Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Programatory | EZ-Flash Omega vs EZ-Flash Omega Definitive Edition




Autor tekstu: Antari




EZ-Flash Omega vs EZ-Flash Omega Definitive Edition


Nagrywarki gier, fachowo nazywane Flash Cartami lub programatorami, mają długą historię na konsolach z rodziny Game Boy. Jak to niektórzy mawiają "początki bywają trudne" i pierwsze z nich wymagały konfiguracji, dostosowania plików o odpowiednich parametrach i przestrzegania ścisłych procedur np. w trakcie zapisu stanu gry. Cechowały się także ograniczoną kompatybilnością, zwalniały, a o luksusach pokroju Rumble (wibracji), RTC (Real Time Clock) czy komfortowego backup'owania save'ów można było jedynie pomarzyć. Dla wielu wystarczającą zaletą płynącą z posiadania tego urządzenia była możliwość odpalenia kopii zapasowej gier na 1 kartridżu lub korzystania z biblioteki homebrew. Zapis stanu gry był podtrzymywany przez baterię, jak w oryginalnych nośnikach, co rodziło problemy z nieuchronną utratą danych w przyszłości. Czasy się jednak zmieniły i wiele z tych błędów zostało wyeliminowanych przez zaktualizowane po latach, nowe edycje sprzętu. Co ciekawe część z wyżej wspomnianych rozwiązań przestała funkcjonować jedynie w sferze marzeń i stała się rzeczywistością.

Mimo, iż w tamtym czasie istniały różne Flash Carty przeznaczone dla konsole GB Classic/GB Color, prawdziwy renesans owe sprzęty przechodziły na konsolach z rodziny GB Advance. Prawdopodobnie przez swoją wszechstronność, wszak na GB Advance można było "odpalić" tytuły ze wszystkich generacji konsolek Game Boy. Na łamach portalu możemy zapoznać się z testem wynalazków pokroju FireLinker Advance, Flash2Advance 256M czy Smart Card lecz przez długi okres pretendentami do objęcia tronu były dwa, funkcjonujące w wyobraźni ogółu jako najlepsze - programatory marek Super Card i EZ-Flash.



W 2009 roku rozpoczęta została także inicjatywa Everdrive za pośrednictwem ukraińskiego producenta o pseudonimie KRIKzz. Kilka lat później wypuścił on na rynek sprzęty z rodziny Everdrive, które rozpaliły na nowo ogień, w popadającej w stagnację scenie. Konstrukcję Everdrive GBA X5 wyróżniała nietypowa obudowa, większa od standardowego kartridża, przypominająca tę, użytą w pozycjach Boktai lub Yoshi Topsy Turvy/Universal Gravitation. Wraz z kolejnymi rewizytami sprzętu producent dokonał modyfikacji obudowy i nazwy (Everdrive GBA X5 Mini). Obecnie programatory te są sprzedawane pod nazwą "Everdrive GBA Mini" i nie różnią się wymiarami od standardowego kartridża na GB Advace.

Ewolucja Super Carda na przestrzeni lat ograniczała się do zmiany użytego slotu na nośnik - gdy z obiegu wyszły karty CF, zmieniono slot na karty SD, a później miniSD. Niestety na tym rozwój się zatrzymał, gdyż producent wycofał się z dalszego wsparcia tego sprzętu (o czym wymownie świadczyło także to, że z sieci zniknęła oficjalna strona z oprogramowaniem do pobrania). Co ciekawe kilka lat temu projekt został reanimowany przez innego producenta, który pokusił się o przeprowadzenie drobnej rewizyty, obejmującej montaż slotu microSD (najpopularniejszy obecnie standard kart pamięci) oraz dodanie wgranego emulatora konsol NES i Goomba Color (GB/GBC). Programator ten, właśnie w tej wersji jest sprzedawany do dziś. Niestety maksymalna wielkość użytego nośnika nadal wynosi 2GB.

Nie da się ukryć, że miano najbardziej konsekwentnego producenta Flash Cartów przypada twórcom marki EZ-Flash. Jeden z najpopularniejszych sprzętów z tej rodziny EZ-Flash IV przez wiele lat uchodził za absolutny top możliwości sprzętu, w zakresie odtwarzania kopii zapasowych gier. Głównie z uwagi na bezawaryjność, duże możliwości konfiguracji, intuicyjność użytkowania, wysoką kompatybilność i szereg zalet, których brakowało na sprzętach konkurencji. Wszystko to jednak za odpowiednio wyższą cenę zakupu. Minęło jednak wiele wiosen i dziś sprzęt ten nie budzi już takich emocji jak kiedyś. Na szczęście kilka lat temu producent zadbał o wypuszczenie aż 2 nowych wersji swojego flagowego programatora, dostosowanego do wymogów czasów współczesnych. Mowa tu o EZ-Flash Omega i EZ-Flash Omega Definitive Edition.

W poniższym poradniku prześledzimy proces konfiguracji, omówimy różnice między jednym a drugim programatorem i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wyższa cena wersji Definitive Edition jest uzasadniona? Test sprzętu uzupełnia galeria fotograficzna obu programatorów, na końcu artykułu.

