Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
15/09/2024 13:08
Kapitalne przedstawianie serii. WARIO LANDY to ...

philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Hardware | Jak odróżnić kartridż oryginalny od pirackiego? cz.1 (GB Advance)




Autor tekstu: Antari




Jak odróżnić kartridż oryginalny od pirackiego? cz.1 (GB Advance)


Fort zwany elektroniczną rozrywką od dawien dawna permanentnie okupowany jest przez piracką flotę pod banderą sprzedawców ''bazarowych'' podróbek. Ów karygodny proceder dotyczy nie tylko obecnie panującej generacji handheldów lecz także ramienia retro - konsolek z serii Game Boy. Aby zapobiec rozprzestrzeniającej się w zawrotnym tempie fali domniemań oraz lawiny problematycznych pytań w imieniu redakcji GBForever.net postanowiłem coś z tym faktem zrobić. W poniższym artykule, będącym wynikiem wielomiesięcznych poszukiwań i wieloletnich doświadczeń, nabytych niejednokrotnie metodą prób i błędów, postaram się jasno i przejrzyście pokazać jak w najprostszy sposób odróżnić grę oryginalną od podrobionej. W części pierwszej ''pod lupę'' bierzemy kartridże przeznaczone na konsolę GB Advance.

Mentalnych peregrynacji na temat piractwa w wielu społecznościach internetowych jest bez liku. Wykluczając w owym wywodzie oczywisty moralny i prawnie pejoratywny wymiar owej czynności spróbujmy ustosunkować się do poglądu iż: ''Gra podrobiona poza drobnymi zmianami w wyglądzie, nie różni się niczym od oryginału a dodatkowo jest tańsza''. Otóż błąd! Różnice w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym kartridża nieoryginalnego są zaledwie prologiem do licznych odstępstw od normy pełnoprawnego produktu Nintendo. Wśród najczęściej spotykanych różnic wymienię: brak możliwości zapisu stanu gry, niedopracowany silnik graficzny, pomijanie niektórych poziomów w danej grze lub po prostu pozycja o zupełnie innym tytule aniżeli sugeruje to napis na nalepce! Dodatkowo niekiedy po ''dłuższej sesji'' w daną pozycję na nieoryginalnym kartridżu z wnętrza mogą zacząć się wydobywać niezidentyfikowane ciekłe substancje czy nawet brzydkie zapachy!



Kolejnym argumentem który należy obalić są ceny produktów nieoryginalnych. Niezaprzeczalnie karygodnym jest fakt, iż gry na kartridżach podrobionych są zazwyczaj sprzedawane, na różnych aukcjach internetowych, po cenach analogicznych lub nawet równych pozycjom oryginalnym! Ponadto ''profesjonalni dystrybutorzy'' sprzedający owe podróbki są święcie przekonani (czego dają wyraz w opisie aukcji) o 100% oryginalności oferowanego przez nich produktu. Niejednokrotnie przeglądając przeróżne tego typu ''promocje'' łapałem się za głowę w pustym geście bezsilności widząc zastępy nieświadomych śmiertelników marnujących ciężko zarobione środki finansowe inwestując w te bezwartościowe kawałki plastiku. Zmobilizowałem więc swoje siły i w imieniu redakcji GBForever.net postanowiłem coś z tym faktem zrobić. Przeanalizujmy na spokojnie najważniejsze kryteria stanowiące o wysokiej jakości kartridży produkowanych przez japońskiego giganta.

Chcąc dokonać właściwej oceny oraz w konsekwencji okraszenia danej pozycji metką ''oryginał'' lub ''podróbka'' należy zwrócić szczególną na kilka kryteriów wśród których prym wiodą:

- Nalepkę z tytułem gry
- Długość łuku nad napisem ''GAME BOY ADVANCE''
- Wybity numer seryjny
- Napis ''GAME BOY ADVANCE''
- Śrubkę
- Napis na odwrocie kartridża
- Kolor kartridża
- Wnętrze

Dla ''ceniących czas'' przygotowałem krótką ściągę, będącą lakonicznym streszczeniem informacji zawartych w dalszej ''szczegółowej'' części artykułu. Jeżeli zależy ci na skondensowanym wyciągu najważniejszych informacji w celu szybkiego odpowiedzenia na postawione w tytule pytanie to kilka poniższych akapitów jest właśnie dla Ciebie!


