Nawigacja
Strona główna
Forum
Kanał YouTube
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Sprawdzony sprzedawca
nano - sklep
Ostatnie komentarze
GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

szymon010203
02/01/2014 18:44
Śliczy micrus, ale i tak wolę classici.:)

Fixxxer1
10/12/2013 20:25
Zakupiłem sobie identyczny zestaw na ebay i po ...

bogdan1971
05/11/2013 11:53
Mam takiego żółtego.

igorch
29/10/2013 14:17
ja na wlasnie takim gram :D jest nawet w podobn...

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Modyfikacje | Projekt kabla USB - Game Boy Printer (MGB-007)




Autor tekstu: fixxxer1




Projekt kabla USB - Game Boy Printer (MGB-007)


W tym projekcie zostaną wykorzystane narzędzia, których używaliśmy przy poprzedniej modyfikacji dotyczącej programowania ATMEGA8515 na potrzeby flashera. Jeśli więc zainwestowaliście w polecany przeze mnie programator USBasp i program mkAVRCalculator, to jesteście w stanie wykonać kabelek łączący drukarkę do konsoli Game Boy z komputerem PC, dosyć niskim kosztem.

Artykuł, który właśnie zgłębiacie, wzorowany jest na opracowaniu autora strony furrtek.free.fr, na której możemy znaleźć wsad do mikrokontrolera, kod źródłowy i program pod MS Windows, przez który będziemy drukować na naszej drukarce, jak i sam tutorial.

Co będzie nam potrzebne?

1. Programator typu USBasp
2. Program mkAVRCalculator w pełnej wersji
3. ATtiny45-20SU (wersja SMD)
4. Rezystor 15kΩ (0,125 lub 0,25W)
5. Cienkie kabelki typu kynar (0,24mm)
6. Wykonana przy okazji poprzedniego projektu przejściówka do przylutowania do nóżek ATTiny45
7. Konwerter USB => RS232 TTL UART oparty o moduł PL2303
8. Przewód łączący ze sobą dwie konsole GB Color
9. Lutownica z cienkim grotem
10. "Trzecia ręka"

Opcjonalnie, jeśli chcemy powiększyć nasz warsztat o ciekawe narzędzia, które możemy wykorzystać do innych projektów a ułatwią nam prace przy tym projekcie:

11. Płytka stykowa 830 pól
12. Adapter SOP8 => DIP8 (200/208mil)
13. Przejściówka łącząca płytkę stykową z programatorem USBASP (zamiast końcówek do lutowania, ma zamontowane szpilki)
14. Pistolet do kleju na gorąco

Jako, że pierwszy egzemplarz kabelka wykonałem przy użyciu przejściówki lutowanej do układu ATtiny45 a drugi przy użyciu adaptera, to bogatszy o te doświadczenia, opiszę sposób drugi, który jest znacznie wygodniejszy i szybszy.


Krok 1 - Programowanie układu


Zaglądamy do dokumentacji technicznej mikrokontrolera ATtiny45 i sprawdzamy rozkład pinów, do których musimy podpiąć naszą przejściówkę.


Rys. 1. Wyprowadzenia pinów dla ATtiny45 20SU


Wpinamy adapter SOP8 => DIP8 w płytkę stykową w sposób pokazany na zdjęciu nr 1, podpinamy szpilki przejściówki programatora zgodnie z rozkładem wyprowadzeń z rys. 1 i wkładamy mikrokontroler do adaptera.

Jeśli nie posiadamy adaptera, to lutujemy bezpośrednio naszą przejściówkę do nóżek ATtiny45. Ten sposób jest też dobry, tyle że bardziej pracochłonny, gdyż nóżki są dosyć małe i lutowanie nie jest łatwe (a jeszcze się ich nalutujemy w tym poradniku). Sumując – im mniej lutowania do nóżek AVR, tym lepiej dla nas i dla układu ;)


Zdjęcie nr 1. ATtiny45 w adapterze z podpiętymi szpilkami przejściówki programatora USBASP


Podłączamy programator USBasp do portu USB i uruchamiamy program mkAVRCalculator. Jeśli korzystacie ze starszej wersji programu mkAVRCalculator (w chwili pisania poradnika była dostępna v. 64) to zaktualizujcie go do najnowszej wersji, usuńcie z dysku folder AVRdude i zainstalujcie go ponownie prosto z programu mkAVRCalculator. Starsze wersje AVRdude zawierały błąd, który uniemożliwiał poprawne zaprogramowanie ATtiny45.

