|
Logowanie |
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem? Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Artykuły | Programatory | EZ-Flash Junior |
Autor tekstu: Antari
EZ-Flash Junior - opis działania
Entuzjaści gier i konsol z generacji GB Advance to szczęściarze. Na skutek ogromnej popularności sprzętów z tego okresu temat programatorów przez lata był wałkowany przez kilka dominujących firm, których owoce zbierane są do dziś w postaci niemal perfekcyjnych Flash Cartów - EZ-Flash Omega Definitive Edition, Everdrive Mini GBA czy ekonomiczny Supercard MicroSD. Co ciekawe wiele osób nie zdaje sobie sprawy z jednej, niekwestionowanej pięty achillesowej tych sprzętów, której na ten moment nie udało się wyzbyć. Mowa tu o braku możliwości używania ich z konsolami z generacji GB Classic/GB Color.
Osoby, które miały okazję uczestniczyć w magii lat 90, doskonale wiedzą, że doświadczenie z obcowania z oryginalnym sprzętem z tamtego okresu jest nie do zastąpienia przez żadną konsolę z rodziny GB Advance. Marzenia o możliwości komfortowego przenoszenia większej ilości ulubionych tytułów na jednym kartridżu przez długi czas pozostawały niespełnione (poza pirackimi "składankami" czy oficjalnymi Flash Cartami od Nintendo, tylko na terenie KKW). Na przestrzeni lat, kilku producentów podjęło się jednak stworzenia takiego urządzenia. W 2019 roku na łamach serwisu przyjrzeliśmy się budowie oraz działaniu programatora Everdrive GB X7 autorstwa Krikzz'a oraz prześledziliśmy historię dedykowanych Flash Cartów na konsole GB Classic / GB Color.
Minęły jednak 3 lata i sporo w tym czasie się zmieniło. Technologia opracowana przez Krikzz'a (Everdrive X3/X5/X7) została skopiowana przez chińskich producentów. Na rynku możemy odnaleźć liczne klony programatora z sztuczne zablokowanym, wgranym softem Everdrive'a lub zmodyfikowaną wariacją. Sprzęty te opisywane są zazwyczaj jako EDGB, Game Boy ED Pro+ itp., pod wieloma względami ustępują oryginalnej konstrukcji.
W pewnym momencie wykształcił się także pewien niszowy odłam programatorów na GB Classic / GB Color, obsługujących mappery MBC3, zyskujący obecnie coraz większą popularność. Mowa tu o sprzętach pozbawionych slotu na kartę microSD, które flashujemy bezpośrednio za pomocą urządzeń typu GBxCart RW czy Joey Jr. Wadą tego rozwiązania jest mniejsza wszechstronność i brak możliwości wgrania więcej niż jednej gry jednocześnie. Obecnie na rynku dostępne są tego typu sprzęty autorstwa m.in. insidegadgets.com w wersji z save opartym o FRAM. Swych sił w temacie w ostatnim czasie spróbował także Australijczyk BennVenn przedstawiając prototyp, który ma się ukazać po koniec roku. W 2023 roku ma wydać także wersję z save opartym o FRAM. Funnyplaying - producent znany z wysokiej jakości części zamiennych do konsol GB (ekrany IPS, obudowy itd.) również zapowiedział tego typu sprzęt, który z wyglądu prezentuje się obiecująco. Zdecydowanie mamy tu do czynienia z zupełnie nowym podejściem, które moim zdaniem jest ukierunkowane na zupełnie innego, o wiele bardziej niszowego odbiorcę.
Wróćmy jednak do programatorów skierowanych dla przeciętnego użytkownika. Po latach przecierania szlaków na rynku programatorów GB Advance, w 2020 roku swoich sił w temacie nagrywarek na GB Classic / GB Color zapragnął spróbować EZ-Flash w postaci modelu Junior.
Aktualnie dostępne, najpopularniejsze Flash Carty dedykowane konsolom GB Classic / GB Pocket / GB Color:
- Everdrive GB X3 / X5 / X7
- EDGB / EDGB Pro+ (Rev B, Rev C, Rev D)
- BennVenn MBC3000 GBC RTC
- Gameboy 2MB, 32KB FRAM MBC3 with RTC Flash Cart (insidegadgets.com)
- Flash Cart autorstwa Funnyplaying
- EZ-Flash Junior
Kontynuując naszą wędrówkę w poszukiwaniu Flash Carta idealnego w dniu dzisiejszym bierzemy na warsztat właśnie EZ-Flash Junior. Sprzęt ten miał być odpowiedzią na fenomenalny programator z Ukrainy (Everdrive GB X7) oraz eliminować jego dwie, dość istotne wady - ograniczoną dostępność i wysoką cenę. Czy tak się stało?
