Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Zestawienia | Porównanie wyświetlaczy GBA SP v1, v2 oraz GB Micro




Autor tekstu: Marcin




Wstęp:


Na chwilę obecną na rynku monitorów prym wiodą urządzenia oparte o wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę jak wielkie różnice występują między poszczególnymi panelami. Spójrzmy jak wypadają ekrany konsolek Nintendo względem siebie oraz w ogólnym odniesieniu do dobrych monitorów LCD. W zestawieniu wzięły udział jedynie konsole posiadające zwyczajowo zwane ''podświetlenie'' ekranu, gdyż te są obecnie najbardziej popularne wśród graczy. Innymi słowy, poddaliśmy analizie często spotykany dylemat - jakość obrazu w GBA SP v1 kontra GBA SP v2 oraz GB Micro. GBA SP v2 oraz GB Micro posiadają normalny ekran, taki sam jaki występuje w każdym monitorze LCD do komputera czy też laptopa, czyli ekran podświetlany od tyłu. Natomiast GBA SP v1 to nic innego jak ekran stosowany w zwykłym GB Advance z tym, iż jest on dodatkowo naświetlany (od przodu) za pomocą białej katody. Dodatkowo na końcu artykułu znajduje się odnośnik do strony zawierającej zestawienie ekranów (niemal) wszystkich konsol Game Boy.

Zestawienie:


Do zestawienia sfotografowano wyłącznie ekrany konsolek. Zdjęcie ekranu GB Micro zostało przeskalowane do takich samych rozmiarów co ekrany GBA SP v1 i v2, celem lepszego porównania. Z tego powodu, w poniższym zestawieniu rozmiar plamki (piksela) jest jednakowy w każdej z trzech konsolek. W rzeczywistości natomiast, GB Micro ma sporo mniejszą plamkę niż oba modele GBA SP (przez co obraz w GB Micro jest mniej "pikselowaty"). Ogólnie w wyniku skalowania na niektórych zdjęciach siatka pikseli wyszła gorzej (wystąpiły zniekształcenia itp.) niż na innych zdjęciach. W rzeczywistości, nie różni się ona specjalnie wyglądem pomiędzy modelami GBA SP v1 oraz GBA SP v2 o czym należy pamiętać podczas przeglądania zdjęć. Fotografie pogrupowane zostały w następującej kolejności:

1. GBA SP v1
2. GBA SP v2
3. GB Micro


Pierwsza partia zdjęć została wykonana z popularnej gry Advance Wars. Już pierwsze zdradzają ogromne różnice między wyświetlaczami wszystkich trzech omawianych konsol. Obraz w GBA SP v1 jest skrajnie odmienny od ekranu GBA SP v2. Barwy na tym pierwszym są przytłumione i nie tak wyraziste jak w przypadku v2. Jest to spowodowane naświetleniem ekranu (od przodu) za pomocą białej katody. Biel oświetlająca ekran GBA SP v1 tłumi jego kolory, np. zieleń ma zupełnie inny odcień. Odnośnie trzeciego zdjęcia - patrząc na nie, jasno można wywnioskować, iż kolory z ekranu GB Micro również wydają się nieco przytłumione. Biały zdaje się wpadać w kolor niebieski. Czyżby zatem winna temu była zbyt wysoka temperatura bieli?

Na poniższych zdjęciach wyraźnie widać zniekształconą siatkę w GBA SP v2 oraz GB Micro, o której pisałem klika akapitów wyżej, na co nie należy zwracać szczególnej uwagi. W rzeczywistości nie występują tam żadne znaczące różnice.







Kolejna partia zdjęć przedstawia intro z dobrze znanej pozycji o tytule Pokemon Ruby. W poniższym porównaniu wychodzi bardzo ciekawa rzecz - ekran konsoli GB Micro, widocznej na trzecim zdjęciu, zbliża się pod względem kolorów bardziej do konsoli GBA SP v1 niż do GBA SP v2!

