Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Modyfikacje | Jak naprawić nieaktywne linie w GB Classic?




Autor tekstu: Pajda




Jak naprawić nieaktywne linie w GB Classic?


Użytkownicy GB Classic płakali, gdy na ekranach ich konsolek pojawiały się nieaktywne linie... Do niedawna nie wiadomo było jak usunąć tę dość powszechnie występującą usterkę, która sprawia wrażenie, iż nasza konsola jest uszkodzona. Na szczęście było to tylko mylne wrażenie, wynikające z upływu czasu i ciągle starzejącej się konsoli Game Boy. Bo skąd biorą się właśnie nieaktywne - uszkodzone linie? Odpowiedź jest prosta - taśma łącząca wyświetlacz i płytę główną jest przytwierdzona do wyświetlacza za pomocą kleju przewodzącego. I to właśnie on jest zmorą każdego posiadacza tej konsoli.

Na początku należy zaznaczyć, że są dwie taśmy doprowadzające sygnał do wyświetlacza. Taśma odpowiadająca za linie poziome (biała taśma dochodząca do wyświetlacza z boku), oraz taśma odpowiadająca za doprowadzanie sygnału odpowiedzialnego za wyświetlanie linii pionowych. Obie taśmy są zrobione z innych materiałów, a przynajmniej po części. Taśma boczna w połowie zrobiona jest z części białej, która to właśnie dochodzi do wyświetlacza. Taśma odpowiedzialna za wyświetlanie linii pionowych wykonana jest z ciemnobrązowego materiału. Dlaczego o tym piszę? Ze względu na fakt, iż uszkodzone linie występują zarówno w poziomie jak i w pionie. Jednakże biorąc pod uwagę materiały, z których zostały zrobione taśmy da się naprawić tylko jeden rodzaj uszkodzonych tzw. bad-lines (poniżej przedstawioną metodą). Na chwilę obecną można naprawić nieaktywne linie występujące wyłącznie w pionie.

Na nasze szczęście, nieaktywne linie w pionie występują zdecydowanie częściej, a poziome bardzo, bardzo rzadko. Niestety nikt jeszcze nie znalazł sposobu na naprawę tych poziomych nieaktywnych linii. Ktoś mógłby zapytać - przecież można odkleić taśmę i przykleić nowym klejem... Owszem, można to zrobić z taśmą dochodzącą od dołu, ale materiały, z których wykonana jest taśma dochodząca od boku powodują, że przy próbie oklejenia taśmy, ta po prostu pęka i się urywa. Co do taśmy dochodzącej od dołu (odpowiedzialnej za wyświetlanie linii pionowych), znaleziono dobry i szybki sposób naprawy usterki, wiec nie ma konieczności odklejania i przyklejania taśmy na nowo (poza tym byłoby bardzo trudno trafić odpowiednimi ścieżkami taśmy na ścieżki na wyświetlaczu). Dość tych wywodów, przejdźmy do szczegółów. Poniżej znajduje się krótki poradnik pokazujący w jasny i czytelny sposób jak usunąć bad-lines z wyświetlaczy naszych konsolek GB Classic. Nie jest to trudne, ale warto stosować się do moich uwag, a cała operacja powinna pójść jak z płatka.

Na zdjęciu poniżej widzicie rozkręconą konsolę GB Classic oraz płytę z wyświetlaczem. Tylko ona nas będzie interesować. Spójrzcie i przyjrzyjcie się gdzie leżą taśmy, o których wspominałem.


Do całego zadania potrzebne nam będą: lutownica (z nieostro zakończonym grotem), pinceta, kawałeczek taśmy dwustronnej, nożyczki, zasilacz do konsoli (najlepiej użyć do tego DMG-10+11 - Rechargeable Battery Pack II, czyli bardzo wygodnego zasilacza produkowanego przez producenta konsoli).


Na poniższym zdjęciu widzimy w jaki sposób należy odkleić czarną gumkę, która jest przyklejona taśmą dwustronną do taśmy wyświetlacza. Ta gumka jest tu po to, żeby dociskała taśmę z klejem w momencie gdy płyta główna jest przykręcona do górnej części obudowy. Dzięki temu podczas potrząsania konsolą, lub niewielkich uderzeń, połączenie taśmy z wyświetlaczem będzie bardziej wytrzymałe (bo jest to delikatny element konsoli). Gdy tę gumkę podważymy możemy ją delikatnie pencetką odkleić całkowicie. Jest to istotna sprawa, ponieważ pod tą gumką będziemy grzali taśmę lutownicą ze względu na fakt, iż właśnie w tym miejscu jest ona przyklejona do wyświetlacza.


Gdy na taśmie od wyświetlacza zostanie taśma dwustronna, również ją odklejamy w sposób zademonstrowany na poniższej fotografii.