Konfiguracja sprzętu i pierwsze podłączenie
Tradycyjnie zacznijmy od konfiguracji i opisu funkcji nowego programatora.
Przed zakupem warto zaopatrzyć się w kartę pamięci microSD, na której przechowywać będziemy wszystkie pliki z grami, programami itp. Należy pamiętać, że maksymalna wielkość nośnika to 32GB.
Istotną kwestią jest także zakup odpowiednio mocnych baterii oraz dbanie aby były one zawsze w pełni naładowane. Jest to ważne z tego względu, iż EZ-Flash Junior pobiera więcej energii aniżeli zwykłe, oryginalne nośniki z grami. Jeżeli poziom naładowania baterii spadnie do określonej wartości programator będzie się resetował lub w ogóle odmówi współpracy.
W pierwszej kolejności należy pobrać najnowszy kernel i firmware w celu konfiguracji programatora.
- Najnowszy kernel i firmware: POBIERZ
Następnie należy sformatować swoją kartę pamięci microSD w oparciu o poniższy schemat:
- Pojemność karty ≤ 2 GB - FAT/FAT16 - 32KB
- Pojemność karty ≤ 32 GB - FAT32 - 32KB
W kolejnym kroku wypakowujemy zawartość pobranych plików bezpośrednio na sformatowaną kartę pamięci (nie należy jeszcze tworzyć żadnych folderów samodzielnie).
Na karcie pamięci muszą znajdować się 2 pliki:
- Update_FW4.gb
- ezgb.dat
Całość powinna się prezentować jak na obrazku powyżej.
W następnym kroku należy wgrać pliki z grami w postaci romów na kartę pamięci. Można teraz utworzyć osobne foldery na poszczególne gry np. GB, GBC, Homebrew itd.
Manualna aktualizacja Kernela i firmware:
W większości przypadków otrzymana kopia EZ-Flasha posiada najnowszy Kernel i nie jest wymagana jego aktualizacja. Jeżeli jednak chcesz ją przeprowadzić np. z uwagi na wydanie nowszej wersji, należy to zrobić w kilku prostych krokach.
Po wgraniu wszystkich potrzebnych plików na kartę pamięci włącz konsolę. Na ekranie pojawi się menu z 2 plikami – Otwórz plik "Update_FW4.gb" klikając klawisz A. System automatycznie przeprowadzi aktualizację. Poczekaj aż proces się zakończy.
Gdy procentowy wskaźnik dojdzie do 100%, ukaże się komunikat (Update finish, power off) proszący o zresetowanie konsoli. Wówczas należy ponownie uruchomić konsolę.
UWAGA! NIE WYŁĄCZAJ KONSOLI W TRAKCIE TRWANIA PROCESU AKTUALIZACJI! WYŁĄCZENIE GROZI USZKODZENIEM PROGRAMATORA!
WYŁĄCZENIE / RESET JEST BEZPIECZNE TYLKO GDY PROCES DOBIEGNIE KOŃCA I UKAŻE SIĘ STOSOWNY KOMUNIKAT – „UPDATE FINISH, POWER OFF”!
Podstawowe funkcje i obsługa menu:
A) Nawigacja w menu głównym:
1. Naciśnij klawisz SELECT aby przełączyć się miedzy 4 opcjami: SD/SET/HELP
2. Naciśnij klawisz A na wybranej pozycji w celu uruchomienia opcji.
3. Strzałkami góra/dół przełączaj się między opcjami i potwierdź wybór klawiszem A. Jeżeli chcesz się cofnąć do poprzedniego menu kliknij klawisz B.
4. Strzałkami w prawo/lewo przełączaj się między opcjami w przeglądarce plików.
5. W trakcie odtwarzania gier, wciskając fizyczny klawisz znajdujący się z tyłu obudowy
kartridża w górnej części, możemy wykonać RESET i powrócić do menu głównego.
B) Menu SD:
Podstawowy widok prezentujący zawartość karty microSD. Jeżeli utworzyliśmy foldery z
poszczególnymi grami, to pokażą się one w tym miejscu. Jeżeli wrzucaliśmy romy z grami
bezpośrednio na kartę pamięci, to zobaczymy je tutaj.
Aby odtworzyć grę wystarczy wcisnąć klawisz A.