Gry na konsolę GB Advance, przeznaczone do dystrybucji na rynku europejskim, produkowane były na kartridżach charakteryzujących się obecnością okrągłego, żółtego słoneczka ''Seal of Quality'' na nalepce z tytułem danej pozycji. Owe oznakowanie znajduje się zazwyczaj w dolnym lewym rogu nalepki (choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły). Ponadto na nalepce egzystuje czerwone logo koncernu Nintendo, znak ''CE'' (w kolorze czarnym lub białym) będący zapewnieniem, iż oznakowany produkt spełnia wymagania dyrektyw tzw. "Nowego Podejścia" Unii Europejskiej, a także oznakowanie kartridża zaczynające się literami ''AGB'' i kończące indywidualnie w zależności od wyszczególnionego regionu kontynentu europejskiego (Np. UKV, EUR). W górnej części kartridża widnieje wytłoczony napis ''GAME BOY ADVANCE'' nad którym znajduje się łuk, o długości nalepki z tytułem gry. Niepodważalnym kryterium oryginalności jest istnienie dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego (np. 22A, 09) wybitego zazwyczaj w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry. Z tyłu, w górnej części kartridża, znajduje się trójramienna śrubka pod którą widnieje wytłoczony napis w lekkim wgłębieniu - ''Nintendo MODEL NO. AGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN''. Wyróżniamy 8 podstawowych wersji kolorystycznych kartridży charakterystycznych dla regionu europejskiego - szary, ciemnoszary, przeźroczysty niebieski, przeźroczysty czerwony, przeźroczysty zielony, matowy zielony, matowy czerwony i zielono-biały (z wbudowanym czujnikiem ruchu). Finalnym, kryterium oryginalności danego produktu z owego regionu jest napis ''© (rok produkcji) Nintendo'' widoczny na płytce z układami scalonymi, do której dostęp otrzymujemy po rozkręceniu kartridża.


Kartridże zawierające gry na konsolę GB Advance, przeznaczone do sprzedaży na rynku amerykańskim, charakteryzują się posiadaniem żółtego słoneczka ''Seal of Quality'' o owalnym kształcie. Owy certyfikat jakości umiejscowiony jest zazwyczaj w prawym dolnym rogu nalepki z nazwą gry, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły. Dodatkowo na nalepce z tytułem gry odnajdziemy czerwony napis ''Licensed by Nintendo'', oznaczenie ESRB - amerykańsko-kanadyjskiej organizacji której zadaniem jest ocenianie zawartości i wyznaczanie granic wiekowych dla gier wydawanych w USA, a także oznakowanie kartridża zaczynające się literami ''AGB'' i kończące ''USA''. W górnej części kartridża widnieje wytłoczony napis ''GAME BOY ADVANCE'' nad którym znajduje się łuk, o długości nalepki z tytułem gry. Najprawdziwszym znakiem oryginalności danego produktu jest istnienie dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego (np. 22A, 13) wybitego zazwyczaj w prawym dolnym rogu nalepki z tytułem gry. Z tyłu, w górnej części kartridża, znajduje się trójramienna śrubka pod którą widnieje wytłoczony napis w lekkim wgłębieniu - ''Nintendo MODEL NO. AGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN''. Wyróżniamy 11 podstawowych wersji kolorystycznych kartridży charakterystycznych dla regionu amerykańskiego - szary, ciemnoszary, przeźroczysty niebieski, przeźroczysty czerwony, przeźroczysty zielony, matowy zielony, matowy czerwony, zielono-biały (z wbudowanym czujnikiem ruchu), czarny przeźroczysty (z wbudowanym czujnikiem ruchu), brązowy (z wbudowaną wibracją) oraz przeźroczysty biały (z wbudowanym czujnikiem światła). Końcowym kryterium i ostatecznie przesądzającym o oryginalności danego produktu z owego regionu jest napis ''© (rok produkcji) Nintendo'' znajdujący się na płytce z układami scalonymi we wnętrzu danego kartridża.


W przypadku kartridży przeznaczonych na konsolę GB Advance dystrybuowanych i produkowanych na terenie Kraju Kwitnącej Wiśni, mamy do czynienia z zupełnie odmiennym sposobem ich oznakowania aniżeli na rynku europejskim i amerykańskim. Ich charakterystyczną cechą jest brak owalnego bądź okrągłego, żółtego słoneczka ''Seal of Quality'' na nalepce z tytułem gry. Posiadają one natomiast zazwyczaj w dolnej jej części nazwę wydawcy/producenta poprzedzoną frazą ''© np. 2001'' (rok produkcji kartridża) oraz oznakowanie zaczynające się literami ''AGB'' i kończące ''JPN''. Większość napisów na nalepce tytułowej niestety sformułowana jest po japońsku co dla sporej części graczy nie znających owego języka z regionów europejskich i amerykańskich może stanowić utrudnienie w dokładnej ich identyfikacji. W górnej części każdego kartridża z owego regionu, widnieje ponadto wytłoczony napis ''GAME BOY ADVANCE'', nad którym usytuowany jest łuk, o długości nalepki z tytułem gry. Kryterium, na którym zawsze można polegać w przypadku badania oryginalności danego produktu jest istnienie dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego (np. 22A, 13) wybitego zazwyczaj w prawym dolnym lub górnym rogu nalepki z tytułem gry. Jeżeli dana pozycja posiada owy numer, można odetchnąć z ulgą, gdyż badany przez nas produkt jest oryginalny. Z tyłu, w górnej części kartridża, znajduje się trójramienna śrubka pod którą widnieje wytłoczony napis w lekkim wgłębieniu - ''Nintendo MODEL NO. AGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN''. Wśród niestandardowych kolorów kartridży przeznaczonych na konsolę GB Advance i dostępnych wyłącznie na rynku japońskim wyróżniamy: żółty (seria Famicom Disk System), bordowo biały (seria Famicom Mini), czarny (seria Bit Generations) oraz biały (z wbudowanym czujnikiem ruchu). Decydującym kryterium, ostatecznie przesądzającym o oryginalności danego produktu jest napis ''© (rok produkcji) Nintendo'' znajdujący się na płytce z układami scalonymi we wnętrzu każdego kartridża z regionu japońskiego.


