Nawigacja
Strona główna
Forum
Kanał YouTube
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

szymon010203
02/01/2014 18:44
Śliczy micrus, ale i tak wolę classici.:)

Fixxxer1
10/12/2013 20:25
Zakupiłem sobie identyczny zestaw na ebay i po ...

bogdan1971
05/11/2013 11:53
Mam takiego żółtego.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Hardware | Jak odróżnić kartridż oryginalny od pirackiego? cz.2 (GB Classic & GB Color)




Autor tekstu: Antari




Jak odróżnić kartridż oryginalny od pirackiego? cz.2 (GB Classic & GB Color)


Piracki proceder od zarania dziejów panoszy się w branży elektronicznej rozgrywki. Na przestrzeni kilkunastu lat zatrważająca ilość gier nieoryginalnych ''zalała'' rynek konsolek przenośnych ze stajni Nintendo, począwszy od klasycznych hitów na GB Classic po nowoczesne produkcje na GB Advance. W poniższym artykule, korzystając z własnego doświadczenia nabytego w drodze wielu wyrzeczeń i mozolnych badań, postaram się przybliżyć wam kilka najważniejszych kryteriów dzięki którym bez problemu będziecie w stanie odróżnić kartridż oryginalny od podrobionego. W części drugiej przeanalizujemy kartridże na konsolę GB Classic i Color.

Zapewne wielu z was zadało sobie w myślach pytanie: Cóż jest takiego złego w ''piratach''? Przecież pomijając sankcje prawne i moralny wymiar owej nikczemnej czynności dostajemy pod względem treści produkt niemal identyczny a dodatkowo odpowiednio tańszy. Otóż błąd! W większości przypadków otrzymujemy pozycje w gargantuicznym wręcz stopniu odbiegające poziomem wykonania od oryginału, niedopracowane i niepełne. Nie wspominając nawet o różnicach w silniku graficznym, braku możliwości zapisu stanu gry (gdyż kartridż nie posiada baterii) i różnicach w estetyce wykonania samego kartridża, pudełka. Ponadto spotkałem się także z przypadkami kartridży nieoryginalnych z których po pewnym czasie zaczęły wydobywać się dziwne substancje czy nawet ''brzydkie'' zapachy!



Najciekawszym w tym wszystkim jest fakt iż gry nieoryginalne bywają często sprzedawane na różnych aukcjach internetowych po cenach identycznych co pozycje oryginalne. Co więcej, ''eksperci'' sprzedający owe ''buble'' twierdzą iż ich produkt jest w ''100% oryginalny''. Przeglądając tego typu ''promocje'' wielokrotnie łapałem się za głowę widząc tłumy biednych nieświadomych ludzi łudzących się iż dokonują uczciwej elektronicznej transakcji kupując produkt oryginalny. W tym miejscu w imieniu redakcji GBForever.net postanowiłem coś z tym zrobić. Przeanalizujmy więc najważniejsze kryteria stanowiące o wysokiej jakości kartridży produkowanych przez japońskiego giganta.

W przypadku identyfikacji i w konsekwencji przyporządkowania gry do grupy - podróbka lub oryginał, należy szczególną uwagę zwrócić na:

- Nalepkę z tytułem gry
- Wybity numer seryjny
- Napis ''Nintendo GAME BOY TM''
- Śrubkę
- Napis na odwrocie kartridża
- Kolor kartridża
- Wnętrze

Dla ''niecierpliwych'' przygotowałem krótkie streszczenie informacji zawartych w owym artykule, dzięki któremu niemal ''od razu'' będziecie w stanie ''liznąć'' wiedzy zawartej w owym poradniku. Po szczegółową analizę i fotografie porównawcze z ''pirackimi odpowiednikami'' zapraszam do dalszej części artykułu.


Kartridże zawierające gry na konsolę GB Classic, przeznaczone do sprzedaży na obszarze starego kontynentu, charakteryzują się posiadaniem żółtego słoneczka ''Seal of Quality'' o okrągłym kształcie. Owy certyfikat jakości umiejscowiony jest zazwyczaj w prawym dolnym rogu nalepki z nazwą gry, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły. Dodatkowo na nalepce znajduje się oznakowanie kartridża zaczynające się literami ''DMG'', indywidualne w zależności od europejskiego rejonu (np. DMG-XXX-NOE dla gry z Niemiec) a także napis ''MADE IN JAPAN''. W górnej części kartridża znajduje się wytłoczony napis - ''Nintendo GAME BOY TM'', z tyłu natomiast - sześcioramienna śrubka oraz u samej góry wytłoczony napis: ''MADE IN JAPAN PAT. PEND''. O oryginalności danego produktu definitywnie przesądza egzystencja dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego (np. 23A, 22) wybitego w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry. Rozróżniamy siedem podstawowych kolorów kartridży przeznaczonych na GB Classic - czerwony, żółty, niebieski, czarny, szary, srebrny i złoty. Absolutnie niezawodnym sposobem (nieosiągalnym w warunkach sprzedaży internetowej) jest rozkręcenie kartridża oraz sprawdzenie czy posiada on napis ''Nintendo'' na płytce z układami scalonymi.