Konfiguracja sprzętu i pierwsze podłączenie


Przed zakupem warto zaopatrzyć się w kartę pamięci microSD, na której przechowywać będziemy wszystkie pliki z grami, programami itp. Atutem obu nagrywarek jest możliwość użycia kart o pojemności aż 128GB. Należy pamiętać jednak, że przy tak dużej pojemności dane mogą doczytywać się dłużej. Karty 32GB i 64GB powinny być w zupełności wystarczające.

W pierwszej kolejności należy pobrać najnowszy kernel, bibliotekę kodów oraz grafiki miniaturek gier ze strony producenta.

- Najnowszy kernel: OMEGA: POBIERZ / OMEGA Definitive Edition: POBIERZ
- Biblioteka kodów: POBIERZ
- Miniaturki gier: POBIERZ

Następnie należy sformatować swoją kartę pamięci microSD w oparciu o poniższy schemat:

- Pojemność karty ≤ 2 GB - FAT/FAT16 - 32KB
- Pojemność karty ≤ 32 GB - FAT32 - 32KB
- Pojemność karty ≤ 128 GB – exFAT - 32KB lub większa


W kolejnym kroku wypakowujemy zawartość pobranych plików bezpośrednio na sformatowaną kartę pamięci (nie należy jeszcze tworzyć żadnych folderów samodzielnie).

Na karcie pamięci muszą znajdować się 3 pliki/foldery:

- IMGS
- CHEAT
- ezkernel.bin (w przypadku EZ-Flash Omega) lub ezkernelnew.bin (w przypadku EZ-Flash Omega Definitive Edition)



Całość powinna się prezentować jak na obrazku powyżej.


W następnym kroku należy wgrać pliki z grami w postaci romów na kartę pamięci. Można teraz utworzyć osobne foldery na poszczególne gry np. GB, GBA, GBC, Homebrew itd.

Manualna aktualizacja Kernela:


W większości przypadków otrzymana kopia EZ-Flasha posiada najnowszy Kernel i nie jest wymagana jego aktualizacja. Jeżeli jednak chcesz ją przeprowadzić np. z uwagi na wydanie nowszej wersji, należy to zrobić w kilku prostych krokach.

Po wgraniu wszystkich potrzebnych plików na kartę pamięci włącz konsolę jednocześnie przytrzymując klawisz R, do momentu wyświetlenia komunikatu. System automatycznie przeprowadzi aktualizację. Poczekaj aż proces się zakończy. Jeżeli Firmware konsoli jest starszy niż wersja Kernela, wymagana będzie także aktualizacja Firmware'u. Poczekaj aż proces dobiegnie końca.

UWAGA! NIE WYŁĄCZAJ KONSOLI W TRAKCIE TRWANIA PROCESU AKTUALIZACJI! WYŁĄCZENIE GROZI USZKODZENIEM PROGRAMATORA!



Podstawowe funkcje i obsługa menu:


A) Menu główne:



Naciśnij klawisze L lub R aby przełączyć się miedzy opcjami (w zależności od wersji 4 lub 5): SD Card/NORFLASH/System interface/Enhanced options*/Help

W celu uruchomienia opcji należy nacisnąć klawisz A na wybranej pozycji. Strzałkami góra/dół przełączamy się między opcjami i potwierdzamy wybór klawiszem A. Jeżeli chcemy się cofnąć do poprzedniego menu klikamy klawisz B. Strzałkami w prawo/lewo przełączamy się między opcjami w przeglądarce plików.

B) RECENT PLAYED - Ekran wyboru gier ostatnio uruchomionych:



Po wciśnięciu klawisza START będąc w menu SD Card ukaże nam się lista gier, które zostały niedawno odtworzone. Przydatna opcja jeżeli chcemy szybko wrócić do niedawno wybranego tytułu bez przebijania się przez długą listę plików.

C) Włączanie miniaturek z okładkami z gier:

Po wciśnięciu klawisza SELECT będąc w menu SD Card włączymy grafiki prezentujące okładki (ekrany startowe) z danych gier. Prędkość wczytywania obrazków zależy od prędkości odczytu danych z karty pamięci microSD.



Multiboot

Opcja ta umożliwi odpalenie gry z wczytanym BIOSem GBA. Generalnie używa się jej przy połączeniu kabelkiem i rozgrywce Multiplayer oraz innych akcesoriów. W zakładce SD Card wciśnij A. Następnie najedź kursorem na CLEAN BOOT i wciśnij L+A.

Usuwanie plików:

W menu SD Card należy wybrać dany plik a następnie wcisnąć L+START. Ukaże się okno potwierdzające usunięcie pliku. UWAGA! Nie ma możliwości usuwania całych folderów z poziomu menu głównego. Usuwać można tylko pojedyncze pliki.

Obsługa menu po wybraniu danej pozycji:




CLEAN BOOT – Uruchamianie gry bez żadnych dodatków. Jeżeli chcesz po prostu zagrać w dany tytuł, tak jak na oryginalnym kartridżu, to należy wybrać tę opcję.

BOOT WITH ADDON – Uruchamianie gry z dodatkowymi funkcjami wybranymi z opcji systemu lub patchami (łatki).

WRITE TO NOR CLEAN - Zapisywanie konkretnej gry do pamięci NORFLASH bez żadnych dodatkowych funkcji.