W celu lepszego odzwierciedlenia różnic między oryginałem a jego marną imitacją oraz poparcia argumentów podnoszonych wyżej - poniżej znajduje się fotka nieoryginalnego kartridża z grą WWE Road to WrestleMania X8, na konsolę GB Advance. Naszą wnikliwą analizę rozpoczniemy od rzeczy, która najbardziej rzuca się w oczy - naklejka z tytułem gry. Producent pokusił się o dostarczenie grafiki i loga niemal identycznych co na oryginale a ponadto umieścił na niej większość oznaczeń charakteryzujących kartridże dystrybuowane w USA - czerwony napis ''Licensed by Nintendo'', oznaczenie ESRB, oznakowanie kartridża zaczynające się literami ''AGB'' i kończące ''USA'', a nawet żółte słoneczko ''Seal of Quality'' o owalnym kształcie! Nie zmienia to jednak faktu iż wszystkie grafiki i oznaczenia cechuje fatalna jakość wykonania niewspółmierna do tej serwowanej przez koncern Nintendo w swoich produktach. Podobnie sprawa ma się z plastikiem tworzącym obudowę kartridża - na pierwszy rzut oka identyczny, lecz po wnikliwszym zbadaniu bez trudu o=dostrzeżemy różnice w kolorze i materiale tworzącym. Kolejnym elementem świadczącym o braku oryginalności prezentowanego kartridża jest łuk nad napisem ''GAME BOY ADVANCE''. W oryginalne jest on długości naklejki z tytułem gry - natomiast tutaj jest wyraźnie krótszy. Sam napis wspomniany wcześniej znajduje się w owalnym wgłębieniu, co w sposób znaczący różnicuje go od oficjalnego produktu koncernu. Ostatecznie o braku oryginalności przesądza brak wybitego na nalepce z tytułem gry dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego oraz obecność przeróżnych plomb gwarancyjnych umieszczonych z tyłu kartridża tuż pod niekompletnym napisem w lekkim wgłębieniu ''Nintendo MODEL NO AGB-002'' (który w rzeczywistości powinien brzmieć ''Nintendo MODEL NO. AGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN''). Po dokładnym prześledzeniu wnętrza produktu dostrzeżemy brak napisu ''© (rok produkcji) Nintendo'' na płytce z układami scalonymi oraz tragiczną jakość wykonania poszczególnych podzespołów nie wspominając o absencji baterii podtrzymującej zapis gry czy pamięci typu EEPROM. Perfekcyjny przykład obrazujący wygląd typowej gry na kartridżu nieoryginalnym.


Przytoczone powyżej informacje stanowią idealny skrót o charakterze ogólnym, umożliwiający samodzielne przyporządkowanie danej pozycji do grupy - pirat lub oryginał. W dalszej części artykułu zajmiemy się szczegółowym rozłożeniem poszczególnych wyznaczników oryginalności na czynniki pierwsze w celu wnikliwszego przyjrzenia się owemu zagadnieniu.

1. Nalepka z tytułem gry


Seal of Quality - złota pieczęć Nintendo będąca swego rodzaju zapewnieniem o wysokiej jakości elektronicznych standardów produkowanych przez koncern produktów. Sama historia owego ''oznakowania'' jest bardzo ciekawa i nie do końca jednoznaczna. Początkowo, ku zdziwieniu niektórych, owa pieczęć stosowana była w przypadku gier dystrybuowanych na rynku amerykańskim, później objęła swym terenem działania także produkty z Europy i np. Australii.

Wewnątrz ogromnej ilości produktów koncernu (także tych przeznaczonych na przenośne konsole o inicjałach GB) możemy się natknąć na tę oto adnotację:


''This seal is your assurance that Nintendo has reviewed this product and that it has met our standards for excellence in workmanship, reliability and entertainment value. Always look for this seal when buying games and accesories to ensure complete compatibility with your Nintendo Product''.


