Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Hardware | Spis gier na konsole GB z serii Pokemon




Autor tekstu: Jaro




Spis gier na konsole GB z serii Pokemon


Któryś z użytkowników pytał swego czasu o spis wszystkich części serii gier Pokemon. I słusznie bowiem nie ma co ukrywać, iż w internecie oraz na przeróżnych aukcjach internetowych pełno jest podróbek, hacków i innych ''imitacji''. Na samą myśl o tytułach: Chaos Black, Quartz, Shiny Gold, Naranja aż się zimno robi. I pomyśleć, że ludzie kupują to za poważne pieniądze!

Postanowiłem coś z tym zrobić - oto spis wszystkich oficjalnych części serii gier Pokemon wydanych na GB Classic, GB Color, GB Advance. Jeśli znajdziecie inny tytuł sygnowany znakiem Game Boya to na 100% jest to podróbka. Nie będzie oszust pluł nam w twarz!

1. Pokemon Red, Blue, Green, Yellow


Data wydania:
Red/Blue/Green - Japonia - 1996, USA - 1998, Europa - 1999
Yellow - Japonia - 1998, USA - 1999, Europa - 2000
Typ gry: RPG

O grze: Pokemon Red/Blue to pierwsza porządna odsłona serii. Większość osób słysząc coś na temat gry Pokemon, kojarzy sobie właśnie z tymi częściami. Gra zaczyna się od wybrania imienia naszego wirtualnego awatara oraz pierwszego pokemona: Charmandera, Squirtla lub Bulbasaura. Gracz ma przed sobą dwa cele: Zostać mistrzem Pokemon - czyli Pokonać Elite Four oraz ''Złapać je wszystkie''. Jeśli chodzi o różnice pomiędzy obiema częściami, jest jedna znacząca - w obydwóch grach można złapać po 139 pokemonów. Gry różnią się pozostałymi jedenastoma.

Pokemon Yellow w zasadzie niewiele różni się od dwóch poprzednich części. Namacalne różnice to m.in fakt iż na początku gry nie możemy wybierać jednego z trzech starterów, z każdym rozpoczęciem gry otrzymujemy Pikachu, zaś nasz rywal dostaje Eevee. Kolejną nowością jest Pikachu chodzący za nami krok w krok, mający własne humory. Musimy dbać o jego względy. Ponadto nie możemy go przekształcić za pomocą Thunder Stone. Fabuła gry została podciągnięta do serialu, o czym świadczy Zespół R pojawiający się w punktach kulminacyjnych gry, oraz możliwość wyboru imienia Ash dla głównego bohatera, na początku gry. Yellow różni się również stworkami do złapania. Teraz, żeby zdobyć je wszystkie trzeba wymienić się z Blue oraz Red.

       


2. Pokemon Trading Card Game


Data wydania:
Japonia - 1998, USA - 2000, Europa - 2000
Typ gry:
Fabularna/Karcianka

O grze: Tutaj zasady gry znacznie się zmieniły. Trener pokemon w którego się wcielamy stawia przed sobą dwa cele do spełnienia: zebrać wszystkie karty (jest ich aż 226), nie mylić z pokemonami których jest podstawowe 150, oraz zostać mistrzem gry karcianej, której zasady choć nieco złożone, szybko stają się przyswajalne. Zawodnicy muszą posiadać przynajmniej 60 kart. Z takiej liczby kart możemy zbudować talię. Jeśli mamy dużo kart, talii możemy stworzyć więcej. Pokemony dzielą się na siedem podstawowych żywiołów: trawa, ogień, woda, piorun, energia psychiczna, walka, energia normalna. Do wykonania ataku Pokemon potrzebuje kart energii (im więcej kart energii mu damy, tym silniejsze ataki może wykonać), które znajdują się w talii.

Trenerzy wykonują ruchy na przemian. Walkę rozpoczyna ten trener, któremu wypadnie na monecie wypadnie awers. Po pokonaniu pokemona przeciwnika trener wybiera kartę nagrodę (ze swojej talii). O ilości kart nagród decydują trenerzy przed rozpoczęciem walki. Osoba wygrywa pojedynek jeśli zdobędzie wszystkie karty nagrody, gdy przeciwnikowi skończą się karty pokemonów, lub gdy przeciwnikowi skończą się karty w talii. To takie najważniejsze prawa rządzące światem gry karcianej Pokemon. Oprawa graficzna gry wypada nie najgorzej. Zarówno postacie jak i otoczenie zostało przedstawione w zupełnie inny sposób niż w poprzednich odsłonach gry.



