Nawigacja
Strona główna
Forum
Kanał YouTube
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Zestawienia | Gry, które nigdy nie ujrzały światła dziennego (GBA)




Autor tekstu: Logan




Gry, które nigdy nie ujrzały światła dziennego (GBA)


Mimo wielu negatywnych opinii na temat GB Advance tuż po jego premierze (że nie spełnił oczekiwań, że to tylko ulepszony "Color", że nie ma podświetlenia itp. itd.) na pewno nie możemy odmówić mu jednego. Biblioteki gier, jakiej nie dorobiła się żadna konsola przenośna kiedykolwiek wcześniej. Ponad 1000 tytułów sprawia, że dosłownie każdy znajdzie coś dla siebie. Jest to temat na osobny artykuł, więc pominę tą ciekawą kwestię skupiając się na tym czego tak naprawdę nigdy nie było dane nam skosztować. Ktoś mógłby zapytać - po co pisać o kilku grach których nie było, skoro na rynku okazało się około tysiąc pozycji? Cóż, fani konsolki zawsze chętnie mogą sobie "pogdybać", szczególnie kiedy koło nosa przeszły im gry z naprawdę ogromnym potencjałem.

Poniżej przedstawiam Wam listę 10 gier, które mimo planów, nigdy nie zostały wydane na GB Advance. Najczęstszym powodem kasacji był budżet, zdarzały się także problemy licencyjne czy też jeszcze inne, których możemy się tylko domyślać. Warto dodać, iż te 10 tytułów to w moim mniemaniu jedne z najciekawszych, które są zaledwie kroplą w oceanie projektów skasowanych. Na szczęście z czasem często wypływają do sieci coraz to nowe, ciekawe informacje na ich temat. Trzymam rękę na pulsie, więc w przyszłości możecie spodziewać się drugiej części przeglądu, tymczasem zapraszam do zagłębienia się w aktualny materiał.

1. Broken Circle


Opis: Losy tej produkcji są dosyć zawiłe. Wszystko rozbija się o ambicje twórców (co jest z naszej strony godne poparcia) które niestety przełożyły się na brak wydawcy. Otóż zakładano, iż gra będzie wyciskała z konsolki GB Advance siódme poty pod każdym względem. Niestety projekt był zbyt ''wielki'' i za nic w świecie nie mógł się zmieścić na standardowym kartridżu do owego ''zaawansowanego'' handhelda.


Czas mijał, projekt nieco okrojono a chętnych do wydania gry nie było nadal. Nieszczęśliwie projekt upadł, mimo szczerych chęci developerów. O samej grze można powiedzieć że "mogła namieszać" - wystarczy zagrać w grywalne demko jakie twórcy udostępnili swego czasu ma stronie internetowej. Przyzwyczajcie się do słowa "szkoda" - będzie się tu często pojawiało.

Dodatkowe informacje: Więcej na temat powyższej produkcji można przeczytać na www.7ravenstudios.com

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=lQzH0OHk0SM


2. Command & Destroy Advance


Opis: To mogło się udać. Sam fakt że na GB Advance dostępna jest tylko jedna (!) strategia czasu rzeczywistego wynosi Command & Destroy Advance na wyżyny zainteresowania. Co więcej, podobieństwo do serii Command & Conquer, znanej z dużych konsol i komputerów, już przed premierą zapewniało spore szanse na sprzedaż.


Niestety projekt zawieszono, aby ostatecznie przenieść i wydać go na konsolę Nintendo DS (gra zyskała dość niskie noty). Wszyscy fani RTSów posiadający GBA musieli niestety obejść się smakiem. Cytując klasyka: "Life is brutal".

Dodatkowe informacje: W internecie można znaleźć sporą ilość recenzji gry wydanej na konsolę Nintendo DS

Gameplay: Brak


3. Dark Night


Opis: Kolejny projekt twórców bardzo dobrego "Gekido Advance" według zapowiedzi miał się ukazać na początku roku 2004. Niestety nie znaleziono wydawcy. Nie ma się nad czym zastanawiać - widzicie screeny ? Obłędna grafika to tylko jeden z plusów o jakich wspominał developer.


Ciekawe lokacje, system rozgrywki zależny od pory dnia (w nocy świat wygląda zupełnie inaczej aniżeli w dzień) sporo akcji a nawet proste zagadki logiczne. Ja to kupuję. Niestety, nie jest to możliwe, a na pocieszenie zostaje tylko kilka screenów.

Dodatkowe informacje: Archiwalne zapowiedzi gry są dostępne do wglądu w czeluściach internetu

Gameplay: Brak


4. Franko 2


Opis: Kontynuacja bardzo popularnej, rodzimej bijatyki pierwotnie miała się ukazać także na Amidze. Jednakże z upływem czasu twórcy zmienili swoje zamiary i gra miała zostać wydana na GB Advance. Tutaj nieoczekiwanie na drodze stanęło samo Nintendo, które nie wyraziło zgody na wydanie produkcji z powodu zawartej brutalności.