Po uruchomieniu programu, klikamy „Sprawdź podłączony AVR”, ustawiamy fuse bity wg rysunku nr 2 i podajemy ścieżkę do pliku *.hex uprzednio ściągniętego ze strony autora projektu kabelka (POBIERZ).


Rys. 2. Prawidłowo wykryty AVR i ustawienia fuse bitów. Kliknij w celu wyświetlenia w większej rozdzielczości.


Po kliknięciu przycisku „Wykonaj” i kilku sekundach pracy programu, nasz mikrokontroler jest zaprogramowany i gotowy do lutowania.


Krok 2 - Lutowanie układu


Mając zaprogramowany mikrokontroler, chwytamy go w „trzecią rękę” i zaczynamy lutowanie.

Mając przed oczami opis wyprowadzeń AVR z rys. 1., lutujemy rezystor podciągający 15kΩ pomiędzy pin 1 i 7. Odciętą nóżkę rezystora wykorzystujemy do połączenia pinu 1 z 8.

Teraz rozkładamy wtyczkę konwertera USB =>RS232 (wystarczy podważyć cienkim wkrętakiem) i odlutowujemy 4 przewody od PCB. Powinna zostać nam obudowa i goła płytka, kabel możemy schować do szuflady.

Następnie za pomocą 2cm odcinków kynarka łączymy piny konwertera z nóżkami AVR wg schematu:

GND – Pin nr 4
RX – Pin nr 3
TX – Pin nr 2
+5V – Pin nr 1



Zdjęcie nr 2. Prawidłowo przylutowany mikrokontroler do konwertera


Na tym etapie należy uważnie sprawdzić kolejność położenia pinów konwertera (może się zdarzyć, że kolejność będzie inna niż na zdjęciu). Ważne jest aby układ był zgodny z podanym wyżej schematem.

Jeśli mamy już przylutowany mikrokontroler do konwertera, to bierzemy się za lutowanie kabelka łączącego 2 konsole do pozostałych nóżek AVRa.

Na tym etapie warto wspomnieć o tym, że zakupiony przeze mnie kabel łączący 2 konsole jest dosyć długi (ok. 1m) i wg mnie nie warto robić aż tak długiego kabla do naszej drukarki. Możemy kabel przeciąć na pół i obie części wykorzystać, robiąc dodatkowy egzemplarz dla kolegi ;)

Z kabla wychodzi 6 przewodów, my jednak wykorzystamy tylko 4 z nich, niepotrzebne możemy odciąć. Wykorzystamy przewody oznaczone jako:

SIN – niebieski
SCK – biały
SOUT – czerwony
GND – pomarańczowy



Rys. 3. Rozmieszczenie sygnałów we wtyku


Oczywiście przed przystąpienie do lutowania przewodu do mikrokontrolera, należy sprawdzić czy kolory kabelków są zgodne z rys. 3. Zależnie od tego, którą część kabelka wykorzystamy, zaistnieje konieczność zamiany połączenia pinu SOUT z pinem SIN. W jednej wtyczce SIN przechodzi w SOUT w drugiej wtyczce i na odwrót, więc wystarczy zamienić kabelki miejscami podczas lutowania. Jeśli przylutujemy odwrotnie, program nie wykryje drukarki, nic złego się nie stanie.

Lutujemy kabelki do nóżek ATtiny45 wg schematu:

GND – pin nr 4
SCK – pin nr 5
SOUT – pin nr 6
SIN – pin nr 7



Zdjęcie nr 3. Gotowy układ



Krok 3 - Test i montaż końcowy


Na tym etapie mamy już złożony układ i możemy podpiąć go pod nasz komputer. System Windows wykryje nowy sprzęt i prawdopodobnie zostaniemy poproszeni o podanie ścieżki do sterowników PL2303. Wyszukujemy ich w www.google.pl, zapisujemy na dysku i instalujemy.

Jeśli wszystko przebiegło bez problemów, podpinamy kabel do drukarki, uruchamiamy program GBprint i sprawdzamy, czy drukarka drukuje nasze obrazki. Program powinien nam zasygnalizować podpięcie drukarki, sam proces drukowania i jego zakończenie. Jeśli wydruk jest zgodny z naszym obrazkiem, możemy całość włożyć do obudowy po konwerterze, zalać klejem na gorąco i złożyć.

Od tej pory możemy uznać kabel za skończony ;)

W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu, oraz pytań dotyczących technicznej strony owego zagadnienia, proszę o artykułowanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.


Ciekawe linki:


furrtek.free.fr - strona autora projektu

POBIERZ - wsad do mikrokontrolera

POBIERZ - kod źródłowy

POBIERZ - program GBPrint



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.