Gry przeznaczone na rynek ''kraju pożeraczy hamburgerów'' (amerykański) posiadają owalne słoneczko ''Seal of Quality'', będące synonimem wysokiej jakości produktów Nintendo, umiejscowione w prawej dolnej części nalepki z tytułem gry (choć zdarzają się odstępstwa od tej normy). Zdarzają się także pozycje pozbawione owego ''wizualnego certyfikatu jakości'' - m.in są to gry: Pokemon Red/Blue/Yellow. Na naklejce z tytułem gry z lewej strony umiejscowione jest oznakowanie zaczynające się literami ''DMG'' i kończące ''USA''. W górnej części kartridża znajduje się wytłoczony napis - ''Nintendo GAME BOY TM'', z tyłu natomiast - sześcioramienna śrubka oraz u samej góry wytłoczony napis: ''MADE IN JAPAN PAT. PEND''. O oryginalności danego produktu definitywnie przesądza egzystencja dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego (np. 23A, 22) wybitego w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry. Rozróżniamy siedem podstawowych kolorów kartridży przeznaczonych na GB Classic - czerwony, żółty, niebieski, czarny, szary, srebrny i złoty. Absolutnie niezawodnym sposobem (nieosiągalnym w warunkach sprzedaży internetowej) jest rozkręcenie kartridża oraz sprawdzenie czy posiada on napis ''Nintendo'' na płytce z układami scalonymi.


W przypadku gier produkowanych i dystrybuowanych na rynku japońskim charakterystyczne są kartridże nie posiadające owalnego bądź okrągłego słoneczka z napisem ''Seal of Quality'', które są obecne u ich amerykańskich i europejskich braci. Znacznie utrudnia to odróżnienie oryginału od podróbki zwłaszcza że większość informacji zamieszczonych na nalepce z tytułem gry wyrażona jest w ''języku samurajów'', który bynajmniej nie jest językiem urzędowym w naszym kraju. Owe kartridże charakteryzują się dodatkowo obecnością wytłoczonego napisu - ''Nintendo GAME BOY TM'', który znajduje się w górnej części produktu, a także oznaczeniem, umieszczonym na nalepce, zaczynającym się od liter ''DMG''. W sporej ilości gier z tego regionu w owym miejscu zawarta jest także informacja o roku wydania oraz nazwie producenta. Jednakże ostatecznym i najbardziej pewnym kryterium jest obecność wybitego dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego na nalepce z tytułem gry w prawej dolnej części kartridża (np. 23A, 22) Z tyłu znajduje się charakterystyczna sześcioramienna śrubka, a także umiejscowiony w górnej cześci gry napis: ''MADE IN JAPAN PAT. PEND''. Kartridże przeznaczone na rynek japoński występowały dodatkowo w rzadkich wersjach kolorystycznych np. biały (Purikura 1&2), pomarańczowy (Tamagotchi 2), różowy (Tamagochi) i błękitny (Tamagotchi V3. OSUCHI & MESUTCHI).


Jeżeli chodzi o gry należące do drugiej generacji (GB Color) to kryteria selekcji wydają się być nieco ''luźniejsze'' tzn. nie trzymają się ściśle określonych zasad jak to miało miejsce w grach na GB Classic. Kartridże przeznaczone do sprzedaży na rynku europejskim w większości odznaczają się obecnością żółtego okrągłego słoneczka ''Seal of Quality'' w lewym dolnym rogu nalepki z tytułem gry (choć zdarzają się też odstępstwa od tej zasady). Dodatkowo w przypadku kartridży europejskich wyróżniamy grupę gier oryginalnych aczkolwiek nie posiadających owego oznakowania - są to m.in Super Mario Bros DX, Die Maus, Muppets, Tom and Jerry. Przytoczona wyżej rozbieżność w znaczący sposób różnicuje i utrudnia właściwą ocenę oryginalności ocenianego przez nas produktu. W odróżnieniu od kartridży przeznaczonych na rynek amerykański, europejskie posiadają umieszczoną na ukos informację ''ONLY FOR GAME BOY COLOR'' na szarym tle (oddzielonym od reszty ukośną kreską) w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry oraz czerwone logo koncernu Nintendo usytuowane zazwyczaj w lewej dolnej część tejże naklejki. Z przodu u samej góry kartridża widnieje napis ''GAME BOY COLOR''. Z tyłu natomiast, w górnej części kartridża znajduje się wytłoczony napis Nintendo ''MODEL NO. CGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN'', a w dolnej sześcioramienna śrubka. Gry przeznaczone na konsolę GB Color produkowane były na kartridżach w czterech kolorach - przeźroczystym, kryształowym, przeźroczysto różowym oraz czarnym, odznaczającym się nieco innym wyglądem (kartridż z rumble). Niepodważalnym kryterium w ocenie oryginalności posiadanego przez nas egzemplarza gry jest obecność dwucyfrowego numeru seryjnego (np. 00) wybitego w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry oraz egzystencja logo Nintendo na tylnej cześci płytki z układami scalonymi.