3. Pokemon Pinball


Data wydania:
Japonia - 1999, USA - 1999, Europa - 2000
Typ gry:
Symulator Pinballa

Coś odmiennego dla fanów serii. W Pokemon Pinball stworki łapiemy... za pomocą toczącego się po stole Pokeballa. Możemy również uczestniczyć w mini grach z ich udziałem. Do złapania/wyewoluowania jest aż 151 pokemonów (znanych z R/B/Y), które będziemy łapać na dwóch różnych stołach. Żeby było ciekawiej kartridż posiada sensor ruchu, który wibruje podczas uderzania Pokeballem w konkretne miejsca na planszy. Mała rzecz, a cieszy.

''Do wyboru są dwa stoły. Pierwszy i łatwiejszy to stół czerwony i drugi stół, trudniejszy, niebieski. Pokemon na stole pojawia się w momencie trafienia kulką w odpowiednie miejsce. Wtedy musimy trafić go pokeballem cztery razy i jest nasz. Później stworek może wyewoluować. By to zrobić musimy trafić w pewne miejsce i pozbierać rozrzucone na stole literki. Za złapanie odpowiedniej ilości pokemonów trafiamy na stoły dodatkowe. Nie wpływają one znacząco na rozgrywkę, ale ją uprzyjemniają. W grze umieszczono 151 poksów. Złapanie ich zajmie całe wieki...'' ~QZX



4. Pokemon Gold/Silver/Crystal


Data wydania:
Gold/Silver - Japonia - 1999, USA - 2000, Europa - 2001
Crystal - Japonia - 2000, USA - 2001, Europa 2001
Typ gry: RPG

O grze: Grafika nowych częściach serii (Gold/Silver) została poprawiona, pojawiło się 100 całkiem świeżych pokemonów, dodano liczne usprawnienia w systemie rozgrywki m.in dodano nowy typ pokemona: dark (równoważący system całkowicie zdominowany w zeszłej odsłonie przez pokemony psychiczne), a także wprowadzono tzw. Entry Hazards (atak: spikes), które w znaczący sposób przedefiniowały kierunek rozwoju strategicznego serii. Nowy świat gry (po starym również można podróżować), podział miejsca w plecaku (osobno pokeballe, osobno przedmioty ważne dla fabuły itp.), PokeGear - czyli radio, telefon, mapa w jednym. Możliwość tworzenia jajek z pokemonów plus mnóstwo innych smaczków jak chociaż egzystencja Shiny Pokemonów. Przez wielu uważane, za najlepsze części serii.

Pokemon Crystal - Ostatnia odsłona serii na pana kolorowego. W tej części niewiele zmieniono pod względem graficznym. Ten sam świat gry, te same pokemony. Dodano jedynie możliwość wyboru bohatera gry: możemy wybrać dziewczynę lub chłopca. W tej części twórcy podobno wcisnęli więcej sekretów. Istnieje np. pogłoska, że można złapać Celebi. Japończycy dostawali z grą ciekawe urządzenia pozwalające na połączenie GB Color z telefonem komórkowym i walką ze znajomym/znajomą na odległość.

       


5. Pokemon: Trading Card Game 2


Data wydania:
Japonia - 2001, USA - brak, Europa - brak
Typ gry: Fabularna/Karcianka

O grze: Kolejna część karcianki przynosi ze sobą kolejny zestaw świeżych pokemonów, nową fabułę oraz możliwość gry chłopcem lub dziewczynką. Niestety świat gry pozostał ten sam. Kolejna smutna wiadomość - gra została wydana tylko w Japonii w związku z czym nie było mi dane jej przetestować.



6. Pokemon Puzzle Challenge


Data wydania:
Japonia - 2000, USA - 2000, Europa - 2001
Typ gry: Logiczna/Puzzle

O grze: I znów odpoczynek od standardowych, fabularnych części serii. W Pokemon Puzzle Challenge pobawimy się klockami - i bynajmniej nie jest to kolejny Tetris. Gra polega to na łączeniu klocków kolorami. Za pomocą 'dwóch łapek' (a właściwie kratek) możemy zamieniać klocki miejscami. Żeby ukończyć planszę trzeba pozbyć ich wszystkich (nowe hasło 'Pozbądź się ich wszystkich!'). Kilka trybów gry oraz poziomów trudności, pokemony z Gold/Silver, możliwość odblokowywania dodatkowych plansz oraz możliwość gry z kolegą - przedłużają zabawę. Tytuł jest bardzo złożony i ciekawy, ale uwaga! Raczej trudno go zdobyć.