Tłumaczenie: ''Poniższa pieczęć stanowi zapewnienie, iż produkt został oceniony przez koncern Nintendo, a także iż sprostał on standardom dotyczącym jakości wykonania, niezawodności oraz wartości rozrywkowych. Kupując gry i akcesoria, zawsze szukaj produktów oznaczonych ową pieczęcią, w celu uzyskania idealnej zgodności z oryginalnymi produktami tworzonymi przez koncern Nintendo.''

Sama idea była bardzo szczytna - gigant z Japonii wszak dba o swych klientów nieustannie czuwając nad podwyższaniem standardów oferowanych usług. W rzeczywistości była to sprytna kampania w odpowiedzi na falę napływających ''pirackich'' produkcji, mająca na celu właśnie ukrócenie owego procederu.

Przechodząc jednak do sedna, gdyż lekko zboczyliśmy z obranego kursu - kartridże z grami na konsolę GB Advance, przeznaczone do dystrybucji na rynku europejskim (zdjęcie nr.1) posiadają żółte słoneczko ''Seal of Quality'' o okrągłym kształcie umiejscowione zazwyczaj w lewym dolnym rogu nalepki z tytułem gry. Produkcje przeznaczone na konsolę GB Advance, pochodzące z rejonu amerykańskiego (zdjęcie nr.2) cechuje obecność owalnego znaku jakości ''Seal of Quality'' w dolnej prawej części nalepki z tytułem danej pozycji. Natomiast kartridże z grami kompatybilnymi z GB Advance pochodzące z Kraju Kwitnącej Wiśni (zdjęcie nr.3) odznaczają się brakiem owych ''certyfikatów jakości'' - innymi słowy nie posiadają żółtych słoneczek ''Seal of Quality'' (co bynajmniej nie świadczy w tym przypadku o braku oryginalności).




Nalepka z tytułem gry na kartridżu pochodzącym z dowolnego z trzech wyżej wymienionych regionów powinna posiadać oznakowanie rozpoczynające się frazą ''AGB''; w przypadku gier z regionu amerykańskiego zakończoną skrótem ''USA'', europejskiego indywidualnie w zależności od ściśle określonego regionu np. ''EUR'', ''UKV'' (Wielka Brytania), a japońskiego - ''JPN''. Pozycje dystrybuowane w USA i Europie posiadają także czerwone logo koncernu Nintendo w lewej dolnej części nalepki. w ''Kraju Samurajów'' ponadto znajduje się na niej informacja o roku produkcji i nazwie wydawcy/producenta.

Oprócz wyżej wymienionych oznakowań kartridże pochodzące z Ameryki i Europy podlegają ocenianie zawartości w celu wyznaczenia granic wiekowych - na obszarze starego kontynentu - znaczek CE (zapewnienie iż produkt spełnia wymagania dyrektyw tzw. "Nowego Podejścia" Unii Europejskiej), w USA natomiast - oznaczenie ESRB (merykańsko-kanadyjskiej organizacji której zadaniem jest ocenianie zawartości i wyznaczanie granic wiekowych dla gier wydawanych w Stanach Zjednoczonych).



Kartridże nieoryginalne natomiast cechują się niską jakością wykonania nalepki z tytułem gry, jak również wielokrotnie brakiem wyżej podnoszonych wyznaczników i pieczęci - niekiedy zdarzają się jednak prawdziwe perełki wśród podróbek posiadające komplet oznaczeń na nalepce.

Zdjęcie nr. 4 obrazuje wygląd typowego nieoryginalnego kartridża - zapewnienie producenta o absurdalnej ilości gier umieszczonych wewnątrz (''120 in 1''), brak podstawowych oznaczeń, wybitego dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego i pieczęci ''Seal of Quality'' definitywnie przesądzają o zaklasyfikowaniu owej pozycji do grupy ''podróbka''.

Niestety nie we wszystkich przypadkach ocena oryginalności przychodzi tak łatwo. Na zdjęciu nr. 5, widzimy przykład niemal idealnej podróbki kartridża z grą ''Sonic Advance 3''. Na szczęście ''niemal'' w tym przypadku robi dużą różnicę. Twórca owego ''dzieła'' zawarł na nim komplet oznakowań charakterystycznych dla produktu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych (ozaczenie ESRB, logo produkcji, owalne słoneczko ''Seal of Quality'', czerwone logo koncernu Nintendo) co znacznie utrudnia jego przyporządkowanie do grupy pirat/oryginał. Za przynależnością do tej pierwszej przemawia fakt iż na nalepce daje się zauważyć literówka w słowie ''LICENSED'' (na zdjęciu ''LICFNSED''), bardzo słaba jakość pieczęci ''Seal of Quality'', która dodatkowo sprawia wrażenie lekko rozmazanej; oraz brak wybitego dwu, trzycyfrowego numeru seryjnego.