Gry przeznaczone na konsolę GB Color oddane do dystrybucji na obszarze nowego lądu cechują się o wiele bardziej ujednoliconymi kryteriami oceny oryginalności aniżeli ich europejscy bracia. W prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry powinno znajdować się owalne słoneczko ''Seal of Quality'' z lewej natomiast, czerwone logo Nintendo. Dodatkowo nad krwisto-czerwonym logiem japońskiego giganta znajduje się oznaczenie ESRB - amerykańsko-kanadyjskiej organizacji której zadaniem jest ocenianie zawartości i wyznaczanie granic wiekowych dla gier wydawanych w USA. Nierzadko w dolnej części nalepki usytuowane są loga producenta/wydawcy. Z przodu w górnej części kartridża znajduje się wytłoczony napis ''GAME BOY COLOR'' z tyłu natomiast, napis Nintendo ''MODEL NO. CGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN'', a w dolnej sześcioramienna śrubka. Gry przeznaczone na konsolę GB Color produkowane były na kartridżach w czterech kolorach - przeźroczystym, kryształowym, przeźroczysto różowym oraz czarnym, odznaczającym się nieco innym wyglądem (kartridż z rumble). Niepodważalnym kryterium w ocenie oryginalności posiadanego przez nas egzemplarza gry jest obecność dwucyfrowego numeru seryjnego (np. 00) wybitego w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry oraz egzystencja logo Nintendo na tylnej części płytki z układami scalonymi.


W przypadku kartridży produkowanych i przeznaczonych do sprzedaży na obszarze ''Kraju Kwitnącej Wiśni'' po raz kolejny nie uświadczymy żółtych słoneczek ''Seal of Quality'' egzystujących na dwóch poprzednich rynkach zbytu. Analogicznie do kartridży przeznaczonych na konsole GB Classic, naklejki z tytułem gry obfitują w niezliczoną ilość ''krzaczków'' niezrozumiałych dla przeciętnego europejskiego zjadacza chleba. Cechą charakterystyczną gier na GB Color z owego regionu jest posiadanie pionowego napisu ''GAME BOY COLOR'' na czarnym tle znajdującego się w lewej części nalepki z tytułem gry. Owe kartridże charakteryzują się dodatkowo obecnością wytłoczonego napisu - ''GAME BOY COLOR'', który znajduje się w górnej części produktu, a także oznaczeniem, umieszczonym na nalepce, zaczynającym się od liter ''CGB'' i kończącym na ''JAP'' (np. CGB-XXXX-JAP). W sporej ilości gier z tego regionu w owym miejscu zawarta jest także informacja o roku wydania oraz nazwie producenta. Z tyłu kartridża w jego gównej części widnieje napis ''MODEL NO. CGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN'', a w dolnej sześcioramienna śrubka. Niepodważalnym kryterium w ocenie oryginalności posiadanego przez nas egzemplarza gry jest obecność dwucyfrowego numeru seryjnego (np. 07) wybitego w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry oraz egzystencja logo Nintendo na tylnej części płytki z układami scalonymi.


Dla bardziej obrazowego wytłumaczenia różnicy w wyglądzie między kartridżami oryginalnymi a podrobionymi poniżej znajduje się zdjęcie pirackiej gry ''Dragon Ball Z 3'' na GB Classic. Pierwszym i chyba najbardziej trafnym zarzutem przemawiającym za przyporządkowaniem owej pozycji do tej drugiej grupy jest fakt, iż gra o powyższym tytule w ogóle nie została wydana na GB Classic! Różnicę w stosunku do kartridży oryginalnych widać także na gruncie materiału tworzącego - tani, bublowaty plastik, w kolorze wyłącznie nieudolnie imitującym oryginał. Z przodu kartridża w jego górnej części znajduje się wytłoczony napis ''GAME'', który w rzeczywistości powinien brzmieć ''Nintendo GAME BOY TM''. Sama nalepka z tytułem gry jest bardzo niskiej jakości podobnie jak rozmazane i trudne do odczytania grafiki zamieszczone na niej. Owalne słoneczko ''Seal of Quality'' co prawda znajduje się na nalepce aczkolwiek po niewłaściwej stronie (w większości przypadków powinno się znajdować po prawej) podobnie jak czerwone logo koncernu Nintendo (powinno być usytuowane po lewej). Dodatkowo oba wyżej wymienione znaki niezmiernie trudno jest odczytać, co kontrastuje ze świetną jakością i czytelnością tych zastosowanych przez Nintendo w swoich oryginalnych produktach. Karygodnym jest również fakt posiadania z tyłu kartridża przeróżnych ''plomb gwarancyjnych'', a także tandetnej, prowizorycznej ''czteroramiennej'' śrubki. Oliwy do ognia dolewa fakt iż kartridż nie posiada wybitego dwucyfrowego numeru seryjnego na nalepce z tytułem ww. pozycji. Po rozkręceniu powyższej gry nieoryginalnej naszym oczom ukazuje się obraz nędzy i rozpaczy - ''domowej roboty'' płytka z układami scalonymi dodatkowo pozbawiona napisu ''Nintendo''. Podręcznikowy przykład gry nieoryginalnej.