WRITE TO NOR ADDON - Zapisywanie konkretnej gry do pamięci NORFLASH z dodatkowymi funkcjami wybranymi z opcji systemu lub patchami. UWAGA! Kody muszą być wybrane przed wykonaniem zapisu i nie ma możliwości ich zmiany po wykonaniu zapisu.

SAVE TYPE – Zmiana typu pliku save (zapis stanu gry). W normalnych grach należy wybrać opcję AUTO. Najczęściej opcja ta przydaje się przy używaniu fanowskich tłumaczeń gier. Większość z nich posiada przekształcony format pliku save (save mode). Spowoduje to, że programator ustawiony na AUTO save nie wykryje samodzielnie odpowiedniego formatu. W takim przypadku należy strzałkami w prawo/lewo zmienić format pliku save.

CHEAT – Kody do gier. Funkcja ta działa tylko w przypadku, gdy wypakujemy folder CHEATS na kartę pamięci (opis w sekcji konfiguracja na początku artykułu). Kody mają za zadanie ułatwić lub urozmaicić rozgrywkę, wprowadzając dodatkowe możliwości w trakcie gry. Opcja CHEAT będzie widoczna jeżeli kod do danej gry będzie obecny w folderze CHEATS oraz włączymy do z listy przed uruchomieniem gry. W celu wejścia w opcję kodów należy nacisnąć klawisz A. Klawiszami góra/dół można wybrać dany kod i potwierdzić klawiszem A. W celu zmiany strony należy wybrać strzałkę w prawo/lewo. W celu wyjścia z menu kodów należy wcisnąć klawisz B. W celu odtworzenia gry z kodami należy wybrać opcję BOOT WITH ADDON i potwierdzić wybór klawiszem A.

W trakcie rozgrywki w celu wczytania kodu należy równocześnie kliknąć klawisze L+R+START. W oknie pojawią się opcje:

1) CHEATON – włączenie kodów (potwierdź klawiszem A)
2) CHEATOFF – wyłączenie kodów (potwierdź klawiszem A)

Istnieje możliwość wgrania własnego pliku z kodami w formacie .cht, który należy umieścić w folderze CHEATS. Nazwa pliku z kodami musi być taka sama jak roma z obrazem gry (np. mario.cht -> mario.gba).

NORFLASH:


Pamięć NOR, umożliwiająca szybsze wczytywanie danych w niektórych grach.

EZ-Flash Omega posiada dwa typy wbudowanej pamięci - PSRAM (256 Mbit - 32 MB) i NOR (512 Mbit - 64 MB). Pamięć typu RAM (PSRAM) jest szybsza ale zużywa więcej energii. Pamięć typu ROM (NOR jest typem pamięci ROM) jest odrobinę wolniejsza ale pozwala na wydajniejsze zarządzanie zasobami energii.

Ponadto pamięć typu RAM wymaga nieustannego dostarczania energii do przechowywania danych. Każdorazowo, gdy urządzenie jest wyłączane, jest ona wymazywana. ROM z kolei nie wymaga ciągłego dostarczania energii. Co to oznacza?

We wcześniejszych wersjach programatora np. EZ-Flash IV, wielkość pamięci RAM wynosiła tylko 16 MB, natomiast NOR - 32 MB. Waga większości gier na konsolę GB Advance zawiera się w zakresie od 4 do 32 MB. Oznaczało to, że większe gry np. 32 MB musiały być wczytywane do pamięci NOR, a lżejsze do RAM (PSRAM). W przypadku EZ-Flasha Omega, wielkość pamięci PSRAM została zwiększona do 32 MB, dzięki czemu można wgrywać na nią także największe gry na systemie.

Dlaczego więc warto wgrywać romy do pamięci NOR? Mimo, iż wczytywanie gier jest za pierwszym razem wolniejsze niż PSRAM, kolejne uruchomienia są szybsze i wydajniejsze pod względem zużytej energii. W przypadku ciężkich gier, wczytywanie do PSRAM będzie trwało za każdym razem tyle samo czasu, gdyż zostaje ona wymazana po wyłączeniu konsoli. Gra wczytana z kolei do NOR nie zostaje wymazana, więc przy ponownym uruchomieniu wczyta się szybciej.

Oznacza, to że jeżeli planujemy grać w grę o dużej wadze (np. 32 MB) przez długi okres, to korzystniej wgrać ją do pamięci NOR. Jeżeli jednak planujemy przełączać się między różnymi tytułami (najlepiej nie ważącymi za dużo), lepiej korzystać z pamięci PSRAM.

Wadą pamięci ROM (NOR) jest jednak jej pojemność. W dostępnych 64 MB nie zmieści się wiele gier (nie ma nawet możliwości wgrania 2 gier o wadze 32MB). Z uwagi na to, że NOR jest najbliższa pamięci stosowanej w oryginalnych kartridżach, odpalanie z niej gier powinno się cechować najwyższą kompatybilnością.



DIRECT BOOT – włączanie gry. Jeżeli gra była zapisana do pamięci NOR za pomocą WRITE TO NOR ADDON, opcja działa identycznie co BOOT WITH ADDON.

DELETE - Opcja umożliwiająca usunięcie ostatniej wybranej gry z pamięci NOR.

