Nawigacja
Strona główna
Forum
Kanał YouTube
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

szymon010203
02/01/2014 18:44
Śliczy micrus, ale i tak wolę classici.:)

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Modyfikacje | Programowanie kości ATMEGA8515




Autor tekstu: fixxxer1




Programowanie kości ATMEGA8515


Programator USBASP jest jednym z najtańszych na rynku (nie licząc takich na LPT), można go kupić za ok. 20zł. Dla majsterkowicza, który dopiero zaczyna przygodę z programowaniem mikrokontrolerów jest wystarczający.

Program mkAVR Calculator można przetestować przed zakupem (wersja demo pozwala zaprogramować najbardziej popularną ATMEGA8). Polecam zakupić program razem z programatorem od producenta, za całość wyjdzie 65zł z darmową przesyłką na znanym portalu aukcyjnym.

Oczywiście można skorzystać z darmowych programów do mikrokontrolerów, ale szczerze nie polecam ich początkującym. Przez takie programy zablokowałem 2 sztuki ATMEGA8515 i ATMEGA8. Jeśli nie posiadamy odpowiedniego sprzętu (programator wysokonapięciowy lub fusebit doctor), to takie kości nadają się tylko do wyrzucenia. Koszt kości jest podobny do kosztu zakupu mkAVR Calculatora, więc wg mnie warto się w niego zaopatrzyć. Obsługa jest dosyć prosta, w razie czego można liczyć na szybką pomoc autora programu.

Co będzie nam potrzebne?

1. Programator typu USBASP
2. Oprogramowanie mkAVR Calculator w pełnej wersji
3. Gniazdo IDC-10
4. 6 kolorowych kabelków o długości 10-30 cm
5. Lutownica

Zanim jednak zabierzemy się za programowanie, musimy polutować gniazdo ISP, którym połączymy naszą ATMEGA z programatorem. Nie musimy posiadać żadnych płytek prototypowych, nie musimy montować odpowiednich układów do zaprogramowania kości, gdyż zrobimy to w momencie, gdy ATMEGA będzie już wlutowana w płytkę Game Boy Flashera. Dzięki temu cały proces jest banalnie prosty, wymaga jedynie jako takiego obycia z lutownicą.


Rys. 1 Wyprowadzenia programatora ISP

Krok 1


Lutujemy 6 kabelków do gniazda IDC-10 (wybieramy jedno GND, nie ma znaczenia które) i zapisujemy sobie kolory kabelków, którym odpowiadają wyjścia programatora. Jeśli mamy pistolet do kleju na gorąco, możemy zakleić miejsce miejsca w których przylutowaliśmy kabelki, aby się nie wysunęły przy wkładaniu wtyczki do gniazda. Ja wykorzystałem szarą taśmę, przez co musiałem oznaczyć sobie, który pin za co odpowiada.


Rys. 2. Przejściówka gotowa do przylutowania do naszego flashera


Krok 2


W tym etapie musimy przylutować kabelki od naszej złączki z kroku pierwszego do wyprowadzeń ATMEGA8515 na płytce flashera. Lutowanie należy rozpocząć od zlokalizowania pinu nr 1, aby uniknąć pomyłki i nie przylutować kabelków w nieodpowiednie miejsca. Kolorami zaznaczone są interesujące nas piny.


Rys. 3. Wyprowadzenia mikrokontrolera ATMEGA8515 - schemat



Rys. 4. Wyprowadzenia ATMEGA8515 na gotowej płytce flashera


Przed podłączeniem programatora do naszego flashera, należy jeszcze raz sprawdzić, czy wszystko przylutowaliśmy poprawnie. Jeśli nie ma błędów w montażu, możemy podpiąć nasz programator z z flasherem, używając do tego celu taśmy dostarczonej razem z programatorem.

Krok 3 - programowanie


Jeśli dokonaliście zakupu programu mkAVR Calculator, który polecałem, to uruchamiamy go i zaczynamy zabawę!

Po uruchomieniu Calculatora przechodzimy na zakładkę Ustawienia i klikamy Zainstaluj program AVRDUDE. Spowoduje to zainstalowanie na naszym dysku twardym programu z którego korzysta Calculato, niezbędnego do naszej dalszej pracy. Przy okazji zaznaczamy opcję Gdy wystąpił błąd, dzięki czemu będziemy mogli podejrzeć logi błędu, jeśli coś pójdzie nie tak.

Po skonfigurowaniu programu, przechodzimy na zakładkę Programator AVR i klikamy w przycisk Sprawdź podłączony AVR. Program wykryje podłączony programator USB, sygnaturę i nazwę naszego AVR (ATMEGA8515).


Rys. 5. Prawidłowo wykryty mikrokontroler ATMEGA8515


Kolejnym krokiem jest ustawienie fusebitów. W tym etapie nie może być pomyłek, gdyż złe ustawienie fusebitów może zablokować nasz mikrokontroler i trzeba będzie użyć następnego.

W górnej części okna Calculatora w okienkach gdzie znajdują się fuse i lock bity, wpisujemy odpowiednio:

1) Okienko Low - wartość 1F. Całość powinna wyglądać tak: 0x1F
2) Okienko High - wartość C9. Całość powinna wyglądać tak: 0xC9

Następnie klikamy przycisk Ustaw. Lock bitów nie ustawiamy, zostawiamy takie jakie są.

Przed kliknięciem przycisku Wykonaj, sprawdzamy czy nasze ustawienia są identyczne jak na Rys.6.


Rys. 6. Prawidłowo ustawione fusebity i ścieżka do pliku *.hex


Jeśli ustawienia są poprawne, to wciskamy przycisk Wykonaj i czekamy kilkanaście sekund aż program zakończy swoje działanie.

Jeśli zaprogramowaliśmy poprawnie układ, odpinamy programator i odlutowujemy kabelki naszej przejściówki od flashera i podłączamy układ pod nasz komputer.

Podsumowanie:


Jak sami widzicie, zaprogramowanie kości nie jest jakąś skomplikowaną czynnością, wystarczy kilka kliknięć i już mamy układ gotowy do pracy. Oczywiście trzeba wiedzieć co kliknąć a czego nie, bo nawet najbardziej przyjazne oprogramowanie nie zastąpi nam naszych szarych komórek. Dlatego też zachęcam do poczytania w Internecie stron, blogów o programowaniu mikrokontrolerów, programatorach jaki i samym oprogramowaniu. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu, oraz pytań dotyczących technicznej strony owego zagadnienia, proszę o artykułowanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.