Powyżej przedstawione informacje o charakterze generalnym stanowią idealny lakoniczny wyciąg treści zawartych w dalszej części artykułu. W tej szczególnej zajmiemy się rozłożeniem, wszystkich wymienionych wyżej wyznaczników oryginalności, na czynniki pierwsze oraz poparcie ich krótkim komentarzem i wysokiej jakości fotografiami.

1. Nalepka z tytułem gry


Seal of Quality - złota pieczęć Nintendo będąca swego rodzaju zapewnieniem o wysokiej jakości elektronicznych standardów produkowanych przez koncern produktów. Sama historia owego ''oznakowania'' jest bardzo ciekawa i nie do końca jednoznaczna. Początkowo, ku zdziwieniu niektórych, owa pieczęć stosowana była w przypadku gier dystrybuowanych na rynku amerykańskim, później objęła swym terenem działania także produkty z Europy i np. Australii.

Wewnątrz ogromnej ilości produktów koncernu (także tych przeznaczonych na przenośne konsole o inicjałach GB) możemy się natknąć na tę oto adnotację:


''This seal is your assurance that Nintendo has reviewed this product and that it has met our standards for excellence in workmanship, reliability and entertainment value. Always look for this seal when buying games and accesories to ensure complete compatibility with your Nintendo Product''.


Tłumaczenie: ''Poniższa pieczęć stanowi zapewnienie, iż produkt został oceniony przez koncern Nintendo, a także iż sprostał on standardom dotyczącym jakości wykonania, niezawodności oraz wartości rozrywkowych. Kupując gry i akcesoria, zawsze szukaj produktów oznaczonych ową pieczęcią, w celu uzyskania idealnej zgodności z oryginalnymi produktami tworzonymi przez koncern Nintendo.''

Sama idea była bardzo szczytna - gigant z Japonii wszak dba o swych klientów nieustannie czuwając nad podwyższaniem standardów oferowanych usług. W rzeczywistości była to sprytna kampania w odpowiedzi na falę napływających ''pirackich'' produkcji, mająca na celu właśnie ukrócenie owego procederu.

Wracając jednak do tematu - gry przeznaczone na konsolę GB Classic, pochodzące z rejonu europejskiego, posiadają okrągłe słoneczko ''Seal of quality'', widoczne z przodu na nalepce z tytułem danej pozycji (zdjęcie nr.1). W grach przeznaczonych na rynek amerykański zamiast okrągłego zobaczymy owalne słoneczko ''Seal of Quality'' (zdjęcie nr.2). Co ciekawe kartridże produkowane i sprzedawane w Japonii całkowicie pozbawione są znaczka ''Seal of Quality'' co bynajmniej nie świadczy o ich nieoryginalności (zdjęcie nr.3).

   

Oznaczenia widoczne na oryginalnych kartridżach z prawej strony nalepki z tytułem gry powinny zawierać frazę ''DMG''; w przypadku gier amerykańskich zakończoną skrótem ''USA'', a europejskich indywidualnie w zależności od ściśle określonego regionu np. ''UKV'' (Wielka Brytania). W lewym dolnym rogu nalepki w kartridżach z regionu amerykańskiego i europejskiego powinno widnieć czerwone logo koncernu Nintendo, nad którym w grach z USA widnieje oznaczenie ESRB. Na oryginalnym kartridżu z dowolnego regionu widnieje ponadto informacja ''Made in Japan''.

   

Zdjęcie nr.4 prezentuje typowy wygląd nalepki znajdującej się na nieoryginalnym kartridżu przeznaczonym na konsolę GB Color. Pech chciał że producent owej podróbki trafił na grę ''Pokemon Pinball'' której kartridż jako jeden z nielicznych odznaczał się nietypowym kształtem oraz wbudowaną opcją wibracji. Zabawnym pozostaje fakt umieszczenia przez domorosłego ''producenta'' zapewnień (prawy górny róg) o tym że gra posiada opcję ''rumble'' (wibracje), co oczywiście jest bzdurą. Imitacja znaku ''Seal of Quality'' co prawda znajduje się w odpowiednim miejscu (podobnie jak czerwone logo Nintendo i oznaczenie ESRB) aczkolwiek jakość jaką może się poszczycić ów twór pozostawia wiele do życzenia. Absolutnym hitem natomiast jest obecność drugiej nalepki z tytułem gry, spoczywającą pod tą właściwą, widoczną na zdjęciu.