FORMAT ALL – opcja pozwalająca na formatowanie całej pamięci NORFLASH. Proces trwa około 4 minut. UWAGA! W trakcie formatowania pamięci NOR pod żadnym pozorem nie wyłączaj konsoli! Wyłączenie konsoli może skutkować trwałym uszkodzeniem!

Wybór dodatkowych opcji po wybraniu danej gry:



Przy odtworzeniu gry za pomocą BOOT WITH ADDON naciśnij L+R+START w celu aktywowania okna z opcjami. Ilość opcji zależy od tego, ile z nich aktywowaliśmy w opcjach systemowych. Strzałkami góra/dół wybieramy opcje i potwierdzamy klawiszem A.



RESET – resetowanie i powrót do głównego menu EZ-Flasha Omega.

SAVE – Real Time Save, czyli save state w czasie rzeczywistym. Pliki zapisują się w folderze RTS w menu SD Card.

LOAD – wczytywanie zapisu stanu gry w postaci save state z folderu RTS w menu SD Card.

CHEATON – włączenie kodów.

CHEATOFF – wyłączenie kodów.

Opcje systemowe:


Firmware programatora oraz aktualna wersja Kernela znajduje się w prawym, górnym rogu ekranu.

Do nawigacji w opcjach należy użyć klawiszy strzałek (góra/dół, prawo/lewo) oraz A do potwierdzenia wyboru lub B do powrotu do poprzedniego menu.



A) TIME – ustawienie czasu i daty w menu programatora. Użyj strzałek kierunkowych do zmiany i potwierdź OK za pomocą klawisza A.

B) ADDON – możliwość włączenia dodatkowych opcji po wybraniu BOOT WITH ADDON. Znajdziemy tu możliwość dodania:

- RESET - reset do menu głównego programatora
- SAVESTATE – wykonywanie i wczytywanie zapisów gry w postaci save state
- SLEEP – wprowadzenia konsoli w stan uśpienia
- CHEAT – wprowadzania do gry kodów
- LANGUAGE – możliwość wyboru języka (domyślnie ustawiony angielski).

C) FAST PATCH ENGINE – przyspieszone patchowanie gier. Opcja ta jest ustawiona domyślnie w przypadku zwykłych, czystych, nieprzerabianych gier. Jeżeli odtwarzasz gry zmodyfikowane (BOOT WITH ADDON) należy wyłączyć tę opcję co spowoduje przełączenie na tryb patchowania manualny. Spowoduje to wydłużenie patchowania gier.

D) SLEEP KEY – opcja ustawienia skrótu klawiszowego dla trybu uśpienia konsoli w trakcie rozgrywki. Aby wybudzić konsolę należy zastosować skrót klawiszowy START + SELECT (skrót ten jest niezmieniany). Pamiętaj, że w trybie uśpienia nadal następuje pobór energii z baterii. W celu ergonomicznego korzystania z konsoli zaleca się wykonywanie zapisu gry w postaci save state i wyłączanie konsoli.

E) MENU KEY – możliwość ustawienia skrótu klawiszowego dla menu prezentującego dodatkowe opcje w grze (np. save state, reset itd).

F) GAME RTC – Real Time Clock (zegar w czasie rzeczywistym). Możliwość włączenia/wyłączenia zegara w czasie rzeczywistym. Jeżeli nie odtwarzasz gier wykorzystujących RTC, wyłączenie tej opcji spowoduje większą oszczędność baterii (mniejsze zużycie energii).

Opis funkcji rozszerzonego menu (Enhanced options), obecny tylko w przypadku Definitive Edition




SAVE (AUTO SAVE) – domyślnie programator samodzielnie wykonuje kopię zapasową stanu zapisu (save). Jednakże przy przełączaniu trybów z A do B może dojść do nadpisania stanu gry (save). Więcej na ten temat w dalszej części artykułu. Istnieje możliwość wyłączenia opcji auto save przez odznaczenie jej.

MODE B – możliwość zmiany parametrów i charakterystycznych dla trybu B funkcji.

- Rumble – wyłączenie/włączenie wibracji (Rumble Pak).
- RAM – wyłączenie/włączenie rozszerzenia pamięci RAM.
- LINK – inicjowanie połączenia między GBA a Nintendo DS w przypadku transferu danych. Poza włączeniem tej opcji należy także pamiętać aby zapisać wybraną grę do NORFLASH.

LED – ENABLE LED – opcja włączenia lub wyłączenia diody LED sygnalizującej stan przetwarzania danych przez kartę microSD oraz zwykłej migającej, dla lepszych wrażeń estetycznych. Poniżej istnieje możliwość indywidualnej zmiany kolorów (czerwony, zielony, niebieski).

Co robić w trakcie napotkanych problemów?


Poczekaj 6-10 sekund po wykonaniu zapisu stanu gry aby proces zapisu zakończył się prawidłowo. Nie wyłączaj konsoli natychmiast po zakończeniu save. Z uwagi na budowę NAND na karcie pamięci microSD potrzeba chwili czasu aby prawidłowo przetworzyć dane. Zbyt szybkie wyłączenie konsoli może spowodować utratę danych lub uszkodzenie karty pamięci. Może wtedy pojawić się następujący błąd:

- game rom error
- saver folder error
- save file error
- create file error


Aby naprawić kartę pamięci należy użyć narzędzia do skanowania i wykonać format karty.