''Przyznaję że gra swego czasu stanowiła dla mnie spore zaskoczenie. Nie dość że gameplay okazał się na tyle ''uzależniający'' iż z kilku minut zrobiło się kilka godzin, to jeszcze pozycja pokazała lwi pazur w temacie mnogości trybów oraz replayability dzięki możliwości rywalizacji z kolegą w trybie Multiplayer. W rozgrywce dla samotnego gracza, spory odsetek ''kolizji'' różnokolorowych klocków jest często wyłącznie dziełem przypadku, co momentalnie wywołuje wrażenie powszechnego chaosu nad którym z przyjemnością każdy fan gier logicznych chciałby zapanować...'' ~Antari





7. Pokemon Ruby/Sapphire/Emerald


Data wydania:
Ruby/Sapphire - Japonia - 2002, USA - 2003, Europa - 2003
Emerald - Japonia - 2004, USA - 2005, Europa - 2005
Typ gry: RPG

O grze: ''Kolejna generacja handhelda Nintendo przyniosła zupełnie nową odsłonę głównego RPGowego ramienia serii Pokemon. Po Ruby/Sapphire wielu oczekiwało podobnego skoku jakościowego, jaki miał miejsce przy przejściu z GB Classic na GB Color. Poniekąd autorom udało się wprowadzić liczne usprawnienia, które dodały pikanterii zabawie z kreowaniem swojego ''dream team'' jednakże o wywróceniu systemu rozgrywki o 180 stopni jakie miało miejsce przy okazji Pokemon Gold/Silver mowy nie ma. Graficznie, patrząc z perspektywy czasu, gra jest bardzo dobrą kontynuatorką serii, jednakże obiektywnie rzecz ujmując - pozycje te nie wyciskają siódmych potów z GB Advance. Dodano bajery graficzne w postaci odcisków stóp na piasku, cienia, czy odbicia w tafli wody. Większość elementów w trakcie pojedynku nadal opiera się na imitacji, co w przypadku GB Advance trąci już nieco archaizmami z poprzednich generacji.

Interesującą koncepcją jest innowacja w postaci walk 2 vs 2 w których naprzeciwko siebie stają 4 pary pokemonowych oczu. Personalizację naszych stworków ułatwia jeden z najważniejszych dodatków tej generacji - natury, umożliwiające trening pokemona pod określoną statystykę. Umiejętności (abilities) stanowią już wisienkę na torcie nadając jeszcze bardziej strategiczny posmak starciom oraz poszerzając możliwości w trakcie doboru naszej drużyny. Rozwinięto idee berries które w ww. pozycjach możemy sami sadzić. Dodano także mniej znaczące dodatki w postaci: możliwości tworzenia ''tajnych baz'' w określonych miejscach oraz udziału w konkursach piękności. Pokemon Emerald tradycyjnie stanowi ''dopiętą na ostatni guzik'' wariację na temat dwóch wcześniejszych bliźniaczo podobnych gier z serii. Z nowości warto nadmienić o miejscu potyczek największych ''wymiataczy'' w grze - Battle Frontier...'' ~Antari

       


8. Pokemon Fire Red/Leaf Green


Data wydania:
Japonia - 2004, USA - 2004, Europa - 2004
Typ gry: RPG

O grze: Pamiętacie stare dobre Pokemon Red/Blue z GB Classic? Nintendo postanowiło wydać remake starych części na nową konsolę - Game Boy Advance/SP. Wiele się nie zmieniło, zasady gry pozostały takie same, świat gry również. Dodano za to system pomocy w menu, który wyjaśnia dokładne zasady gry zaś grafika została bardzo zbliżona do tej z Ruby/Sapphire. Rozszerzono funkcjonalność Pokedexa oraz plecaka. Dodano też możliwość wymiany poków za pomocą Wireless Adaptera. W Union Roomie możemy także czatować z innymi graczami. Dodatkowo podróżując po siedmiu wyspach Sevii Islands mamy możliwość złapania 100 pokemonów drugiej generacji. Całość wygląda naprawdę efektownie, ja jednak mam większy sentyment do starych, dobrych Red/Blue.