Dodatkowo, tym razem dołączone zostało na końcu czwarte zdjęcie, wykonane za pomocą emulatora na PC - przedstawia jak kolory powinny wyglądać w rzeczywistości. Można zdecydowanie pokusić się o stwierdzenie, iż ekran GBA SP v2 jest najbardziej zbliżony ideałowi. Można nawet pójść dalej określając jego barwy jako odrobinę za ''ciepłe''. Natomiast GB Micro ma kłopoty z wyświetlaniem pewnych barw oraz ogólnie posiada zawyżoną temperaturę bieli. Stąd czerwień ma taki a nie inny odcień.

Kolejna rzecz, która wychodzi w poniższym zestawieniu - na pierwszym zdjęciu ekranu konsoli GBA SP v1 widzimy nad napisem "Press Start" oraz "2003 Game Freak Inc." coś w rodzaju podwojenia tego napisu. Skąd się to bierze? Odpowiedź jest prosta - przez oświetlenie ekranu za pomocą katody. Znajduje się ona bowiem pomiędzy ekranem a szybką. Napis, najprawdopodobniej odbija się więc dodatkowo w szybce konsoli. Jest to tym bardziej widoczne, im jaśniejszy jest napis a tło ciemniejsze.









Czy zatem ekrany wszystkich wyżej wymienionych konsol posiadają pewne niedociągnięcia? Spójrzmy na kolejną grę - Riviera: The Promised Land. Na pierwszym zdjęciu, obrazującym ekran konsoli GBA SP v1, kolejny raz widzimy wyblakłe kolory (plus nieco kurzu - nie zwracajcie uwagi) oraz napis odbity w szybce.

Natomiast drugie i trzecie zdjęcie wiele się od siebie nie różnią - ponownie w GB Micro brakuje ''ciepłych'' kolorów. Z niebieskimi barwami konsola radzi sobie całkiem nieźle, choć po dokładnej analizie można zauważyć, iż pewne kolory na drugim zdjęciu (GBA SP v2) są niebieskie, natomiast na trzecim czarne... GB Micro nie tyle ''cierpi'' na źle dobrany balans bieli, co po prostu brakuje mu pewnych barw.







Kolejnym tytułem który poddaliśmy wnikliwej analizie jest - Sword of Mana. Na poniższych zdjęciach ładnie widać kolor biały oraz to, w którą stronę jego temperatura jest ''naciągnięta''. Wszystko wskazuje na to, iż rzeczywiście GBA SP v2 posiada minimalnie za ''ciepłe'' barwy.

Jeżeli chodzi o trzecie zdjęcie, prezentujące ekran GB Micro, to ma miejsce kolejna ciekawostka. Robiłem zdjęcia dwa razy i zawsze wydawało mi się, że zrobiłem je o dobrej porze dnia w grze (w ów tytule występuje podział czasu na dzień i noc). Po zobaczeniu zdjęć na ekranie monitora LCD wychodziło niebo... czarne (noc). Ostatecznie nie wiem, czy GB Micro tak źle wyświetla kolor niebieski, czy po prostu w grze zapadła noc. Możliwe, że to pierwsze.







Kolejna omawiana przez nas gra to Fire Emblem. W poniższej miejscówce panował zmrok, więc dominują tu głównie zielononiebieskie barwy. Ponownie można dostrzec, że z tego rodzaju barwami GBA SP v2 i GB Micro radzą sobie bardzo podobnie (nie ma aż tak wielkiej różnicy). Aczkolwiek, małe menu po lewej stronie u dołu ekranu, na drugim zdjęciu, jest żółte tak jak powinno być w rzeczywistości, natomiast na trzecim zdjęciu (GB Micro) jest... niebieskie.

Słówko odnośnie pierwszego zdjęcia - było ono dość długo naświetlane, dlatego też postaci są na nim stosunkowo rozmyte (należy ten aspekt pominąć). Zdjęcie było dłużej naświetlane, gdyż konsola GBA SP v1, ogólnie daje słabsze światło niż GBA SP v2 czy GB Micro. Jeżeli chodzi natomiast o kolory - na pierwszym zdjęciu widać, iż GBA SP v1 poradził sobie całkiem nieźle z wyświetleniem ów obrazu.