Na nieszczęście przytoczone wyżej różnice w stosunku do oryginału dają się zauważyć dopiero z pewnej odległości. Nie bez przyczyny sprzedawcy owych bubli zamieszczają często na swoich aukcjach zdjęcia niewyraźne, o niewielkiej rozdzielczości. W takich przypadkach nie pozostaje nam nic innego jak tylko przejść do analizy kolejnych kryteriów oryginalności, które ostatecznie rozstrzygną drążony przez nas temat.

2. Długość łuku nad napisem ''GAME BOY ADVANCE''


Drugim, najpewniejszym sposobem sprawdzenia oryginalności danego produktu jest ocena długości łuku nad napisem ''GAME BOY ADVANCE'' znajdującego się z przodu każdego kartridża, pochodzącego z dowolnego regionu. Ów aspekt jest o tyle ''bezpieczny'' iż różnicę daje się zauważyć na zdjęciu niezależnie od jego jakości, a dodatkowo jeżeli stwierdzimy iż ów łuk jest ewidentnie krótszy - mamy 100% pewności że kartridż jest nieoryginalny! Niestety, spotkałem się wielokrotnie z podróbkami posiadającymi łuki o długości identycznej co w oryginale.

Pozycje oryginalne odznaczają się długością owego łuku równą nalepce z tytułem gry. Za przykład posłużą zdjęcia znajdujące się poniżej.



Niektóre gry znajdujące się na kartridżach nieoryginalnych posiadają łuk nad napisem ''GAME BOY ADVANCE'' nieco krótszy aniżeli nalepka z tytułem gry. Poniżej znajdują się zdjęcia obrazujące ową różnicę.




3. Numer seryjny wybity na nalepce


Każdy oryginalny kartridż, niezależnie od regionu w jakim był sprzedawany i produkowany, posiada wybity numer seryjny, znajdujący się na nalepce z tytułem gry. Zazwyczaj jest on dwucyfrowy, czasami składa się z dwóch cyfr i litery. Uwaga! Jeżeli twoja dyskietka nie posiada wybitego numeru seryjnego to jest ona na 100% nieoryginalna! Poniżej zdjęcia obrazujące wybity numer seryjny w przypadku kartridży przeznaczonych na GB Advance w wersji europejskiej, amerykańskiej i japońskiej.





4. Napis ''GAME BOY ADVANCE''


Kolejnym kluczowym znakiem szczególnym pozycji oryginalnych jest napis ''GAME BOY ADVANCE'' wytłoczony w górnej części kartridża nad nalepką z tytułem gry. Znak ów otoczony jest ramką dopasowaną do każdej z liter, a ponadto cechuje go wysoka estetyka wykonania. W miarę upływu czasu nie ściera się, litery pozostają wyraźne. Poniżej zdjęcia obrazujące jego wygląd w oryginalnym produkcie.


Nauczeni poprzednimi generacjami producenci wszelakich podróbek o wiele bardziej zadbali o wygląd ich produktów aniżeli miało to miejsce w pierwszej i drugiej generacji gier na handhelda Nintendo. W większości nieoryginalnych kartridży napis ''GAME BOY ADVANCE'' do złudzenia przypomina ten występujący w oryginale. Dopiero po szczegółowym zbadaniu produktu pod odpowiednim kątem i z odpowiedniej perspektywy można stwierdzić czy mamy do czynienia z podróbką czy też nie. Zazwyczaj gry znajdujące się na nieoryginalnych kartridżach produkowane są w nieprofesjonalnych warunkach o czym świadczy obecność napisu ewidentnie odbitego z tandetnej matrycy - unaocznia to głębokie owalne obramowanie dookoła. Jeżeli litery tworzące ową frazę są niewyraźnie - bez wątpienia kartridż to podróbka - w oryginale owy element nie ulega zniszczeniom mechanicznym na skutek czasu (nie wyciera się). Poniżej kilka zdjęć potwierdzających podnoszone wyżej kwestie.








5. Śrubka z tyłu kartridża


Z tyłu każdego oryginalnego kartridża niezależnie od rejonu, w którym był dystrybuowany znajduje się śrubka zapobiegająca samoistnemu otwarciu się całości. W przypadku produktów oryginalnych jest ona zawsze trójramienna co daje się zaobserwować na zdjęciu poniżej.


Natomiast jeżeli chodzi o kartridże nieoryginalne to zazwyczaj umieszczana jest z tyłu czteroramienna śrubka, w niektórych lepszych imitacjach również trójramienna. W takim przypadku różnica najbardziej dostrzegalna jest w kolorze materiału tworzącego śrubkę. Często można się także natknąć na produkt pozbawiony tejże, co znacznie utrudnia właściwą identyfikację rodzaju kartridża. Nagminnym symptomem braku oryginalności wśród kartridży, jest zaklejenie śrubki tandetną naklejką stanowiącą pseudo ''gwarancję producenta''. W rzeczywistości tego rodzaju ''plomby'' stanowią zabezpieczenie wyłącznie mające odwieść nas od próby otwarcia ich nieoryginalnego produktu. Poniżej fotografie obrazujące śrubki egzystujące na nieoryginalnych kartridżach.