   

Zdjęcia powyżej przedstawiają różnice między kartridżami przeznaczonymi na konsolę GB Color na rynku europejskim (5) i amerykańskim (6). W tym przypadku mamy do czynienia z grą ''(the) Legend of Zelda: Oracle of Seasons''. Jeżeli chodzi o dokładne doprecyzowanie owych różnic to tradycyjnie Europa dostała okrągłe słoneczko ''Seal of Quality'', Ameryka owalne, natomiast kartridże z regionu japońskiego w ogóle nie posiadają owego ''certyfikatu''. Dodatkowo w przypadku kartridży europejskich wyróżniamy grupę gier oryginalnych aczkolwiek nie posiadających owego oznakowania (''Seal of Quality'') - są to m.in Super Mario Bros DX, Die Maus, Muppets, Tom and Jerry.

W odróżnieniu od kartridży przeznaczonych na rynek amerykański, europejskie posiadają umieszczoną na ukos informację ''ONLY FOR GAME BOY COLOR'' na szarym tle (oddzielonym od reszty ukośną kreską) w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry oraz czerwone logo koncernu Nintendo usytuowane zazwyczaj w lewej dolnej część tejże naklejki. Dodatkowo nad krwisto-czerwonym logiem japońskiego giganta w przypadku gier z regionu amerykańskiego znajduje się oznaczenie ESRB.

Zdjęcia porównawcze nalepek z tytułem gry


Poniżej fotografie obrazujące różnice w wyglądzie kartridży oryginalnych i podrobionych. Dla ścisłości z lewej strony kartridż oryginalny, z prawej nieoryginalny - obie gry to ''Pokemon Silver'' na konsolę GB Color.

   

U dołu zdjęcie prezentujące wygląd oryginalnej gry przeznaczonej na GB Color - ''Grand Theft Auto 2'' oraz jej piracki odpowiednik. Z lewej oryginał, z prawej podróbka.

   

2. Numer seryjny wybity na nalepce


Każdy oryginalny kartridż, niezależnie od regionu w jakim był sprzedawany i produkowany, posiada wybity numer seryjny, znajdujący się na nalepce z tytułem gry. Zazwyczaj jest on dwucyfrowy, czasami składa się z dwóch cyfr i litery. Uwaga! Jeżeli twoja dyskietka nie posiada wybitego numeru seryjnego to jest ona na 100% nieoryginalna! Poniżej zdjęcia obrazujące wybity numer seryjny w przypadku kartridży przeznaczonych na GB Classic w wersji amerykańskiej, europejskiej i japońskiej.







Poniżej zdjęcia ukazujące wybity numer seryjny widoczny na oryginalnych kartridżach przeznaczonych na konsolę GB Color w wersji amerykańskiej i europejskiej.





3. Napis ''Nintendo GAME BOY TM''


Nad naklejką z tytułem gry, w przypadku oryginalnego kartridża z grą na konsolę GB Classic, ze wszystkich trzech regionów dystrybucyjnych, znajduje się wytłoczony napis: ''Nintendo GAME BOY TM''. Poniżej zdjęcie prezentujące prawidłowo wyglądający napis.



W kartridżach podrobionych najczęściej spotykanym napisem jest wyraz ''GAME'' lub też ''GAME BOY''. Często różnica zauważalna jest w czcionce, czasami skrót ''TM'' jest pisany kursywą. Zdarzają się również kartridże całkowicie pozbawione napisu. Poniżej zdjęcia prezentujące napisy widoczne na kartridżach nieoryginalnych.







Nad naklejką z tytułem gry w oryginalnym kartridżu przeznaczonym na konsolę GB Color znajduje się wytłoczony napis: ''GAME BOY Color''. Wyjątkiem od tej reguły jest przeźroczysto-różowy kartridż charakterystyczny dla gry ''Kirby Tilt 'N' Tumble'' oraz ''Koro Koro Kirby'' na którym widnieje napis ''GAME BOY'' (zdjęcie poniżej). Na kartridżach z opcją wibracji (rumble) nie znajduje się żaden wytłoczony napis nad nalepką z tytułem gry.







4. Śrubka z tyłu kartridża


Kolejnym ważnym aspektem jaki należy poddać pod analizę jest wygląd śrubki znajdującej się z tyłu kartridża. Te oryginalne posiadają ''sześcioramienną'' śrubkę, którą można odkręcić wyłącznie specjalnym GameBit'em. Poniżej zdjęcia prezentujące wygląd śrubki w oryginale (GB Classic, GB Color).

