Nawigacja
Strona główna
Forum
Kanał YouTube
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

szymon010203
02/01/2014 18:44
Śliczy micrus, ale i tak wolę classici.:)

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Programatory | Smart Card 64M - opis działania




Autor tekstu: Chaykin




Smart Card 64M - opis działania


Programator - Flash-Cart, nagrywarka itd. Nazw na to jest wiele, ale wszystkie tyczą się ''urządzonka'' do odpalania zazwyczaj ściągniętych z internetu obrazów gier w postaci tzw. ROMów. Jeżeli jednak posiadamy oryginalną grę, to ROM może jak najbardziej pełnić rolę kopii zapasowej, gdyż wykonanie takowej wymagałoby od nas posiadania odpowiedniego urządzenia. Także - jeżeli nie chcesz wykorzystywać oryginalnego kartridża, bo ma dla Ciebie ogromną wartość kolekcjonerską - możesz posłużyć się nagrywarką. Służy ona oczywiście także do uruchamiania aplikacji typu homebrew w tym bardzo popularnego w kręgach chiptune'owych Little Sound DJ. W artykule tym przedstawię jednego, z w sumie niewielu, Flash-Carta do gier wydanych na konsole GB Classic i GB Color. Korzystać z niego można na prawie każdej wersji naszej ukochanej ''kieszonsolki'', a więc: Classic, Pocket, Light, Color, Advance oraz Advance SP. Z oczywistych względów nie ma w tym zestawieniu, nie mniej kochanego, Game Boy Micro.

Opisywany programator to dość nowy (dostępny od paru miesięcy) produkt hongkońskiej firmy EMS Production Ltd. Posiada on 64 megabity pamięci flash marki Intel (na pliki .gb oraz .gbc) i 128 kilobitów SRAMu, od firmy ISSI, na save. Owe 64Mb podzielone jest na dwie strony po 32Mb każda (dlaczego wybrano takie rozwiązanie wyjaśnię później). Pozwala to na nagranie od jednej do kilku gier z Game Boy Color (zajmują one na ogół od 4Mb do 32Mb) lub kilku do kilkunastu gier z oryginalnego Game Boya (w większości 0,5Mb - 4Mb). Mam jednak smutną informację dla wszelkich fanów symulatorów kolei. Największa (jeżeli chodzi o ilość danych) gra na GBC - Densha de Go! 2, jedyna wydana na 64 megabitowym kartridżu, po prostu nie zmieści się. Pozostaje kupno oryginału. Jeżeli chodzi o pamięć na Save - SRAM - podtrzymywana jest ona przez jedną baterię guzikową typu CR1220. Oczywiście nie jest ona przylutowana dzięki czemu jej wymiana w razie konieczności jest banalnie prosta. Tutaj ważna UWAGA. W tej karcie (i póki co na razie w każdym programatorze GB/GBC) możliwe jest istnienie tylko JEDNEGO Save'a! (więcej o tym w dalszej części artykułu) Programator komunikuje się z komputerem poprzez złącze Mini USB typu B, znajdujące się na górze karty. Do jego obsługi wystarczy więc zwykły kabel USB z taką właśnie końcówką. (do dostania w każdym sklepie komputerowym za parę złociszy) Całość zamknięta jest w czarnym, przezroczystym plastiku skręconym jedną śrubką phillips i ozdobionym, średniej urody, naklejką. Nagrywarka, wsadzona w slot Game Boya, nieznacznie (ok. 1mm) wystaje ponad obudowę. Niestety wyciągnięcie jej z konsoli jest mało przyjemne gdyż nie posiada ona charakterystycznego dołka (jakie miały kartridże GB) czy górki (GBC). Trzeba złapać z obu stron albo pomóc sobie paznokciem. Kompatybilność wynosi 100% - nie ma gry, która by nie działała.



Powyżej kabelek i widoczne gniazdo mini-USB na karcie.


Instalacja sterownika i obsługa programatora:


Nad instalacją sterownika nie będę się za bardzo rozwodzić, gdyż uważam, że jest to banalnie proste i każdy poradzi sobie bez zrzutów ekranu z kolejnych etapów. Sterownik (wraz z oprogramowaniem) oczywiście można pobrać z oficjalnej strony producenta. Uwaga - współpracuje on tylko z systemami Windows XP, Vista i 7 w wersjach 32 bitowych. Wersje 64bit nie są wspierane. Prawdopodobnie działa także pod Wine. Łopatologicznie, krok po kroku wyjaśnię jak należy go wgrać:

1. Ściągamy i rozpakowujemy gdziekolwiek pobrane archiwum.