         


6. Napis na odwrocie kartridża


Z tyłu każdego oryginalnego kartridża, pochodzącego z dowolnego z trzech regionów dystrybucyjnych, znajduje się wytłoczony napis w lekkim wgłębieniu: ''Nintendo MODEL NO. AGB-002 PAT. PEND. MADE IN JAPAN''. Na zdjęciach poniżej można zaobserwować wygląd owej frazy na odwrocie kartridża oryginalnego.


Najczęstszą ''dolegliwością'' gier wydawanych na kartridżach nieoryginalnych, jest brak poszczególnych fraz w wyżej wymienionym napisie. Nagminnym problemem są literówki (Nintendo -> Nintondo), błędy w oznakowaniu (AGB -002 -> AGB - 022) a także tzw. ''plomby gwarancyjne'' nalepiane z tyłu kartridża, bądź zasłaniające śrubkę umożliwiającą otwarcie tegoż. Zdarzają się również różnice w głębokości wytłoczonego napisu, a także w rodzaju i wielkości czcionki - co jest uzależnione bezpośrednio od rodzaju stosowanej matrycy. Jeżeli wasz kartridż posiada któryś z wyżej wymienionych symptomów, bez wątpienia stanowi produkt nieoryginalny. Poniżej fotografie obrazujące kwestie przytaczane wyżej.





7. Kolory kartridży


Oryginalne kartridże przeznaczone do konsoli GB Advance mogą występować w następujących wersjach kolorystycznych:

                 
                 
              

- Jasnoszary - produkowany w latach 2001-2007. Jedynymi kartridżami o kolorze jasnoszarym są te zawierające filmy wideo.

- Szary - produkowany w latach 2004-2007. Kartdridżami w kolorze Szarym, przeznaczonymi na konsolę Game Boy Advance, są gry z serii ''NES Classics'' (dystrybuowane na obszarze Australii i Europy) oraz ''Classic NES Series'' (USA).

- Ciemnoszary - produkowany w latach 2001-2007. Większość pozycji na GB Advance występowało na kartridżach o tym kolorze.

- Przeźroczysty-niebieski - produkowany w latach 2003-2007. Jedyną pozycją posiadającą przeźroczysty-niebieski kartridż jest gra Pokemon Sapphire.

- Przeźroczysty-czerwony - produkowany w latach 2003-2007. Jedyną pozycją posiadającą przeźroczysty-czerwony kartridż jest gra Pokemon Ruby.

- Przeźroczysty-zielony - produkowany w latach 2005-2007. Jedyną pozycją posiadającą przeźroczysty-zielony kartridż jest gra Pokemon Emerald.

- Zielononiebieski (Cyjan) - produkowany w latach 2005-2007. Jedyną pozycją posiadającą niebieskozielony kartridż jest gra Mega Man Battle Network 5: Team Colonel przeznaczona do dystrybucji na rynku japońskim.

- Matowy czerwony - produkowany w latach 2003-2007. Jedynymi pozycjami posiadającymi matowy czerwony kartridż jest gra Pokemon Fire Red.

- Matowy zielony - produkowany w latach 2004-2007. Jedyną pozycją posiadającą matowy zielony kartridż jest gra Pokemon Leaf Green.

- Żółty - produkowany w latach 2004-2007. Kartridżami w kolorze żółtym, przeznaczonymi na konsolę GB Advance, są gry z serii ''Famicom Disk System'' wydawane wyłącznie z Japonii.

- Bordowo-Biały - produkowany w latach 2004-2007. Kartridżami w kolorze bordowo-białym, przeznaczonymi na konsolę GB Advance, są gry z serii ''Famicom Mini'' wydawane wyłącznie z Japonii.

- Czarny - produkowany w latach 2006-2007. Kartridżami w kolorze czarnym, przeznaczonymi na konsolę GB Advance, są gry z serii ''Bit Generations'' wydawane wyłącznie w Japonii.

- Niebieski - produkowany w latach 2003-2007. Jedyną pozycją posiadającą niebieski kartridż jest gra RockMan EXE 4 Blue Moon (Mega Man Battle Network 4 Blue Moon) przeznaczona do dystrybucji na rynku japońskim.

- Czerwony - produkowany w latach 2003-2007. Jedynym tytułem, który posiada czerwony kartridż jest gra RockMan EXE 4 Red Sun (Mega Man Battle Network 4 Red Sun) przeznaczona do dystrybucji na rynku japońskim.