Ostatnią pozycją na konsole GB Advance w naszym zestawieniu jest - Tales of Phantasia. Doskonale widać tutaj, iż poddaliśmy ekrany testom w ''mrocznych'' warunkach (dominujące ciemne barwy). Tutaj definitywnie GBA SP v1 przegrywa, kontrast, obecny na czarnych barwach jest bardzo słaby. Większych różnic natomiast, pomiędzy GBA SP v2 oraz GB Micro nie zauważyłem. Obie konsole doskonale radzą sobie w tego typu okolicznościach, obraz jest wyraźny i czytelny.







A jak prezentują się gry z konsoli GB Color ma powyższych handheldach? Na pierwszy ogień w naszym teście poszła pozycja - Shadowgate Classic. Poniżej znajdziecie wyłącznie dwa zdjęcia z oczywistych względów - jak wiadomo GB Micro nie jest kompatybilny z grami przeznaczonymi na GB Classic oraz GB Color. Na pierwszym zdjęciu (GBA SP v1) widzimy ponownie niesłynne odbicie napisu "Move" na szybce konsoli. Widzimy także, iż na dole kolor czarny popada w niebieski, a im bardziej zbliżamy się w górę ekranu, tym staje się czarniejszy. Wynika to z prostego faktu, iż katoda oświetlająca ekran, umieszczona jest na dole ekranu i świeci do góry. Pozostałe barwy poza czarnym są przyzwoicie odwzorowane. Na drugiej fotografii możemy zobaczyć ekran konsoli GBA SP v2. W tym kadrze odwzorowane kolorów i kontrastu jest praktycznie perfekcyjnie.





Kolejną grą z drugiej generacji jest Lufia: The Legend Returns. Na zdjęciach ma miejsce analogiczna sytuacja jak powyżej. Należy tutaj jednak zaakcentować to, iż konsola GBA SP v2 ponownie wyświetliła praktycznie idealnie kolory z gry. Można by wręcz stwierdzić, iż przypomina obrazek wklejony z emulatora na czarne tło.





Kilka innych aspektów oraz podsumowanie:


Porównując GBA SP v2 do innych urządzeń, można śmiało powiedzieć, iż pod względem odwzorowania kolorów konsola dorównuje swojemu "następcy": Nintendo DS Lite czy też Nintendo DSi. Podobnie, w porównaniu do dobrych matryc monitorów LCD czy nawet z droższymi panelami opartymi na matrycy PVA, konsola nie wypada wcale blado. Natomiast GB Micro, ''cierpi'' niestety na to na co ''chorują'' tanie ekrany LCD - ograniczona paleta barw i za wysoka temperatura bieli. Nintnedo najwyraźniej próbowało oszczędzić na GB Micro ile tylko się da, dlatego też dostał taki a nie inny panel LCD. Zresztą nie tylko na LCD oszczędzano, konsola dostała również najsłabszy głośnik spośród całej rodziny konsol Game Boy o czym wspominałem w artykule Starcie gigantów Nintendo czyli rentgen Keitaro. GBA SP v1 radzi sobie całkiem nieźle, jak na zastosowaną technologię naświetlenia (od przodu) ekranu. W niektórych sytuacjach dorównuje kolorystycznie nawet konsoli GB Micro. Nie zapominajmy że GBA SP v1 pozwala również na wyłączenie światła i swobodne granie na pełnym słońcu, pod lampką itd. co znacznie potęguje wrażenia płynące z gry. Jeżeli chodzi o równomierność podświetlenia - konsole GBA SP v2 oraz GB Micro są wykonane przyzwoicie.

Podsumowując, praktycznie idealny obraz daje nam jedynie konsolka GBA SP v2. GBA SP v1 to zupełnie inna technologia i nie można od niej wymagać zbyt wiele. Co wcale nie oznacza że jest źle - ba, niektórzy wolą specyficzne barwy oferowane przez tę konsolkę. Najbardziej można ubolewać nad GB Micro, który jednak również nadrabia ów słaby ekran LCD innymi atutami, jak chociażby rozmiar ekranu, który dzięki małej plamce jest najbardziej gładki i wyrazisty. Ogólnie artykuł można traktować jako wstęp do własnych przemyśleń a nie wyrocznię. Choć fakt faktem, zestawienie ma na celu również pokazanie jak dobry ekran posiada GBA SP v2. Dzięki doskonałej kolorystyce, grając na niej pierwszy raz, ma się wrażenie jakby tchnięto w gry z GB Advance zupełnie nowe życie. Nie zapominajmy, że niektóre z nich pod względem graficznym mogą śmiało konkurować z grami na DSa.