Hipokryzja? Moim zdaniem tak, przecież takie tytuły jak Grand Theft Auto czy Mortal Kombat ukazały się na rzeczonej konsoli a pod względem brutalności wcale nie odstawały od Franko 2. Ogromna szkoda gdyż mogła to być naprawdę świetna produkcja. Polecam obejrzenie kilku animacji oraz przeczytanie wywiadów z twórcami - znajdziecie je na Polskim Portalu Amigowym.

Dodatkowe informacje: Wywiady i grafiki dostępne na www.ppa.pl

Gameplay: Brak


5. I-ninja


Opis: I-ninja jest produkcją którą możecie znać z takich platform jak PC, PlayStation 2, Microsoft XBOX czy też Nintendo GameCube. Ta dosyć solidna produkcja miała także wylądować na GBA, jednak ostatecznie do tego nie doszło. Podobnie jak na sprzętach stacjonarnych miała to być platformówka 3D z licznymi elementami walki i ogólnie pojętego "zbieractwa".


Mimo iż nasz ukochany handheld różnie radził sobie z produkcjami 3D, to I-Ninja miał potencjał na status hitu. Jest za czym wzdychać, szczególnie w obliczu nikłego rozwoju gier tego typu na konsoli GB Advance.

Dodatkowe informacje: Istnieje możliwość zapoznania się z recenzjami wersji gry na konsole Microsoft XBOX, PlayStation 2 i Nintendo GameCube, dostępnymi w internecie.

Gameplay: Brak


6. Moto X


Opis: Gra która mogłaby zdobyć sporą rzeszę fanów, szczególnie w obliczu nikłej konkurencji w tematyce wyścigów motocykli w 3D. Ja osobiście kojarzę jedynie Road-Rash: Jailbreak oraz MOTO GP.


Screeny prezentują się dość ciekawie, chociaż jak wiemy z doświadczenia z dynamiką takich tytułów bywało różnie. Pozostaje nam się jedynie domyślać "co by było gdyby".

Dodatkowe informacje: Archiwalne zapowiedzi gry są dostępne do wglądu w czeluściach internetu

Gameplay: Brak


7. Mega Man: Anniversary Collection


Opis: W 2004 roku minęło 15 lat od dnia wydania pierwszej części zmagań ''Mega Człowieka'' na konsoli GB Classic. W celu uhonorowania owego zdarzenia, Capcom zapowiedziało niezwykle ciekawą kompilację, w której obiecywało możliwość zagrania we wszystkie części wspomnianej sagi, jakie ukazały się na poczciwym ''szaraku''. Całość na jednym kartridżu! Gra Mega Man Anniverary Collection, znana także jako Mega Man Mania, zadeklarowana została także na konsole Nintendo GameCube, Sony PlayStation 2 oraz Microsoft Xbox. Niestety, ostatecznie tytuł został wydany wyłącznie na konsole stacjonarne, a projekt na handhelda GB Advance został porzucony ze względu na rzekomą ''utratę'' przez developera kodu źródłowego z grą.


Z całą pewnością, dla fanów serii jest to niepowetowana strata. W poniższym trailerze doskonale widać, iż producent udostępnił graczom wybór pomiędzy wyświetlaniem każdej z pięciu dostępnych gier w palecie barw znanej z choćby z GB Classic, GB Color, lub w pełnym kolorze charakterystycznym dla wersji na konsolę NES. Dodatkowo w pakiecie miała się znaleźć obszerna galeria prezentująca artworki z owych pozycji i wiele, wiele więcej.

Dodatkowe informacje: Istnieje możliwość zapoznania się z recenzjami wersji gry na konsole Microsoft XBOX, PlayStation 2 i Nintendo GameCube, dostępnymi w internecie a także archiwalnymi zapowiedziami owej pozycji na konsolę GB Advance.

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=ffiNuTbS2ho


8. Pirate Battle


Opis: Pirate Battle to gra, która już przed premierą była skazana na sukces. Bo czy kolejna produkcja twórców Adwance Wars mogła skończyć inaczej? Niestety, nie będzie nam dane się tego dowiedzieć.


Według pierwszych zapowiedzi Pirate Battle miało być czymś w rodzaju Adwance Wars połączonego z Fire Emblem. Wiele godzin rozgrywki, system rozwoju postaci oraz charakterystyczna, znana z serii Advance Wars grafika i... cisza. Projekt skasowano a nas, graczy pozbawiono tytułu, który miał spore szanse na okupację wszelkich "TOP 10 wszechczasów na GBA".