- Brązowy - produkowany w latach 2006-2007. Kartridżem w kolorze brązowym, przeznaczonym na konsolę GB Advance, jest gra Drill Dozer. Kartridż charakteryzował się także odmiennym kształtem i posiadaniem wbudowanej opcji wibracji (rumble).

- Zielono-biały - produkowany w latach 2005-2007. Jedynymi pozycjami (przeznaczonymi na kosnolę na konsolę GB Advance), posiadającymi zielono-biały kartridż są gry ''Yoshi Uniwersal Gravitation'' (Europa) oraz ''Yoshi Topsy-Turvy'' (USA). Owe kartridże charakteryzowały się także odmiennym kształtem i wbudowanym czujnikiem ruchu.

- Ciemnoszary o odmiennym kształcie - produkowany w latach 2002-2007. Jedyną pozycją posiadającą czarny kartridż o odmiennym kształcie jest gra ''Koro Koro Puzzle Happy Panechu!'' wydana wyłącznie w Japonii. Owy kartridż charakteryzował się odmiennym kształtem aniżeli te z serii ''Bit Generations'' i wbudowanym czujnikiem ruchu.

- Przeźroczysty - produkowany w latach 2006-2007. Kartridżami w kolorze przeźroczystym, przeznaczonymi na konsolę GB Advance, są gry: Boktai the Sun is in Your Hand, Boktai 2: Solar Boy Django i wydany wyłącznie w Japonii - Boktai 3: Sabata's Counterattack. Owe kartridże charakteryzowały się także odmiennym kształtem i wbudowanym czujnikiem światła.

- Czarny-przeźroczysty - produkowany w latach 2005-2007. Jedyną pozycją posiadającą czarny-przeźroczysty kartridż jest gra ''Wario Ware: Twisted'' wydana w USA. Owy kartridż charakteryzował się także odmiennym kształtem i wbudowanym czujnikiem żyroskopowym.

- Biały - produkowany w latach 2005-2007. Jedyną pozycją posiadającą czarny-przeźroczysty kartridż jest gra ''Mawaru Made in Wario'' wydana w Japonii. Owy kartridż charakteryzował się także odmiennym kształtem i wbudowanym czujnikiem żyroskopowym.

8. Wnętrze kartridży


Ostatecznie różnicę pomiędzy oryginałem a ''podróbką'' można dostrzec dopiero po rozkręceniu kartridża. W przypadku gier na GB Advance najbardziej ''widocznym'' kryterium przemawiającym za oryginalnością danego produktu jest obecność napisu ''© 2001 (rok produkcji kartridża) Nintendo'', widocznego na przedniej części płytki z układami scalonymi. Jeżeli kartridż nie posiada owego napisu to jest on w 100% nieoryginalny.

Ponadto na płytce może, ale nie musi znajdować się bateria podtrzymująca zapis stanu gry, która w późniejszych produkcjach została zastąpiona przez wbudowaną pamięć typu EEPROM (Electrically-Erasable Programmable Read-Only Memory). Liczba zapisów i kasowań wówczas jest ograniczona i wynosi około 100,000 cykli w zależności od typu i producenta pamięci. Poniżej zdjęcia ukazujące przykładowy wygląd wnętrza produktu przeznaczonego na GB Advance.



Kartridże nieoryginalne natomiast, cechuje tandetne i mało estetyczne wykonanie oraz brak napisu ''© 2001 (rok produkcji kartridża) Nintendo'' na płytce z układami scalonymi. Dodatkowo podróbki niekiedy posiadają baterię (3V), aczkolwiek pomimo tego, stanu gry zwyczajnie nie da się zapisać gdyż jest ona wyłącznie imitacją, nie funkcjonuje poprawnie lub też straciła ważność. Różnice w wyglądzie można dostrzec także w kategorii koloru płytki z układami scalonymi. Poniżej zdjęcia ukazujące przykładowy wygląd wnętrza gier nieoryginalnych na GB Advance.






Składanki


Jednym z częstszych przykładów gier ''nieoryginalnych'' są składanki. Na nalepce z tytułem gry, z przodu produktu widnieje zazwyczaj napis np. ''54567 in 1''. Są to kartridże posiadające więcej niż jedną zapisaną grę - oczywiście mam na myśli tytuły, które w oryginale ukazały się na pojedynczych kartridżach.



Przykładowo - na powyższym zdjęciu widzimy kartridż na którym zagramy w okrągłe 120 gier - jak głosi napis na nalepce z tytułem gry. Zagramy m.in w produkcje - Super Mario Advance, Donkey Kong Country czy te z serii NES Classics. Producent dodatkowo umieścił na nalepce z tytułem gry informację ''no repeat'' co nie przeszkadza zbytnio temu iż na kartridżu egzystuje zaledwie 15 gier - reszta to kopie tych wcześniejszych dodane pod zmienionymi lekko tytułami. Absurdalna ilość pozycji umieszczona na jednym kartridżu a także brak jakiegokolwiek oznakowania tożsamego z tymi w oryginalnych produkcjach sprawiają iż werdykt jest tylko jeden - Winny! Oczywiście o opcji zapisu stanu gry możemy zapomnieć, a sama jakość wykonania podzespołów kartridża nie gwarantuje iż w trakcie eksploatacji nie zdarzy się nam jakaś ''zwiecha''. Jeżeli posiadasz lub zamierzasz kupić jedną z tego typu ''składanek'' miej na uwadze że stanowią one produkt nieoryginalny.