Pamiętaj! Nazwy plików nie mogą być dłuższe niż 100 znaków gdyż EZ-Flash nie będzie ich rozpoznawał.

Ponadto warto pamiętać, że EZ Flash wyświetla tylko około 500 plików na folder.

UWAGA! Przy zmianie trybu pracy z trybu A do B pamiętaj o zrobieniu kopii zapasowej zapisu stanu gry w trybie pracy A. Jeżeli odtworzysz w ten sposób grę w trybie B i zapiszesz w nim grę dojdzie do nadpisania stanu gry w trybie A. Przykład: Jeżeli odtworzysz grę X w trybie A, a następnie zmienisz tryb na B aby zagrać w grę Y, to przełączając się z powrotem do trybu A system zapyta Cię o wykonanie kopii zapasowej gry X. Stan zapisu gry Y będzie nadpisany z FRAM do zapisu stanu gry X w katalogu SAVER na karcie microSD. Procedura ta jest nie do uniknięcia jeżeli masz odznaczony autosave w opcjach dodatkowych w menu.

Help – zakładka Pomoc


Znajdują się tu skróty klawiszowe do kilku najpotrzebniejszych funkcji oraz kod QR do pobrania instrukcji w języku angielskim ze strony producenta.



Różnice między EZ-Flash Omega a EZ-Flash Omega Definitive Edition


1) 2 Tryby pracy - tryb A oraz tryb B. Z prawej strony kartridża nad slotem microSD znajduje się specjalny przełącznik, pozwalający na włączenie trybu A lub B. Tryb A działa w taki sam sposób jak zwykły EZ-Flash Omega począwszy od obsługi, po wygląd interfejsu. Tryb B jest dedykowany do użytkowania z konsolą Nintendo DS/DS lite. Posiada możliwość włączenia dodatkowych opcji takich jak Rumble Pack, rozszerzenie pamięci RAM, GBA-DS Link Transfer itd.



2) Budowa pamięci wewnętrznej - Wersja Definitive Edition posiada tzw. FRAM (ferroelectric memory) w odróżnieniu do wersji zwykłej Omega, która opiera się na SRAM. Pamięć typu FRAM nie potrzebuje baterii do podtrzymywania zapisu stanu gier (save). Producent deklaruje trwałość technologii do 151 lat. Ilość cykli zapisu według producenta wystarczy na 3000 lat przy wykonywaniu 1000 zapisów na sekundę.

W wersji Definitive zmieniła się także konstrukcja tworzenia save. W standardowej wersji Omega Save jest wykonywany natychmiast i zapisuje się na karcie pamięci przed wyłączeniem konsoli. W Definitive Edition save zapisywany jest na karcie dopiero po ponownym włączeniu konsoli. Wyskakuje wówczas okienko z pytaniem czy chcemy wykonać save. Istnieje opcja wyłączenia okienka i ustawienia aby procedura odbywała się automatycznie. To rozwiązanie pozwoliło wyeliminować problem z błędami save jakie pojawiały się gdy wyłączaliśmy zbyt szybko konsolę w przypadku EZ-Flash Omega.

2) Bateria w specjalnym koszyczku, wbudowanym w kartridż - Bateria służy tylko i wyłącznie do zasilania zegara w grze, który jest wykorzystywany w niektórych grach do wydarzeń czasowych np. w serii Pokemon. Znajduje się w specjalnym koszyczku i można ją wygodnie wymieniać. Model baterii to CR1025. Jest to spory upgrade w stosunku do EZ-Flash Omega, który nie posiadał koszyczka i trzeba było wylutować baterię gdy uległa ona wyczerpaniu.

3) Możliwe połączenie konsol Nintendo DS/DS lite i GBA za pomocą Link Transfer (przydatne np. w grach z serii Pokemon do przesyłania Pokemonów z GBA do DS). Wymagane jest włączenie opcji "Link" w ustawieniach dodatkowych w trybie B.

4) Wsparcie dla Rumble Packa dla gier z GBA i Nintendo DS/DS Lite - Rumble Pack to urządzenie z opcją wibracji w wybranych momentach w grze. Wersja Definitive Edition posiada wbudowany Rumble Pack dzięki czemu możliwe jest granie w taki sam sposób jak w oryginale.

Lista gier na Nintendo DS, wspierających Rumble Packa:

- Clubhouse Games
- Custom Robo Arena
- Diddy Kong Racing DS
- Elite Beat Agents
- Ferrari Challenge
- GRID
- Hotel Dusk: Room 215
- Iron Man
- Jucied 2: Hot Import Nights
- Last Window: The Secret of Cape West
- Legend of Spyro: A New Beginning
- Magnetica
- Mahjong Fight Club DS - Wi-Fi Taiou
- Mario & Luigi: Partners in Time
- Metroid Prime Pinball
- Metroid Prime: Hunters
- Moero! Nekketsu Rhythm Damashii Osu! Tatakae!
- Need for Speed ​​Nitro
- Orcs and Elves
- Picross DS
- Power Pro Kun Pocket 9
- Power Pro Kun Pocket 10
- Puyo Puyo! 15th Anniversary
- Race Driver: Create and Race
- Sega Superstars Tennis
- Sonic & SEGA All Stars Racing
- Space Invaders Extreme
- Star Fox Command
- Star Trek: Tactical Assault
- Super Princess Peach
- Tomb Raider: Underworld
- Wario: Master of Disguise
- WWE SmackDown vs. Raw 2008


5) Wsparcie dla przeglądarki internetowej konsoli Nintendo DS/DS lite.