''Wydając remake słynnych dwóch pierwszych części serii Nintendo żerowało na sentymencie graczy mających niegdyś styczność z ww. pozycjami. Co nie zmienia faktu że pomijając usprawnienia graficzne, to nadal te same wspaniałe gry, które niegdyś pochłonęły miliony. Osoby które nie miały okazji zaznajomić się z ich wcześniejszymi wydaniami mają teraz ku temu idealną okazję. Jednym z głównych ''gadżetów'' przemawiających za kupnem Fire Red/Leaf Green jest dodawany w zestawie z grą Wireless Adapter umożliwiający bezprzewodową komunikację. Jeżeli chodzi o usprawnienia w systemie rozgrywki - w grze nie zmieniło się absolutnie nic od czasów Ruby/Sapphire, co nie przeszkodziło grze odnieść fenomenalnego sukcesu na platformie GB Advance...'' ~Antari

   


9. Pokemon Pinball Ruby & Sapphire


Data wydania:
Japonia - 2003, USA - 2003, Europa - 2003
Typ gry: Symulator Pinballa

O grze: Pokemon Pinball Ruby & Sapphire posiada standardowe schematy, podobne jak w Pokemon Pinball na GB Color, czyli Pokeball zamiast piłeczki, mini-gry, Pikachu broniący ścianek stołu (tutaj pomaga mu również Pichu), łapanie pokemonów. Dodano również kilka nowych bajerów typu:

- Sklep - możemy w nim kupić bonusy
- Pieniążki - zdobywane podczas uderzenia w niektóre partie stołu. Możemy je wymienić na mało znaczące nagdrody
- Daycare - czyli jajeczka z których wykluwają się pokemony maluchy, po uderzeniu w odpowiednią, górną część stołu
- Kilka smaczków typu: odświeżona grafika/dźwięki, Sound Test w Menu, rozszerzony Pokedex
- Pokemonów do złapania/ewoluowania/wyklucia jest łącznie 200
- No i stoły: zamiast Red/Blue są Ruby/Sapphire ale to chyba zrozumiałe



10. Pokemon Mystery Dungeon Red Rescue Team


Data wydania:
Japonia - 2005, USA - 2006, Europa - 2006
Typ gry: Fabularna

O grze: Pokemon Mystery Dungeon Red Rescue Team opowiada o przygodach dwójki bohaterów - pokemonów (jednego dobierają nam w zależności od tego jak odpowiemy na pytania, drugiego wybieramy sami), którzy w związku czającym się na świecie złem, postanawiają stworzyć wspólnie grupę ratowniczą. W tej odsłonie serii nie znajdziecie trenerów pokemonów, ani leaderów sal treningowych. Nie ma tu ani Asha, ani Gary'ego, ani Oak'a. Tutaj są same pokemony, które podobnie jak my - ludzie, walczą o przetrwanie. Walki odbywają się w systemie turowym, grafika jest miła dla oka, oprawa fabularna ciekawa. Jest to ostatnia gra z serii Pokemon wydana na Game Boya.



Podsumowanie:


Mam nadzieję że artykuł okazał się pomocny, rozwiewając wszelkie wątpliwości związane z odpowiedzą na pytanie ''Czy moja gra należy do oryginałów sygnowanych przez koncern Nintendo?''.

Do najczęściej spotykanych podróbek, uchodzących w mniemaniu sprzedawców za oryginały, należą:

- Pokemon Chaos Black
- Pokemon BlueSea Edition
- Pokemon Quartz Version
- Pokemon Perla Version
- Pokemon ShinyGold Version
- Pokemon Crystal Version (na GBA)
- Pokemon Frigo Returns
- Pokemon DarkCry Version
- Pokemon Arcoiris Version
- Pokemon Naranja Version

Wyżej wymienionych kartridży należy się wystrzegać jak diabeł święconej wody, gdyż są one w 100% nieoryginalne. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
lugias dnia September 30 2010 16:33:56
Wszystko w jednym miejscu smiley Nie powiem, łezka w oku się kręci... A screen z laboratorium profesora Oak'a z wersji R\B to jak dla mnie sztandarowy początek serii gier Pokemonsmiley
Bart dnia May 23 2012 23:22:01
Wsio fajnie, datay wydania to jakiś żart:
- Yellow w Europie wyszło w 2000, a nie 1999 roku,
- Gold'y i Silver'y wyszły w Europie w 2001, nie 2000 roku,
- Crystal'e w Japonii wydano w 2000, nie 2001 roku,
- TCG 2 - 2001, nie 2000,
- Ruby/Sapphire w Nippon wydano już w 2002, nie 2003,
- Emeraldy to wgl nieźle: Japonia '04, Europa '05, USA '05,
Radzę poprawić smiley
Antari dnia May 26 2012 11:22:52
Poprawione, dzięki.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.