2. Podłączamy kabel Mini USB-B do komputera, a nagrywarkę do kabla.

3. Po chwili wyskakuje nam okno o instalacji nowego urządzenia. Wybieramy opcję Zainstaluj z listy... Klikamy Dalej.

4. Wybieramy Wyszukaj najlepszy..., wyłączamy opcję Przeszukaj nośniki a zaznaczamy Uwzględnij tę lokalizację... Po kliknięciu na Przeglądaj nawigujemy do katalogu gdzie rozpakowaliśmy sterownik w pkt. 1. Klikamy Dalej.

5. Wyskoczy nam ostrzeżenie, które oczywiście ignorujemy wybierając Mimo wszystko kontynuuj.

6. To tyle! Możliwe jest też, że wyskoczy nam jeszcze okno mówiące, że potrzebny jest plik EM3Link.sys. Wystarczy tylko wybrać Przeglądaj i wybrać tenże plik - znajduje się on oczywiście w miejscu rozpakowania z 1. punktu.

Jeżeli ktoś jeszcze by miał problemy to, wraz ze sterownikiem, w pobranym pliku .rar znajduje się szczegółowa instrukcja (wraz ze screenami) w języku angielskim.



Przejdźmy teraz do właściwej obsługi urządzenia. Powyżej widnieje screen z oprogramowania do wrzucania gier na flash cart. Tak jak sterownik i instrukcja znajduje się on we wspomnianym archiwum. (GB_USB.EXE) Jeżeli odpalimy program bez podłączonego programatora wszystkie przyciski będą nieaktywne, szare, więc oczywiście zanim zaczniemy naszą pracę należy go podpiąć. Do rzeczy - z czym to się je?

1. Tutaj wybieramy z której z dwóch stron urządzenia chcemy korzystać. Wybranie drugiej strony spowoduje zaświecenie się na urządzeniu zielonej diody, która informuje nas o tym, że właśnie tą drugą stronę użytkujemy. Gdy nagrywarkę mamy w konsoli przełączenie na drugą stronę odbywa się poprzez szybkie (w ciągu sekundy) wyłączenie i włączenie konsolki.

2. Wybranie pliku/plików .gb lub .gbc, które chcemy nagrać. Po wybraniu pojawią się one w tabeli Ready to burn gdzie prócz ścieżki ukaże się ich tzw. nazwa wewnętrzna oraz rozmiar w megabitach. Uwaga! Mimo, że strona ma pojemność 32Mb nie jest możliwe wgranie na nią np. dwóch gier po 16Mb każda, 1×16Mb + 2×8Mb, 4×8Mb itd. gdyż jeżeli wgrywamy na stronę więcej niż jeden plik to część pamięci MUSI zostać przeznaczona na menu wyboru. Jedna gra o pojemności 32Mb działa oczywiście OK ponieważ do niej nie potrzeba menu. Jeśli już zapiszemy więcej niż jeden ROM to w liście wyboru wyświetlą nam się właśnie nazwy wewnętrzne. Jako, że potrafią być one czasem naprawdę dziwne można do ich edycji posłużyć się programem HebeGB9x. Nazwa ograniczona jest do 16 znaków.

3. Usunięcie zaznaczonego pliku z listy Ready to burn.

4. Usunięcie wszystkich plików z owej listy.

5. Nagranie wybranych ROMów na kartę. Uwaga! Przed zapisaniem gier używana strona zawsze zostaje sformatowana, więc aktualnie znajdujące się na niej pliki zostaną usunięte. Nagrywanie może zając od kilku chwil do ok. 3 minut. Transfer jest bardzo szybki w porównaniu do starszych typów nagrywarek podłączanych przez port LPT.

