wszyscy, nie będę się więc rozpisywał wspominając jedynie o najważniejszych szczegółach. Sprzęt miał swoją premierę 21 kwietnia 1989 (Japonia) oraz niewiele później na pozostałych kontynentach. Szacuje się, że sprzedano 70 milionów konsol, z czego 20 w samej Japonii (czyli dwukrotnie więcej niż konkurenta naszego pojedynku na całym świecie). Najlepiej sprzedawaną grą był oczywiście Tetris (w samych stanach sprzedano 3 miliony sztuk gry) oraz seria POKEMON. Cena "graj chłopka" podczas premiery była jak na owe czasy atrakcyjna, wynosiła jedyne 89.95 USD.
Runda 1 - Design i mobilność
Sega Game Gear: Game Boy Classic:
Wymiary: 209 mm x 111 mm x 37 mm Wymiary: 90 mm x 148 mm x 32 mm
Waga: ok. 400 gramów Waga: ok. 140 gramów
Sterowanie: Przyciski A, B, START, Krzyżak Sterowanie: Przyciski A, B, SELECT, START, Krzyżak
Czas działania na bateriach: około 1h (!) Czas działania na bateriach: około 10h (!)
W tej kategorii GB Classic niemalże nokautuje swojego przeciwnika. O ile wygląd Game Geara jest całkiem ładny, tak jego mobilność niemal zerowa. Ekstremalne rozmiary i waga (pół kilo z bateriami!) przynoszą na myśl jedno słowo - cegła. Dodatkowo dzięki zastosowanym komponentom (i wbudowanym podświetleniu bez możliwości wyłączenia) konsolka jest potężnie ''baterio-żerna'' - mój rekord to 58 minut na 6x Duracellach! Absurd, który sprawia że GG nadaje się bardziej do podłączenia pod zasilacz i traktowania jak konsolę stacjonarną. Co prawda GB też do najzgrabniejszych nie należy, jednak jego wymiary, waga, czas działania to zupełnie inna liga.
Również sposób trzymania przemawia na korzyść GB - dlaczego, mógłbyś zapytać skoro w poprzednim pojedynku uważałem odwrotnie? Otóż wymiary GG oraz rozmieszczenie przycisków sprawiają, że dłonie szybko się męczą i przyjemność z grania drastycznie spada (w przypadku GB, przez około 10 lat grania nie wystąpiło to NIGDY).
Runda 2 - Możliwości techniczne
Sega Game Gear:
Procesor: Z80 @ 3,58 MHz
Pamięć: 24kB RAM
Grafika: 160x146 pikseli, 32 kolory z palety 4096
Dźwięk: 4 kanały mono, słuchawki - stereo
Zasilanie:6 baterii AA, zasilacz lub zewnętrzny akumulator
Akcesoria dodatkowe (licencjonowane): Tuner TV, Master Gear Converter, zewnętrzny akumulator, oficjalny zasilacz, link kabel, pokrowce.
Game Boy Classic:
Procesor: 8-bit Sharp Z80 z 4,194304 MHz
Pamięć: 8 Kb RAM
Grafika: 60 × 144 pikseli; przekątna 2,6 cala; 4 odcienie szarości
Dźwięk: 4 kanały
Zasilanie:6 V, 0.7 W (4 baterie AA)
Akcesoria dodatkowe (licencjonowane): Drukarka, aparat, link kabel, nakładki, lupy na ekran, pokrowce, opakowania, zewnętrzny zasilacz.