Następnie możemy sprawdzić gdzie uszkodzone linie występują. Wpinamy zasilacz, włączamy konsolę i na ekranie widzimy ich lokalizację. Najczęściej są one nieaktywne po bokach. Wiadomo, taśma zawsze prędzej odklei się z brzegu niż w środku. Oczywiście do naprawy potrzeba nam górnej części płyty głównej, ale żeby włączyć konsolę musimy mieć także jej dolną część, do której jest włożona taśma z górnej części. Jeśli ktoś nie dysponuje zasilaczem, to wtedy bierzemy dolną część obudowy i wkładamy obie połączone ze sobą płyty główne do tej dolnej części obudowy (na pierwszym zdjęciu widnieje w ten sposób złożony zestaw). Następnie wkładamy baterie i mamy problem rozwiązany. To takie udogodnienie, które znacznie przyśpieszy nasze prace (wiem to z własnego doświadczenia).


Nieaktywne linie najczęściej występują po bokach, ale mogą również wystąpić w środku. Na poniższym zdjęciu zaznaczyłem, które części taśmy mniej-więcej odpowiadają za dane linie na wyświetlaczu. Jest to pomocne ponieważ wiadomo wtedy, w którym miejscu taśmy grzać, żeby trafić (i naprawić) w dane nieaktywne linie.


Na schemacie poniżej pokazałem z grubsza jak są ułożone ścieżki prowadzące z taśmy do wyświetlacza. Po zapoznaniu się, w których miejscach występują bad-lines, i które miejsca taśmy odpowiadają za które linie na wyświetlaczu, możemy przystąpić do właściwej naprawy.


Kliknij w celu zobaczenia schematu w większej rozdzielczości

Do grzania taśmy musimy używać lutownicy z grotem, który nie jest ostro zakończony. Jest to konieczność - w przeciwnym razie można nieodwracalnie uszkodzić taśmę. Mimo, że jest ona bardzo wytrzymała (np. na temperaturę), to nie jest trudno przeciąć ją czymś ostrym. Na zdjęciu poniżej widzicie jak wyglądać powinien grot w lutownicy - jest to stożkowy szpikulec, którego koniec jest delikatnie zaokrąglony. Nie jest on ostry, wręcz przeciwnie - można nim swobodnie przesuwać po grzanej taśmie (stożek - czyli bok jest okrągły i nim właśnie przesuwałem po taśmie). Konsola dobrze, żeby była podłączona do zasilania. w ten sposób szybko będziemy mogli ją włączyć i od razu po grzaniu sprawdzić wyniki naszych operacji (wcześniej opisałem jak przygotować konsolę - albo podłączyć do zasilacza, albo włożyć cały środek tylko do dolnej części obudowy, w którą będziemy mogli włożyć baterie).


Na zdjęciach poniżej widzicie już, jak grotem grzeję taśmę w miejscu, w którym prawdopodobnie klej nie przewodzi (najpierw z prawej, potem z lewej strony). W moim przypadku robiłem to w następujący sposób - grzałem przez jakieś 10 sekund, przesuwając grot po taśmie na odcinku 3-4mm i następnie przyciskałem tym grotem dodatkowo taśmę. Po kilku sekundach odkładałem lutownicę i od razu włączałem konsolę w celu sprawdzenia czy grzanie przyniosło jakieś efekty. Kontrast wtedy ustawiony powinien być na maksimum (czyli maksymalnie przyciemniony ekranik), żeby było idealnie widać czy nieaktywne linie zostały na pewno naprawione (jest to też dość istotne, dlatego że linie wyświetlają 4 stopnie szarości i przy ustawionym mniejszym kontraście może dana linia po naprawie wyświetlać o jeden stopień szarości mniej, a dzięki maksymalnemu przyciemnieniu mamy porównanie z innymi sprawnymi liniami).



Długie grzanie taśmy nie uszkodzi (nie musicie się o to martwić), ale z kolei spowoduje, że klej może już nie "złapać", więc lepiej grzać to samo miejsce w krótkich seriach aniżeli raz a długo i je całkowicie przegrzać. Co chwilę, po grzaniu sprawdzamy czy przyniosło to jakieś efekty (w moim przypadku przynosiło zawsze, ale musiałem dwa, trzy razy poprawić, żeby zniwelować wszystkie nieaktywne linie). Oczywiście można grzać przy włączonej konsoli (i tak właśnie robiłem na filmie, który możecie obejrzeć poniżej zdjęć), wtedy na bieżąco widać poprawę. Po nagrzaniu i przyciśnięciu grotem taśmy, w miejscu gdzie grzaliśmy, po 2-3 sekundach widać jak niektóre linie zaczynają się wyświetlać (a były wcześniej uszkodzone). Muszę wspomnieć również o tym, że czasami zdarza się, że nie da się naprawić wszystkich bad-lines. Mimo grzania dalej są nieaktywne. Pozostaje niestety tylko zostawić to w takim stanie jak jest - czyli wyświetlacz z nieaktywną linią lub liniami. Poniżej zdjęcie przedstawiające naprawiony wyświetlacz.