6. Zapisanie do pamięci SRAM karty pliku z Savem z gry. Oczywiście istniejący już na niej Save zostanie nadpisany.

7. Opcję Color zaznaczamy tylko i wyłącznie gdy nagrywamy naraz więcej niż jeden ROM z Game Boy Color (rozszerzenie .gbc). Jeżeli nagrywamy gry z GB Classic (.gb) lub jedną grę z GBC opcja ta ma być wyłączona. Tutaj kolejna ważna uwaga. Nie da się na jednej stronie nagrać wspólnie gier z GB i GBC! Tzn. oprogramowanie to wypali, ale już na konsolce gry będą mieć mocno przekłamane kolory. Dlatego też (IMHO) podjęto decyzję o podzieleniu pamięci na dwie strony - by np. mieć na jednej gry z Classica a na drugiej kolorowe. Oczywiście nagrane gry GBC, które nie wspierają GB, GBP i GBL (te wydane w przezroczystych kartridżach) na tychże wersjach konsoli działać nie będą - wyświetli nam się informacja o tym, że aplikacja ta współpracuje tylko z GBC.

Jeśli chodzi o odpalanie na GBC, GBA i GBA SP gier mono (szare kartridże) sprawa ma się trochę bardziej skomplikowanie - można wybrać sobie w jakiej palecie kolorów dana gra ma działać. Robi się to poprzez przytrzymanie odpowiedniej kombinacji klawiszy podczas uruchomienia konsoli (gdy wyświetla się logo Game Boy). Przedstawia to poniższa tabelka:

KombinacjaPaleta
GóraBrązowa
DółPastelowy mix
LewoNiebieska
PrawoZielona
Góra+ACzerwona
Dół+APomarańczowa
Lewo+ACiemnoniebieska
Prawo+ACiemnozielona
Góra+BCiemnobrązowa
Dół+BŻółta
Lewo+BMonochromatyczna
Prawo+BNegatyw
Wybierając mono dostaniemy efekt bardzo zbliżony do tego jaki byśmy otrzymali odpalając daną grę na czarno-białym GB, GBP czy GBL. Nie wybierając żadnej (czyli po prostu nic nie robiąc podczas włączania konsoli) załaduje się paleta domyślna - ciemnozielona. Jednak wiele gier, większość wydanych przez Nintendo, posiada jako domyślne specjalne, wielokolorowe palety. Niektóre też gry z GBC (np. seria Oracle Zeldy) oferują ukryte dodatki widoczne tylko przy odpaleniu na GBA czy GBA SP... Uff. Trochę nam ten punkt 7. zajął, czas przejść do następnego.

8. Zapisuje wybrany plik z tabeli Card Information na komputerze. Tabela ta pokazuje nam co aktualnie nagrane jest na danej stronie.

9. Zapisuje Save'a z pamięci SRAM na komputerze. Jest to bardzo ważna funkcja, gdyż tak jak wspominałem naraz w pamięci SRAM może znajdować się tylko jeden zapis z gry! Także jeżeli znudzi się nam np. gra w Pokemona i chcemy zagrać w coś innego (co także korzysta ze SRAMu, a nie wszystkie gry to robią) to żeby nie stracić Save'a trzeba go zbackupować na komputerze. Niestety, póki co, jest to minus wszystkich istniejących nagrywarek. W przygotowaniu jest programator bez tego minusa, ale to zupełnie inna opowieść...

10. Chyba rozumie się samo przez się. Formatuje wybraną stronę.


Zielona dioda w akcji.



Menu wyboru danej pozycji/aplikacji na konsoli GB Color.


Podsumowanie:


Urządzenie to oferuje parę sklepów internetowych. Można je nabyć m.in. na Consolegoods.co.uk, DMGS-R-US czy kitsch-bent. Jak już pewnie zauważyliście zabawka ta nie należy do najtańszych. Najlepiej jednak zamówić ją prosto u producenta. (nie oferuje go oficjalnie na swoich stronach by nie mieć problemów z Nintendo) Jego cena u nich to 32,99 amerykańskich dolarów + koszty przesyłki z Hongkongu wynoszące między 8 a 10 zielonych co w sumie przy obecnym kursie dolara da niecałe 120 zł. Oczywiście gdziekolwiek byśmy zechcieli kupić nie obejdzie się bez możliwości płacenia przez PayPal. Ja osobiście swoją kartę zamawiałem prosto od EMS, doszła w niecałe dwa tygodnie. Po dwóch miesiącach obcowania z tą nagrywarką mogę ją szczerze polecić - nie miałem z nią jeszcze żadnych problemów. Więcej zdjęć opisywanego sprzętu znajdziecie w galerii dostępnej na stronie. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
gufi444 dnia czerwiec 09 2012 15:13:02
Jak ja to lubie. Pasuje do prawie każdego Game Boya (oprócz GB Micro). Po prostu prosty, he he. smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.