       

W ''podróbkach'' najczęściej spotykamy śrubki ''czteroramienne'', które dodatkowo odznaczają się dość niską jakością wykonania. Poniżej zdjęcia ukazujące przykładowy wygląd śrubek obecnych na kartridżach nieoryginalnych.

       

W przypadku produktów nieoryginalnych często zdarza się także, iż śrubka zaklejona jest przez tzw. ''plomby gwarancyjne''. UWAGA! Istnienie owych nalepek z tyłu kartridża jest gwarantem jego nieoryginalności. Poniżej zdjęcia obrazujące przykłady owych incydentów.

       


5. Napis na odwrocie kartridża


Z tyłu każdego oryginalnego kartridża przeznaczonego na konsolę GB Classic widnieje wytłoczony napis: ''MADE IN JAPAN PAT. PEND.'' Fraza ''MADE IN JAPAN'' znajduje się w delikatnym wgłębieniu. Poniżej zdjęcie ukazujące rzeczony napis z tyłu oryginalnego produktu.



W przypadku ''podróbek'' jest różnie. Zazwyczaj twórcy umieszczają na nich wyłącznie napis ''PAT. PEND.'' lub też samo ''MADE IN JAPAN'' czasami nawet ''MADE IN CHINA''. Można się także natknąć na kartridże nie zawierające żadnego napisu na odwrocie. Jeżeli już nawet owe wyrażenie znajduje się w całości z tyłu danego produktu to różnicę daje się zauważyć m.in w głębokości wytłoczonego napisu lub po innym rodzaju zastosowanej czcionki. Często tył nieoryginalnego kartridża zaklejony jest nalepkami stanowiącymi rzekomą ''gwarancję producenta''. Na potwierdzenie moich słów zamieszczam poniżej dowody fotograficzne.











Natomiast napis z tyłu każdego oryginalnego kartridża przeznaczonego na konsolę GB Color brzmi: Nintendo MODEL NO. CGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN. Poniżej zdjęcie przedstawiające owe oznakowanie.



6. Kolory kartridży


Oryginalne kartridże przeznaczone do konsolek GB Classic i GB Color mogą występować w następujących wersjach kolorystycznych:

                   
                   
                   
                   


- Szary - produkowany w latach 1989-98. Większość pozycji na GB Classic występowało właśnie w tym kolorze.

- Niebieski - produkowany w latach 1989-98. Jedyną pozycją posiadającą niebieski kartridż jest gra przeznaczona na konsolę GB Classic - Pokemon Blue.

- Czerwony - produkowany w latach 1989-1998. Jedyną pozycją posiadającą czerwony kartridż jest gra przeznaczona na konsolę GB Classic - Pokemon Red.

- Żółty - produkowany w latach 1989-98 - Kartridż w tym kolorze posiadały wyłącznie następujące pozycje przeznaczone na konsolę GB Classic: Pokemon Yellow, Donkey Kong Land, Donkey Kong Land II, Donkey Kong Land III oraz Tamagotchi 2 (Japonia).

- Czarny - produkowany w latach 1998-2001. Pozycje posiadające kartridż w owym kolorze charakteryzowały się tym, iż można było w nie zagrać zarówno na GB Classic, Pocket w kolorze czarno-białym jak również na GB Color w pełnej palecie kolorów.

- Biały - Bardzo rzadki kartridż sprzedawany wyłącznie na rynku japońskim. Jedynymi pozycjami posiadającymi ową wersję kolorystyczną kartridża są gry: Purikura 1&2, Tamagotchi oraz oficjalny ''GAME BOY flash cart'' na GB Classic.

- Różowy - Bardzo rzadki kartridż sprzedawany wyłącznie na rynku japońskim. Jedyną pozycją posiadającą ową wersję kolorystyczną kartridża jest gra Tamagotchi na GB Classic sprzedawana w specjalnym zestawie wraz z konsolą GB Pocket.

- Srebrny - produkowany w latach 1998-2001. Jedyną pozycją posiadającą srebrny kartridż jest gra przeznaczona na konsolę GB Color - Pokemon Silver.

- Złoty - produkowany w latach 1998-2001. Jedyną pozycją posiadającą złoty kartridż jest gra przeznaczona na konsolę GB Color - Pokemon Gold.

- Kryształowy - produkowany w latach 1998-2001. Jedyną pozycją posiadającą ''kryształowy'' kartridż jest gra przeznaczona na konsolę GB Color - Pokemon Crystal.

- Granatowy - produkowany w latach 1998-2001. Jedyną pozycją produkowaną na granatowym kartridżu jest gra przeznaczona na konsolę GB Color w wersji na rynek japoński - Pokemon Gold.