6) Lepsza ergonomia i wydajniejsze zużycie energii przez programator. EZ-Flash Omega zużywa średnio 287 mA, co w ujęciu procentowym oznacza, że bateria w konsoli wystarczy nam na ~72.65% czasu, w stosunku do oryginalnego nośnika. EZ-Flash Omega Definitive Edition zużywa średnio 257 mA z podświetlanymi LEDami i 252 mA z wyłączonymi LEDami. Oznacza to, że bateria w konsoli wystarczy nam na ~81-82% czasu, w stosunku do oryginalnego nośnika. Mówimy tu zatem o ~10% dłuższym czasie rozgrywki. W ramach ciekawostki warto dodać, że Everdrive GBA Mini zużywa średnio 227 mA, co oznacza, że bateria w konsoli wystarczy nam na ~91.85% czasu, w stosunku do oryginalnego nośnika. Everdrive wypada w tym zestawieniu zdecydowanie najlepiej.

8) Wsparcie dla DS RAM Expansion Pack - kartridż posiada dodatkową wbudowaną pamięć RAM, dzięki czemu imituje oryginalny RAM Expansion Pack z Nintendo DS.

9) Możliwość odtworzenia romów z GBA movie o wielkości 512Mb.

10) Wsparcie dla gier zmodyfikowanych, które korzystają z funkcji Rumble Packa. Co ciekawe istnieje możliwość dodania opcji Rumble w grach, które w oryginalne nie posiadały tej funkcji! Wymaga to jednak zdolności programistycznych.

11) Wsparcie dla gier wykorzystujących Rumble Packa w grach z GBC poprzez wbudowany, odpowiednio dostosowany emulator Goomba.

12) Wbudowane w kartridż kolorowe diody LED, pełniące 2 funkcje: lepsza estetyka oraz monitorowanie aktywności karty pamięci w tracie zapisu. Wyłączenie diody LED pozwala na jeszcze większe ograniczenie zużycia energii. Istnieje możliwość zmiany koloru (zielony, czerwony, niebieski).

13) Większa pojemność pamięci NOR. Wersja Definitive pozwala na wgrywanie do pamięci NOR romów z gier o wielkości aż 64MB. Dzięki temu rozwiązaniu można także wczytywać więcej gier do pamięci NOR.

14) Posiada dodatkowe rozbudowane, rozszerzone menu (Enhanced options). Dokładny opis menu znajduje się w wcześniejszej wersji artykułu.

15) Lepsza jakość tworzywa, z którego wykonana jest obudowa kartridża w stosunku do wersji Omega – idealnie zabezpiecza dodatkowe komponenty programatora takie jak Rumble czy FRAM.

Możliwość rozbudowy Kernela:


Zarówno zwykła wersja Omegi jak i Definitive Edition posiadają możliwość rozbudowy możliwości kernela. Jednym z najciekawszych projektów wykonanych przez scenę jest kernel o nazwie Simple. Autorem rozszerzenia jest użytkownik Sterophonick, a więcej na temat projektu możecie znaleźć na jego Githubie lub w dedykowanym wątku na GBAtemp.

Simple posiada zaprojektowane na nowo menu w jasnej, bądź ciemnej kolorystyce oraz szereg usprawnień. Przede wszystkim pozwala na odtwarzanie szerokiej gamy plików graficznych, tekstowych i muzycznych. Ponadto, odtwarza kopie zapasowe w postaci plików ROM ze starszych konsol i komputerów. Innymi słowy możliwa jest emulacja ogromnej ilości platform na ekranie GBA!


Ciemna wersja Kernela < ---------------- > Jasna wersja Kernela


Jest to dużo bardziej zaawansowane narzędzie aniżeli podstawowa wersja Kernela, instalowana domyślnie w programatorze. Instalując go, przekształcisz swoją konsolę w prawdziwy kombajn multimedialny.

Nawigacja po menu odbywa się w analogiczny sposób do podstawowej wersji Kernela, dlatego w razie wątpliwości należy szukać odpowiedzi we wcześniejszej części artykułu.

Poniżej lista wspieranych przez nowy kernel formatów:

1) Pliki ROM ze starszych konsol i komputerów:

- .gba - GBA ROM
- .bin - GBA ROM
- .mb - GBA Multiboot ROM
- .agb - GBA ROM
- .col - ColecoVision ROM (Wymagane Cologne) *
- .gb - Game Boy ROM (Jaga's Goomba Color)
- .gbc - Game Boy Color ROM (Jaga's Goomba Color)
- .gg - Game Gear ROM (SMSAdvance)
- .rom - MSX Cartridge ROM (MSXAdvance) **
- .ngp - Neo Geo Pocket ROM (NGPAdvance)
- .ngc - Neo Geo Pocket ROM (NGPAdvance)
- .ngpc - Neo Geo Pocket Color ROM (NGPAdvance)
- .nes - NES ROM File (PocketNES)
- .pce - PC-Engine ROM File (PCEAdvance)
- .sms - Sega Master System ROM File (SMSAdvance)
- .sg - Sega SG-1000 ROM File (SMSAdvance)
- .sv - Watara Supervision ROM File (Wasabi)
- .ws - WonderSwan ROM File (SwanAdvance)
- .wsc - WonderSwan Color ROM File (SwanAdvance)
- .z80 - 48k ZX-Spectrum Z80 ROM (ZXAdvance)
- .c8 - Chip-8 ROM (Chip8Adv)
- .arc - 4kb Emerson Arcadia 2001 ROM File

* W przypadku Cologne, należy wykonać rom samodzielnie.
** MSXAdvance wykorzystuje C-BIOS.