Dodatkowe informacje: Archiwalne zapowiedzi gry są dostępne do wglądu w czeluściach internetu

Gameplay: Brak


9. Turok Advance


Opis: W 2002 roku na konsole stacjonarne ówczesnej generacji (Microsoft XBOX, PlayStation 2, Nintendo GameCube) wydano grę "Turok Evolution". Tytuł ten planowano także przenieść na handhelda GB Advance. W założeniach podobnie jak wersja stacjonarna miał to być shooter FPP. GBA okazał się jednak niezbyt wystarczającą technicznie maszynką, więc projekt zawieszono (demo możecie znaleźć w linku powyżej) a w zasadzie przebudowano.


Od zupełnych podstaw powstał bowiem rewelacyjny Turok Evolution, jednakże w formie strzelaniny z elementami platformówki wzorowanej na styl Contry czy Metal Sluga. Zachęcam abyście sami przekonali się czy decyzja developerów okazała się słuszna.

Dodatkowe informacje: Grywalne demo techniczne gry jest możliwe do pobrania na www.hidden-palace.org

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=ENzi0J2HSaM


10. Tyrian 2000


Opis: Pierwotna wersja Tyriana wydana na PC (dostępna do pobrania za darmo na www.gog.com) uznana została za jedną z najlepszych w swoim gatunku. Nie trudno więc domyślić się, iż wersja na GBA zyskałaby kolejny hit, na co zresztą wskazuje grywalne demko jakie miałem okazję ograć (wersję demonstracyjną bez trudu można odszukać w internecie).


Niestety nie udało się doprowadzić projektu do końca. Co ciekawe - konwersję planowano już na GB Color, jednak ta także nie doszła do skutku. Klątwa, czy może zwyczajny pech?

Dodatkowe informacje: Więcej na temat powyższej produkcji można przeczytać na members.iinet.net.au

Gameplay: http://www.youtube.com/watch?v=uIigL6T_1mM


Podsumowanie:


Sami przyznajcie - w niektórych przypadkach mogłoby być bardzo ciekawie. Jest czego żałować nawet w obliczu i tak wielkiego wyboru gier na konsolę GB Advance. A w którą pozycję, Wy zagralibyście najchętniej? Zachęcam do wyrażania swojej opinii w sekcji ''komentarze''. Jest za czym płakać czy może faktycznie niektóre z nich nie powinny były się ukazać?



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Antari dnia styczeń 22 2011 00:45:53
Chyba nie zaskoczę nikogo pisząc że najbardziej mi szkoda straty gry pt. Mega Man: Anniversary Collection. Oglądając trailer swego czasu prawie dostałem palpitacji serca. Wszystkie części MM na jednym kartridżu i to w dodatku w pełnym kolorze! Ciekawie zapowiadały się też Pirate Battle i Dark Night, no i oczywiście Broken Circle.
Rezor dnia styczeń 22 2011 10:43:31
trochę chyba pokręciłeś z linkami do youtube, megaman jest chyba ze dwa razy a turoka nie ma wcale smiley
philipo dnia styczeń 22 2011 12:47:12
Super artykuł na bardzo ciekawy temat.smiley
Antari dnia styczeń 22 2011 13:28:49
@Rezor: Poprawione.
Chaykin dnia styczeń 23 2011 01:09:36
Pirate Battle wygląda pięknie. Przypomina niejako Fire Emblem. Naprawdę szkoda, że nie wyszło. Później Orbital Media próbowało to wydać na DS, ale z tego też nici. Na GBA polecam fantastyczne Racing Gears Advance od nich. Mieli potencjał. Wspomniane RGA czy Scurge: Hive to cudowne tytuły. RGA miało nawet dostać sequel na DS... Szkoda, że firma już nie istnieje.

Ubolewam także nad Tyrianem. Swego czasu straciłem wiele dni przy nim na blaszaku. :-) Genialny przedstawiciel PeCetowych shmupów.
Krupier dnia styczeń 24 2011 16:21:11
A pamięta ktoś silnik 3D od Raylight? Takie oto hity miał zapowiadać:

http://www.youtube.com/watch?v=-htyTk-Ij3M
http://www.youtube.com/watch?v=1Bixb6ZVaxU
http://www.youtube.com/watch?v=G27pO38Z3l0

więcej w powiązanych. Pamiętam newsa o tym, wtedy to było WOW, ale chyba mało z tego doczekało się wypuszczenia. Chociaż silnik z tego co czytałem został wykorzystany.
philipo dnia styczeń 24 2011 19:26:38
Robi wrażenie smiley RE 2 na GBA to byłoby coś !
GBM_Fan dnia styczeń 28 2011 20:14:46
O ile mi wiadomo gra Broken Circle została udostępniona za darmo.
Axi0maT dnia styczeń 29 2011 09:13:13
Command & Destroy Advance od strony graficznej bardzo mocno przypomina mi Napalm na Amige... niemal zywcem wyciagnieta grafika!!!

Ze wszystkich wymienionych tutaj gierek najbardziej mi szkoda chyba Dark Night - wyglada przepieknie i opis brzmi rowniez zachecajaco.
philipo dnia październik 13 2021 11:05:19
https://youtu.be/8RuAKtb2too
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.