Po wszystkim czyścimy delikatnie taśmę w miejscu grzania i naklejamy gumkę, którą wcześniej odkleiliśmy. Stara taśma dwustronna jest do wyrzucenia, więc przycinamy nowy pasek taśmy i przyklejamy gumkę. Pozostaje tylko skręcić konsolę i cieszyć się w pełni sprawnym handheldem.




Materiał filmowy:




Podsumowanie:


Mam nadzieję, że w możliwie przystępny sposób wytłumaczyłem metodę naprawy uszkodzonych, nieaktywnych linii i że znów mogłem pomóc. Mam również nadzieję, że wielu z Was skorzysta z tego poradnika co przyniesie oczekiwane efekty. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu, oraz pytań dotyczących technicznej strony owego zagadnienia, proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Antari dnia November 27 2011 02:57:10
Artykuł jest żywym przykładem na to, iż konsola GB Classic jest najwytrzymalszą spośród całej serii rzeczonych handheldów. Bardzo rzetelny i wyczerpujący temat materiał Pajda! Czytelne zdjęcia i tekst, który nawet takiemu humaniście/antytalenciu w dziedzinie twórczej elektroniki jak ja, dał pojęcie w jaki sposób przeprowadzić ów zabieg. Sam posiadam 2 sztuki DMG z ekranami na których egzystują bad-lines, w przyszłości (gdy znajdę czas) postaram się przeprowadzić ich naprawę, stosując się do wytycznych zawartych w powyższym poradniku. Brawa dla autora za inicjatywę, w odróżnieniu od innych znalazł czas i poświęcił go na stworzenie czegoś, co przysłuży się całej społeczności przez długie lata. W tym miejscu Pajda przybijam ci piątkę i liczę na kolejny artykuł spod twojego pióra, może tym razem o montażu podświetlenia w DMG?
Tarma dnia November 27 2011 23:01:39
Wreszcie jakiś dobrze opisany sposób! :-) Dobrze by go było przetłumaczyć, bo to co jest w necie to szczątkowe informacje :-) Teraz sie nie bede bał zamawiać GB z badlines :-) dobry dodatek do strony :-) brawo Pajda :-)!! You are making history on Polish gb scene :-)
Morden dnia November 28 2011 01:40:27
Od siebie dodam, ze oprocz bycia nadzwyczaj delikatna, tasma odpowiedzialna za wyswietlanie poziomych linii jest strasznie wrazliwa na wyzsze temperatury. Roznica polega nie tylko na rodzaju laminatu ale i technologii uzytej do nadrukowania sciezek. Nawet jesli nie uszkodzimy niczego torujac sobie droge, tasma nie wytrzyma temperatury potrzebnej do wykonania zabiegu a rozgrzany grot lutownicy poprzecina sciezki.

P.S. - @Antari - "Brawa dla autora za inicjatywę, w odróżnieniu od innych znalazł czas (...) na stworzenie czegoś, co przysłuży się całej społeczności przez długie lata" Piszac takie rzeczy przyprawisz innych wspoltworcow serwisu o wyrzuty sumienia. Hehe.
Morden dnia November 28 2011 14:06:51
@Pajda - Na zdjeciu widze stacje lutownicza, wiec mogles w sumie dodac na jakim ustawieniu temperaturowym dokonywales calego zabiegu, by chetni do wykonania operacji mieli pojecie przy jakiej temperaturze maja grzac przez te 10 sekund.

Z drugiej zas strony jesli ktos zaopatrzyl sie w stacje lutownicza ma chyba wystarczajaco duzo oleju w glowie by nie piescic tasmy 450°C przez nie wiadomo ile, ale lepiej napisac za duzo niz za malo.
pajda dnia November 29 2011 13:36:23
co do opisu ze tasma odpowiedizalna za wyswietlanie poziomych lin jest delikatna to jest to szerokie znaczenie - oczywicie chodzi o wytrzymalosc na temperature no i oczywiscie na uszkodzenia mechaniczne - pod kazdym wzgledem jest ona delikatna, a zastosowali ja wiadomo dlaczego. ano dlatego ze jest ona bardizej elastyczna i jak widzimy musi ona byc wygieta POD wyswietlacz.