- Ciemnoszary - produkowany w latach 1998-2001. Jedyną pozycją produkowaną na granatowym kartridżu jest gra przeznaczona na konsolę GB Color w wersji na rynek japoński - Pokemon Silver.

- Jasnoniebieski - Bardzo rzadki kartridż sprzedawany wyłącznie na rynku japońskim dodatkowo odznaczający się odmiennym kształtem. Jedyną grą posiadającą ową wersję kolorystyczną kartridża jest gra Tamagotchi V3. OSUCHI & MESUTCHI na GB Classic.

- Przeźroczysty o odmiennym kształcie - produkowany w latach 1999-2001. Kartridż z wbudowanym portem podczerwieni. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Jedynym tytułem wydanym na owym kartridżu jest gra Pocket Family GB 2.

- Czarny o odmiennym kształcie - produkowany w latach 1998-2001. Kartridż z wbudowanym portem podczerwieni. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Jednymi pozycjami wydanymi na owym kartridżu są gry z serii Robopon - wersje Sun, Star i dystrybuowany wyłącznie w Japonii - Moon oraz Robot Poncots (Robopon) - Comic Bom Bom Special Version; oraz Pocket Family GB.

- Przeźroczysty - produkowany w latach 1998-2001. Większość gier przeznaczonych na konsolę GB Color występowała na kartridżu w tym właśnie kolorze.

- Przeźroczysty-różowy - produkowany w latach 1998-2001. Kartridż z wbudowanym czujnikiem ruchu. Jedynymi pozycjami posiadającymi przeźroczysto-różowy kartridż są gry - ''Kirby Tilt 'N' Tumble'', wydana na rynku amerykańskim oraz ''Koro Koro Kirby'' wydana wyłącznie na rynku japońskim.

- Przeźroczysty-niebiesko-zielony - produkowany w latach 2000-2001. Kartridż z wbudowanym czujnikiem ruchu. Jedyną pozycją posiadają przeźroczysty-niebiesko-zielony kartridż jest gra - Command Master, wydana wyłącznie na rynku japońskim.

- Czarny kartridż z ''rumble'' - kartridż z wbudowaną wibracją. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Do pozycji wydanych na owym kartridżu należą m.in. gry przeznaczone na konsolę GB Color - Pokemon Pinball (w wersji przeznaczonej na rynek amerykański i europejski) oraz Test Drive Off-Road 3.

- Przeźroczysty kartridż z ''rumble'' - kartridż z wbudowaną wibracją. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Przykłady gier z wbudowaną wibracją: Perfect Dark, Missile Command, Star Wars: Episode 1 Racer, Top Gear Rally, 10-Pin Bowling, Polaris SnoCross, Zebco Fishing, Disney's The Little Mermaid II: Pinball Frenzy, Ready 2 Rumble Boxing, NASCAR Challenge, Vigilante 8, 3-D Ultra Pinball Thrillride.

- Żółto-czarny kartridż z ''rumble'' - kartridż z wbudowaną wibracją. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Do pozycji wydanych na owym kartridzu należą m.in. gry przeznaczone na konsolę GB Color - Pokemon Pinball (w wersji przeznaczonej na rynek japoński), Kawa no Nushi Tsuri 4 (Legend of the River King 2) przeznaczona do dystrybucji na terenie Japonii.

- Przeźroczysty-żółty kartridż z czarnym elementem oraz ''rumble'' - kartridż z wbudowaną wibracją. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Do pozycji wydanych na owym kartridzu należą m.in. gry przeznaczone na konsolę GB Color - Nushi Tsuri Adventure - Kite no Bouken przeznaczona do dystrybucji na terenie Japonii oraz Top Gear Pocket i Top Gear Pocket 2 przeznaczone do dystrybucji na terenie Kraju Kwitnącej Wiśni.

- Przeźroczysty-pomarańczowy kartridż z czarnym elementem oraz ''rumble'' - kartridż z wbudowaną wibracją. Charakteryzuje się nieco innym kształtem aniżeli pozostałe produkty. Do pozycji wydanych na owym kartridżu należy m.in. gra na konsolę GB Color - Chee-Chai Alien przeznaczona do dystrybucji na terenie Japonii.

- Czarny o odmiennym kształcie. Tytuły nie licencjonowane przez koncern Nintendo, wydawane przez Wisdom Tree Inc., zawierające mini-gierki oparte na motywach religijnych, Biblię Króla Jakuba i wiele innych. Do pozycji zawartych na owych nośnikach zaliczamy: Exodus: Journey to the Promised Land (1994), Joshua: The Battle Of Jericho (1993), King James Bible (1994), NIV Bible & the 20 Lost Levels of Joshua (1996) oraz Spiritual Warfare (1992).