2) Pliki graficzne, tekstowe i muzyczne:

- .jpg - JPEG Image
- .jpeg - JPEG Image
- .mod - ProTracker Module file
- .bmp - Bitmap Image
- .pcx - ZSoft Paintbrush PCX image
- .mid - MIDI sequence
- .nsf - NES Music file (Nintendo Sound File)
- .vgm - SMS/GG music file
- .vga - aPlib Compressed SMS/GG music file
- .vgl - LZ77 Compressed SMS/GG music file
- .txt - Text Document
- .wav - Wave Sound (formatted in GSM 6.10)
- .k3m - Krawall Advance Sound
- .sb - MaxMod sound bank
- .lz - LZ77 Compressed Image
- .raw - Uncompressed Mode 3 Bitmap
- .ap - aPlib compressed Mode 3 Bitmap
- .bgf - BoyScout moduł
- .mda - Sharp X68000 Music
- .cwz - CWZ Music

Konfiguracja Kernela Simple:


Pobierz najnowszą wersję kernela w wybranej kolorystyce:

- Jasna – wgraj plik ezkernel-light.bin - OMEGA: POBIERZ / OMEGA Definitive Edition: POBIERZ
- Ciemna – wgraj plik ezkernel-dark.bin - OMEGA: POBIERZ / OMEGA Definitive Edition: POBIERZ
- Folder SYSTEM, DEMO i BACKUP - OMEGA: POBIERZ / OMEGA Definitive Edition: POBIERZ


Po pobraniu zmień nazwę pliku na ezkernelnew.bin i wgraj na kartę pamięci razem z folderami SYSTEM, DEMO i BACKUP.


Całość powinna się prezentować jak na obrazku powyżej


WAŻNE!!! Następnie należy włożyć kartridż EZ-Flasha z kartą pamięci do konsoli oraz manualnie wykonać update Kernela poprzez wciśnięcie i przytrzymanie klawisza R oraz włączenie konsoli. Kernel jest gotowy do działania!

Obsługa Kernela Simple:


W przypadku odtwarzania multimediów skrót klawiszowy L + R powoduje powrót do menu głównego EZ-Flasha. W przypadku emulatorów starszych konsol kombinacja klawiszy L + R powoduje otwarcie menu, z którego należy wybrać opcję EXIT aby powrócić do menu głównego EZ-Flasha.

Opinia na temat obu programatorów:


Obie nagrywarki cechują się wysoką kompatybilnością (także w temacie homebrew) i świetnie radzą sobie z grami, które na innych programatorach mogą przysparzać nieco problemów. Praktycznie nie spotkałem się z grą, której nie dałoby się odpalić. Poza tytułami z GB Advance, standardowo nagrywarka obsługuje także gry z NES'a, GB Classic i GB Color. Wystarczy wrzucić pliki na kartę i od razu działają. Funkcja RTC obecna w obu wersjach Omegi sprawia, że doświadczenie z gry np. w pozycje z serii Pokemon jest niemal nie do odróżnienia w stosunku do gry na oryginalnym nośniku.

Zaletą obu nagrywarek, oprócz standardowych save'ów w określonych punkatch gry jest także możliwość wykonywania Save State w dowolnym momencie rozgrywki. Przydaje się to zwłaszcza w starszych pozycjach, gdzie opcja zapisu była nieobecna.

Standardowa wersja Omegi posiada pewną przewagę eestetyczną w postaci mniejszego PCB i dodatkowej obudowy, która przekształca kartridż w taki, który jest idealnie dopasowany do Slotu 2 w konsoli Nintendo DS/Nintendo DS Lite. Dzięki temu unikniemy niekorzystnego wizualnie, wystającego kartridża. Wersja Definitive Edition z uwagi na większe wymiary PCB i wbudowany Rumble nie posiada owego udogodnienia, co pozostaje w lekkim konflikcie do reszty ekskluzywnych funkcji, które są stricte dedykowane właśnie dla konsolek z rodziny Nintendo DS / Nintendo DS Lite.

Jeżeli miałbym wskazać minusy owych sprzętów, to byłaby to konieczność odczekania 5-7 sekund po wykonaniu zapisu gry w celu uniknięcia błędów z plikami Save. Wynika to bezpośrednio z budowy NAND na kartach microSD i koniecznością przetworzenia danych. Pamiętajmy bowiem, że save zapisuje się bezpośrednio na karcie pamięci, a nie na SRAM jak w starych programatorach. Z czasem można do tego przywyknąć, jednakże z początku możemy się niemile zaskoczyć uszkadzając nasz plik z save, gdy przyzwyczajeni jesteśmy do błyskawicznego wyłączania konsoli po zapisaniu. Pamiętajmy, że minus ten dotyczy tylko wersji zwykłej, gdyż w Definitive Edition wada ta została wyeliminowana z uwagi na inną budowę systemu zapisywania. Pewnego rodzaju niedogodnością jest także brak wbudowanego koszyczka, pozwalającego na wygodną wymianę baterii od RTC w zwykłym Omega. W przypadku rozładowania będziemy zmuszeni o wlutowanie nowej. W wersji Definitive poprawiony został ten mankament i odnajdziemy tu dedykowany koszyczek, podobny do tego w EZ-Flash Junior.