odnosnie temperatury. wiekszosc prawdopodobnie nie ma stacji lutowniczej nawet takiej amatorskiej jaka ja mam i widac ja na fotce. lutownice transformatorowe maja temperature na grocie rzedu 400 stopni C (zwazajac na fakt ze grot rozgrzewal sie w 3-4 sekundy - to faktycznie musiala byc tam bardoz duza temperatura). a kiedys wlasnie taka naprawialem bad lines. oczywiscie w swojej stacyjce nie przesadzalem i ustawilem 300 stopni i grzalem. ja robilem to przy wlaczonej konsoli.... zdecydowanie od raz widac efekty grzania... wbrew pozorom ta tasma jest naprawde wytryzmala na temperature. dlatego stacyjka grzlaem az po 10 sekund a na poczatku w ogole nic to nie dawalo.... w transformatorowce grzalem po 4 sekudny tasme i wylaczalem lutownice bo to pistoletowa to puszczalem palec ze spustu. i przyciskalem. transformatorowka szybciej to szlo, ale w mojej stacji jest grot ktory jest "dokladniejszy" i dociska sie tasme na calej szerokosci klejenia tasmy do wyswietlacza.

co do tlumaczenia - byloby super gdyby ktos przetluamczyl calosc na agnielski, sadze ze wszyscy fani byloiby zadowlnie bo w necie w sumie nie ma tak wyczerpujacego materialu z tyloma opisanymi zdjeicami oraz z filmem.
z gory dizekuej za cieple slowa, nastepny proadnik juz jest w toku - podisweltenie typu v3. pozdro.
soulsick1988 dnia November 29 2011 16:25:24
Dzięki, na 100 % się przyda - BTW brat nie potrafił naprawić mi dźwięku w konsolce, zapytałem czemu on na to - sory ale to technologia z czasów gdy mnie na świecie nie było - i wtedy sobie uświadomilem ile mam lat..smiley A wiesz kogo to czyni z Ciebie? Restoratora zabytków smiley

A z rzeczy które warto spolonizować to istnieje poradnik jak samemu zrobić flash carty na gb, niby też "wystarczy umieć lutować i już" ale fajnie byloby dorwać jakąś bardziej łopatologiczną instrukcję (dla takich jak ja smiley) Aha, żeby nie bylo że ja tak po chamsku - zrób, nagraj, wytłumacz, po prostu uważam że to dobre miejsce aby o tym wspomnieć. Jeszcze raz dzięki i szacun że Ci się chciało, no i teraz nagle na allegro GB z popsutymi ekranikami będą iść jak świeże bułeczki smiley
pajda dnia November 30 2011 09:47:42
stworzenie samego flash-carta to błachostka. jednkaze istnieje pewien problem jak dla mnie nie do przeskoczenia. flashcart ma wlasny soft i ten soft trzeba jakos uploadowac na flashcarta... sluzy do tego specjalna przystawka do ktorej wklada sie alego flashcarta lub sam chip, ktory wstawia sie pozneij do flashcarta. tutaj mozna o tym poczytac: http://www.digital-circuitry.com/DOC/NINTENDO/GAMEBOY/DIY%20Nintendo%20GAMEBOY%20Classic%20Flash%20Cartridge.pdf
jak widac flashcarta trzeba zaprogramowac, a do tego trzeba meic specjalny uploader... a to juz inna bajka - ale krok po kroku jest pokazane jak to zrobic smiley. zawsze do Gerrego mozna wyslac chipa do zaprogramowania smiley. yo! smiley
soulsick1988 dnia November 30 2011 19:13:07
A nie bylo gdzieś mówione że taki uploader można sobie samemu zrobić z stacji cardridży z GB ??
soulsick1988 dnia November 30 2011 19:17:41
a to już widzieliście? http://hackaday.com/2011/07/02/game-boy-communicates-directly-with-an-sd-card/
pajda dnia December 02 2011 12:57:14
uploader mozna zrobic... ale to juz wyzsza szkola jazdy. w sumie w linku ktory dlaem jest poakzana taka przystawka - to juz nie jest takie proste. btw trzeba meic oprogramowanie do uploadu programu na flashcarta.
tego linka co dales widzialem. to juz jest fajne, wystarczy wzsytko upchnąć w gameboyu i mamy na karcie SD wszsytkie gry jakei chcemy smiley, albo oprogramowanie. np program LSDJ lub jakis inny sampler i mozna robic muze. fajan sprawa. w sumie schemat jest ale upload tez trzeba zrobic bo chip ma wlasny program - chcoiazby do tego zeby rpzegladac gry zamieszczone na karcie SD.
pajda dnia December 02 2011 13:09:42
BTW właśnie wyczytałem o alternatywnym sposobie naprawy POZIOMYCH NIEAKTYWNYCH LIŃ!!!!! bede musiał to przetestować. pozdro.
Rezor dnia December 22 2011 14:32:47
Cholera, akurat dzisiaj mi przyszedł gb z pozioma bad linią na górze ekranu :/
yano dnia January 14 2012 12:33:16
Bravissimo ! Coś pięknego ten poradnik.. smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.