Oficjalnie na konsolę GB Advance, zostało wydanych kilka składanek, m.in.

- Game and watch gallery 4
- Namco museum
- Konami Collector's Series: Arcade Advanced
- Crash and Spyro Superpack vol.1
- Crash and Spyro Superpack vol.2
- Crash and Spyro Superpack vol.3
- 2 games in 1 - Columns Crown + Chu Chu Rocket
- 2 games in 1 - Finding Nemo + Finding Nemo 2
- 2 games in 1 - Finding Nemo + Incredibles
- 2 games in 1 - SpongeBob Squarepants: Supersponge + Rugrats Go Wild
- Rayman: 10th Anniversary Collection
- Rayman 3 & Winnie The Pooh Rumbly Tumbly Adventure!
- Shrek 2 & Shark Tale: 2 in 1 pack


Wymienione powyżej pozycje stanowią produkty oryginalne, charakteryzujące się identycznymi kryteriami co samodzielne gry wydawane na konsolę GB Advance. Zapewne istnieje o wiele więcej oryginalnych składanek aniżeli ww. pozycje, jednakże nie jestem w stanie sprecyzować ich dokładnej ilości, ani podać ich nazw, ze względu na brak wiedzy na ich temat. Także jeżeli ktoś posiada informacje na temat pozycji nie wymienionej przeze mnie, proszę o kontakt w celu uzupełnienia artykułu.

Podsumowanie:


Mam nadzieję, iż powyższy artykuł pomoże wam dostrzec różnicę pomiędzy tandetnymi podróbkami a pozycjami oryginałami przeznaczonymi na konsolę GB Advance. Materiał sam w sobie jest dość unikatowy a jego gromadzenie zabrało mi niewypowiedzianą ilość czasu. Najprostszym sposobem odróżnienia taniej imitacji od oryginału jest wykrycie obecności numeru seryjnego. Jednakże ze względu na fakt, iż wielu internetowych sprzedawców zamieszcza często niedokładne i niewyraźne zdjęcia ciężko jest wprowadzić ów zabieg w czyn. Miejcie się zatem na baczności i odważnie, bez skrupułów proście sprzedawców o dokładne i szczegółowe zdjęcia produktu.

W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu, oraz pytań dotyczących technicznej strony owego zagadnienia, proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''. Serdecznie zapraszam także do zapoznania się z częścią drugą artykułu w której zajmiemy się analizą kryteriów oryginalności w przypadku gier przeznaczonych na konsole GB Classic i GB Color.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Rezor dnia December 29 2010 20:53:14
Fajny artykuł, pamiętam jak kiedyś jeszcze nie wiedziałem, że na GBA są piraty i dałem się nabrać kupując Final Fantasy 1 & 2. Na tym kartridżu nie dało się zapisać stanu gry. Później się też okazało, że nalepka była wogóle inna niż w oryginalnej grze. To był ten moment kiedy poznałem zjawisko piractwa na GBA. Co do samego finala... cóż, sprzedałem go xD
Rezor dnia March 30 2011 20:41:50
Hehe, ciekawe czy ktoś zauważył, że w kodzie na nalepce Shining Soul jest napisane "AHUJ" smiley
CockBastard dnia May 21 2011 22:45:36
Pewnie Polacy wymyślali ten kod.
gufi444 dnia August 05 2012 15:17:00
dobry materiał ale za późno go przeczytałem... kupiłem pirackiego Golden Sun 2 bo najpierw działał, później zapisać nie mogłem, później przestał działać a jak go rozkręciłem to nie było napisu: Nintendo AGB tylko było Thank you smiley ?!?!??!? Następnym razem bede wiedział!smiley
gufi444 dnia June 19 2013 17:41:46
Znowu ja tylko rok później smiley. Zainwestowałem sobie troszeczke pieniędzy i postanowiłem sprawdzić u kogo na allegro warto kupować, na razie (dwa dni temu ale ok smiley) kupiłem Duel Masters - Sempai Legends i tak czekam na przesyłke... Cena kusząca (Można zobaczyć tu: http://allegro.pl/dual-masters-game-boy-advance-oryginal-i3315884515.html) no i zobaczymy co z tego będzie. Sprawdziłem wszystko na zdjęciu, tylko numeru seryjnego nie widać. Pozdrawiam
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.