Oba programatory posiadają także pewne nietypowe rozwiązanie, które może być postrzegane jako wada lub zaleta. Mowa tu o umiejscowieniu slotu na kartę microSD. Znajduje się on na prawej, krótszej krawędzi obudowy, na skutek czego, jeżeli kartridż znajduje się w slocie konsoli, to nie ma możliwości wyciągnięcia karty microSD. Nie da się ukryć, że konieczność każdorazowego wyciągania kartridża ze slotu konsoli, tylko po to, aby wgrać kilka plików na kartę jest nieco uciążliwa. Z drugiej strony "ukryty" w ten sposób slot działa jako dodatkowe zabezpieczenie przed wypadnięciem karty w trakcie transportu.

Myślę, że dla większości osób czytających owy materiał najbardziej nurtującym pytaniem jest, czy warto dopłacić do wersji Definitive Edition?

Jeżeli zależy ci na osiągnięciu pełnego, kompletnego i ostatecznego doświadczenia na konsolkach GB Advance, to wersja Definitive jest najlepszym tego typu sprzętem na rynku. To prawdziwy Mercedes wśród programatorów, który zachwyca możliwościami. Moim zdaniem jest to sprzęt o klasę lepszy od Everdrive GBA Mini, który pod wieloma względami mu ustępuje. EZ-Flash Definitive Edition to sprzęt dla wymagających klientów, którzy pragną zgłębić najciemniejsze zakamarki biblioteki GB Advance i wymagają od Flash carta więcej niż inni. To co kiedyś było jedynie mokrym snem fanów (FRAM, Rumble) stało się rzeczywistością. Jedyne czego brakuje wersji Definitive to czujnik światła czy ruchu (żyroskop), obecny w kartridżach z Wario Ware: Twisted!, Yoshi Topsy Turvy/Universal Gravitation czy serii Boktai. Być może producent pokusi się kiedyś o rewizytę sprzętu z tymi sensorami. Czas pokaże.

Na uwagę zasługuje także opcja odtworzenia przez wersję Definitive romów o wielkości 512Mb, choć należy zaznaczyć, że ograniczały się one tylko do kilku filmów z serii GBA Movie.

Moim zdaniem dla przeciętnego zjadacza chleba standardowa wersja EZ-Flash Omega jest zdecydowanie wystarczająca. To perfekcyjny kompromis między ceną, a możliwościami technicznymi. W pełni niezawodny RTC, możliwość backupu save, wykonywania Save State, obsługa gier zmodyfikowanych (oraz tych z tłumaczeniami) i wsparcie kart do 128GB to cechy, które sprawiają, że sprzęt ten jest w pełni dopasowany możliwościami do czasów współczesnych.

Warto jednak nadmienić, że jeżeli podstawowym asumptem do zakupu programatora jest chęć dogłębnego poznania serii Pokemon, to wówczas solidnym argumentem do zakupu wersji Definitive jest opcja połączenia konsol Nintendo DS/DS lite i GBA za pomocą Link Transfer. Pozwala to na przesyłanie stworków z gier na GBA do tych, w tytułach z konsoli Nintendo DS. Dzięki temu możemy wykonać ciekawy zabieg - przesłać Pokemony z gier na GBA aż do najnowszej części na konsolach Nintendo Switch (oraz prawdopodobnie do przyszłych)! W dobie nieustannie rosnących cen oryginalnych gier z serii Pokemon, zwłaszcza z gatunku retro, wydaje się to być wręcz "ekonomicznym" rozwiązaniem.

Mimo wyżej wskazanych różnic oba programatory posiadają jedna podstawową cechę, o której każdy powinien pamiętać - to dopracowane, wysokiej jakości sprzęty, które mocno rozbudowują możliwości konsolek z rodziny GB Advance. Spore wsparcie ze strony fandomu oraz producenta i możliwość rozbudowy Krenela sprawiają, że w przyszłości z pewnością jeszcze nas czymś zaskoczą.

Podsumowanie:


Mam nadzieję, że w powyższym artykule udało mi się dogłębnie wskazać różnice między dwoma programatorami z serii EZ-Flash Omega oraz wyjaśnić proces ich konfiguracji. Ostatecznie na pytanie, który z nich wybrać, każdy musi sobie odpowiedzieć sam. W głównej mierze sprowadza się to do indywidualnych potrzeb i zasobności portfela. Na zakończenie zapraszam do zobaczenia galerii obu sprzętów, obejmującej także zdjęcia wnętrza kartridża z dwóch stron.

W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.

Gdzie kupić?


Najłatwiej zamówić bezpośrednio z Polski. Link do sklepu na allegro.


Galeria:






























































Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.