7. Wnętrze kartridży


Ostatecznie różnicę pomiędzy oryginałem a ''podróbką'' można dostrzec dopiero po rozkręceniu kartridża. W przypadku gier na GB Classic najbardziej ''widocznym'' kryterium przemawiającym za oryginalnością danego produktu jest obecność napisu ''© 1989 (rok produkcji kartridża) Nintendo'', widocznego na odwrocie płytki z układami scalonymi. Jeżeli kartridż nie posiada owego napisu to jest on w 100% nieoryginalny. Poniżej zdjęcia ukazujące przykładowy wygląd wnętrza produktu przeznaczonego na GB Classic.





W przypadku gier na GB Color posługujemy się identycznym kryterium co w przypadku kartridży na GB Classic tzn. na odwrocie płytki z układami scalonymi powinien znajdować się napis ''© 2000 (rok produkcji kartridża) Nintendo''. Gry oryginalne odznaczają się ponadto wysoką estetyką wykonania poszczególnych podzespołów. W niektórych grach umożliwiających zapis stanu gry do płytki z układami scalonymi podłączona jest bateria (3V). Poniżej zdjęcia prezentujące przykładowy wygląd wnętrza kartridża z grą na GB Color.





Kartridże nieoryginalne (zarówno w przypadku GB Classic jak i GB Color) zazwyczaj nie posiadają ww. napisu na odwrocie płytki z układami scalonymi. Ponadto często owa płytka wykonana jest niedbale, poszczególne podzespoły pozaklejane nalepkami żekomo stanowiącymi ''gwarancję'', lub też popisane bliżej nie opisanym flamastrem. Często mimo, iż jesteśmy zapewniani przez sprzedawcę, iż gra zapisuje stan gry, kartridż zwyczajnie odmawia wykonania owej czynności - nie zapisuje. Wynika to bezpośrednio z faktu iż bateria w grach nieoryginalnych zazwyczaj jest wyłącznie imitacją, straciła termin ważności lub też została niewłaściwie podłączona. Poniżej zdjęcia ukazujące przykładowy wygląd wnętrza gier nieoryginalnych na GB Classic i GB Color.









Składanki


Jednym z częstszych przykładów gier ''nieoryginalnych'' są składanki. Na nalepce z tytułem gry z przodu produktu widnieje zazwyczaj napis np. ''54567 in 1''. Są to kartridże posiadające więcej niż jedną zapisaną grę - oczywiście mam na myśli gry które w oryginale ukazały się na pojedynczych kartridżach.



Dla przykładu - na powyższym zdjęciu egzystuje kartridż na którym zagramy we wszystkie części przygód hydraulika na GB Classic, Donkey Kong Land, Tetris a także Smerfy i Hugo. Oczywiście o opcji zapisu stanu gry możemy zapomnieć, a sama jakość wykonania podzespołów kartridża nie gwarantuje iż w trakcie eksploatacji nie zdarzy się nam jakaś ''zwiecha''. Jeżeli posiadasz lub zamierzasz kupić jedną ze ''składanek'' miej na uwadze że stanowią one produkt nieoryginalny.

Oficjalnie zostało wydanych kilka oryginalnych składanek, m.in.

- Game Boy Gallery: 5 Games in 1
- Game & Watch Gallery
- Game & Watch Gallery 2
- Game & Watch Gallery 3
- Mortal Kombat & Mortal Kombat II
- Arcade Classic 1: Asteroids & Missle Command
- Arcade Classic 4: Defender & Joust
- Arcade Hits: Spy Hunter/Moon Patrol
- Arcade Classic 2-3
- 4 in 1 Funpak: Volume I
- 4 in 1 Funpak: Volume II
- Konami Game Boy Collection Vol. 1
- Konami Game Boy Collection 2-4
- Micro Machines 1 and 2: Twin Turbo


Wymienione powyżej pozycje stanowią produkty oryginalne, charakteryzujące się identycznymi kryteriami co samodzielne gry wydawane na konsole GB Classic i GB Color. Zapewne istnieje o wiele więcej oryginalnych składanek aniżeli ww. pozycje, jednakże nie jestem w stanie sprecyzować ich dokładnej ilości, ani podać ich nazw, ze względu na brak wiedzy na ich temat. Także jeżeli ktoś posiada wiedzę na temat pozycji nie wymienionej przeze mnie, proszę o kontakt w celu uzupełnienia artykułu.

Podsumowanie:


Myślę, że w powyższym artykule udało mi się wyjaśnić wszelkie różnice między grami oryginalnymi przeznaczonymi na GB Classic, GB Color a ich ''podróbkami''. Materiał sam w sobie jest dość unikatowy a jego gromadzenie zabrało mi gargantuiczną ilość czasu. Podobnie jak w przypadku gier na GBA o oryginalności w większości przypadków przesądza obecność wybitego numeru seryjnego. Życzę wam zatem owocnych ''internetowych łowów'', prawidłowej selekcji i jak najmniej potocznie zwanych ''piratów''. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu, oraz pytań dotyczących technicznej strony owego zagadnienia, proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.