W zestawieniu porównano nie tylko powyższe trzy modele konsol. Zebrano również opinie od innych osób będących właścicielami tychże, które potwierdziły moje doświadczenia związane z jakością ekranów. Nie oznacza to jednak, iż jakaś partia konsol na rynku miała montowane zupełnie inne ekrany LCD, które wyświetlają zupełnie inaczej niż tutaj opisano. Jeśli ktoś z was posiada wiedzę na ten temat i ma możliwość porównania ze sobą ów konsol, serdecznie proszony jest o skontaktowanie się z redakcją GBForever.net

Dodatkowa galeria:


Bonusowa galeria przedstawia zdjęcia ekranów poszczególnych konsol, które zostały postawione obok siebie. Na pierwszych sześciu zdjęciach po lewej stronie znajduje się ekran GBA SP v2 a po prawej GBA SP v1, natomiast na ostatnich dwóch zdjęciach postanowiliśmy trochę namieszać i jest na odwrót.

















Prezentacja wyglądu:




Zestawienie ekranów wszystkich modeli konsol Game Boy:


Poniżej znajdziecie niezwykle interesującą galerię fotograficzną prezentującą w jaki sposób niżej wymienione modele konsolek Game Boy, wyświetlają poszczególne gry. Zdjęcia obrazują handheldy w kolejności chronologicznej, począwszy od GB Pocket, GB Color, poprzez GB Advance, GBA SP v1, GBA SP v2, kończąc na GB Micro. Jeżeli od zawsze interesowało Cię w jaki sposób są wyświetlane poszczególne pozycje na ekranie którejś z wyżej wymienionych konsolek, gdyż np. nie posiadasz jej w swojej kolekcji, to jest to idealna okazja by przekonać się o tym na własne oczy!

Jak wyświetlają? - czyli zestawienie ekranów wszystkich modeli konsol Game Boy



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Chaykin dnia March 26 2011 01:31:31
Niesamowity artykuł, gratulacje! Co do ekraników to granie na AGS-101 rzeczywiście robi piorunujące wrażenie. Kolory są ostre, wyraziste, soczyste! smiley Co do mikruska to jest on na tyle malutki, że nie było już w nim miejsca na hardware starych GB a co dopiero na mocniejszy głośniczek. ;-) Być może Nintendo zastosowało pewnie zmiany w ekraniku ze względu właśnie na jego mikroskopijny rozmiar, by wszystkie elementy były lepiej widoczne? Chociaż teoria o oszczędzaniu na GBM jest wg mnie równomiernie możliwa, w końcu "it prints money".
philipo dnia March 26 2011 08:46:30
Genialny materiał, tego typu artykuły/ poradniki to esencja tej stronki smiley.
Rezor dnia March 26 2011 10:23:44
Coś pięknego, od dzisiaj poluję na Sp v2 smiley
Antari dnia March 27 2011 18:24:45
Rewelacyjny tekst i unikatowe zdjęcia! Jeden z najbardziej wartościowych lub wręcz najbardziej wartościowy i dopracowany materiał na stronie! Problematyka jak najbardziej aktualna, niezwykle przystępna forma zapewne ułatwi graczom wybór odpowiedniego modelu konsoli smiley
Krupier dnia March 28 2011 11:36:04
No, profesjonalny tekst. smiley Ale przydałoby się zdjęcia podpisać, jakoś łatwiej byłoby się połapać. ;P
Vicious dnia March 28 2011 21:37:10
Dobry test... Nawet nie wiedziałem, że są aż takie różnice... Masakra. Ale szczerze ekran mikrusa podoba mi się najbardziej smiley . Fantastyczny materiał !!! BRAWO KEITARO!
yano dnia March 29 2011 22:19:03
Cholera nie miałem czasu poczytać, ale za same zdjęcia BRAVO!

PS.: Jak znajdę czas to oczywiscie przeczytam nie ma obaw smiley
MIS dnia May 21 2011 18:44:15
Mała porada - w górnych zdjęciach może dodaj jakieś znaczniki, który screen z której konsoli dla nie-czytających smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.