Runda dla niebieskich. Co prawda dominacja sprzętowa GG wynika z tego, że jest to sprzęt znacznie młodszy. Game Gear posiada wbudowane podświetlenie i kolorowy ekran LCD (który jednak jest niedoskonały, przy grach z szybkim scrollingiem, jak np. w Sonicu gdzie wszystko smużyło, kolory się zlewały). Game Boy otrzymał całe mnóstwo akcesoriów - dlaczego więc i tutaj wypada gorzej ? Historia pokazała, że akcesoria powstałe przy GB tworzono później do GBP, GBC. Były to te same drukarki i kamerki, pokrowce itp różniące się jedynie obudową. Game Gear pokazał akcesoria których długo później i nigdy wcześniej nie miał żaden handheld. Tuner TV zmieniający konsolkę w przenośny telewizor (z wejściem AV, dzięki czemu możemy podłączyć do niego inną konsolkę !) czy Master Gear umożliwiający granie w gry ze stacjonarnej Segi Master System to było coś!
Runda 3 - Gry
Sega Game Gear: Game Boy Classic:
Pojemność nośnika: do 4 Mbitów Pojemność nośnika: do 8 Mb (64Mbit)
Liczba gier: ok. 120 Liczba gier: ok. 1200
Cóż, w tej dziedzinie mało co może równać się z GB Classic. Setki gier o różnej tematyce, mnóstwo hiciorów (polecam artykuł Antariego - 10 najlepszych gier na GB) i miliony "przegranych" godzin na całym świecie. Kiedy świat szalał za Tetrisem, Sega zaatakowała z Columns (poniżej porównanie screenów z obydwu konsol), który nie zyskał takiej popularności. Sonic jako odpowiedź na Mariana zyskał więcej popularności, jednak tutaj zawiódł sprzęt (30 godzin grania w Mariana = 1 godzina w Sonica, patrz czas grania na bateriach). Na sprzęcie wielkiego N nie było problemu z niczym. Nawet mało popularne na handheldach w tamtych czasach wyścigi i bijatyki dawały radę. RPG oraz platformówki zdecydowanie rządziły i były głównym pokarmem graczy. Na pierworodnym przenośnym Segi brakowało dobrych wyścigów (jeden Sonic Drift, mimo iż świetny wiosny nie czyni). Dodatkowo gwożdziem do trumny GG był fakt, iź większość tytułów było zwykłym portem ze stacjonarnej Segi Master System (gry na obie platformy pojawiały się zazwyczaj w tym samym czasie, i niewiele się od siebie róźniły). W tym samym czasie Ninny starało się różnicować gry między platformami GB Classic i NES co wyszło im znacznie lepiej.
Screeny porównawcze gier
Podsumowanie:
Za podsumowanie niech posłuży zliczenie punktów z poszczególnych kategorii:
Sega Game Gear:
Sprzęt = 8/10
Akcesoria = 8/10
Wygląd i mobilność = 3/10
Gry - ilość oraz zróżnicowanie gatunkowe = 5/10
SUMA = 24/40
Game Boy Classic:
Sprzęt = 6/10
Akcesoria = 7/10
Wygląd i mobilność = 8/10
Gry - ilość oraz zróżnicowanie gatunkowe = 10/10
SUMA = 31/40
Zwycięzcą jest... ''Graj-chłopek'' znów na pierwszym miejscu. Podobnie jak w przypadku poprzeniego pojedynku to ilość gier decyduje o sukcesie konsoli, jednak w tym przypadku, dochodzą również ułomności sprzętu jakimi charakteryzował się GG (który nie mieścił się nawet do kieszeni). Po raz kolejny zachęcam do osobistego zapoznania się z obydwiema konsolkami i wyrobienia sobie własnego zdania. Zdecydowanie warto przyjrzeć się bliżej temu kawałkowi historii przenośnej rozrywki, emulatory nie oddadzą Wam tego klimatu, co kawał cegły w łapie (sic!). Dziękuję za poświęcony czas. Miłego grania!
Potwór zarówno pod względem wielkości jak i pochłaniania energii.
Linki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sega_Game_Gear - Tutaj poczytacie więcej na temat konsoli Sega Game Gear.
http://www.retroage.net/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=112 - Szczegółowa galeria konsoli Sega Game Gear.
Powrót do poprzedniej strony
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.
Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.
Brak ocen.
|
|