C) RECENT PLAYED - Ekran wyboru gier ostatnio uruchomionych:
Istnieje możliwość szybkiego uruchomienia 1 gry, którą wcześniej wczytaliśmy (w poprzedniej sesji). Aby to zrobić należy wcisnąć klawisz START. Pojawi się wówczas menu z opcjami wyboru:
- [A] START (rozpocznij grę)
- [B] RETURN (powrót do menu)
Menu można otworzyć w dowolnym momencie, w folderze lub bezpośrednio klikając na danym pliku.
Opcje systemowe (zakładka SET):
A) TIME - W zakładce SET istnieje możliwość ustawienia czasu wyświetlanego w programatorze. Czas ten odpowiada bezpośrednio ustawieniu RTC (Real Time Clock) w grach. Aktualnie producent pracuje nad nową wersją oprogramowania, która naprawia błędy związane z RTC. Zdarza się, że RTC przy każdorazowym wyłączeniu pokazuje inną godzinę (do przodu).
B) Opcja AUTO SAVE – pozwala ustawić, czy chcemy aby każdorazowo po wyłączeniu konsoli i ponownym uruchomieniu wyświetlało się okienko z powiadomieniem o wykonaniu Save.
Do nawigacji w opcjach należy użyć klawiszy strzałek (góra/dół, prawo/lewo) oraz A do potwierdzenia wyboru lub B do powrotu do poprzedniego menu.
Help – zakładka Pomoc:
Znajdują się tu - aktualna wersja firmware'u oraz Kernela, a także adres strony producenta.
Ważne informacje w przypadku napotkanych problemów:
Może się zdarzyć, że po uruchomieniu programatora na ekranie konsoli wyskoczy następujący komunikat:
Oznacza, to że bateria odpowiedzialna za RTC się wyczerpała i należy ją wymienić (bateria to CR1220). Aby to zrobić należy rozkręcić kartridż i dokonać wymiany baterii w specjalnym koszyczku.
UWAGA! Przy pierwszym uruchomieniu programatora, mimo że bateria jest w pełni naładowana, może wyświetlić się ten komunikat i jest to zupełnie normalne! Należy dokonać aktualizacji Kernela i firmware tak zostało to opisane we wcześniejszej części artykułu. Po wykonaniu komunikat zniknie.
EZ-Flash Junior wyświetla na ekranie maksymalne 16 plików z grami w danym folderze. Aby przejść do kolejnej/poprzedniej strony w danym folderze, należy nacisnąć klawisz w prawo/lewo.
Jeżeli masz trudności z włączeniem programatora lub ten resetuje się za każdym razem po włączeniu, może to sugerować, iż poziom naładowania baterii jest zbyt niski. Należy pamiętać, że EZ-Flash Junior pobiera znacznie więcej energii niż oryginalny nośnik z grą. Przez to zalecane jest używanie w pełni naładowanych ogniw lub stosowanie mocniejszych niż zwykłe. Doskonale sprawdzają się np. baterie marki Eneloop Pro.
Zapisywanie stanu gry (Save):
Jeżeli chcemy się upewnić, że poprawnie zapisaliśmy grę:
1) Należy wykonać zapis w danym miejscu w grze.
2) Wyłączyć konsolę.
3) Włączyć konsolę jeszcze raz. Ukaże się okienko z prośbą o potwierdzenie zapisu. Należy potwierdzić.
Opinia na temat programatora:
EZ-Flash Junior w porównaniu do swojego starszego brata (Omegi) jest sprzętem o wiele prostszym. Ogranicza się w zasadzie do obsługi gier z konsol GB Classic / GB Color oraz Homebrew np. LSDJ. Sprzęt cechuje wysoka kompatybilność z odtwarzanymi tytułami - z testowanych, popularnych gier nie było takiej, której nie udało by mi się odtworzyć. Wedle zapewnień producenta wspiera mappery: MBC1, MBC2, MBC3, MBC5, MBC1M, MBC30. Nie trudno zauważyć, że znajdują się tutaj MBC1M i MBC30, których Everdrive GB nawet w wersji X7 nie potrafi obsłużyć. Nie jest to oczywiście ogromna zaleta, gdyż gier tych było jak na lekarstwo ale fakt jest warty odnotowania. Ponadto Junior świetnie radzi sobie z grami zmodyfikowanymi, hackami oraz tymi z wgranymi translacjami. Otwiera to naprawdę ogrom możliwości w temacie gier importowanych z Japonii.
Kartridż posiada wbudowaną baterię w dedykowanym, wysokiej jakości metalowym koszyczku (CR1220). Co ciekawe bateria ta odpowiada nie tylko za RTC (Real Time Clock) ale również SRAM (do przechowywania danych SAVE). Na skutek tego typu konstrukcji następuje większy niż normalnie pobór mocy i jeżeli korzystamy często z RTC, o wiele szybciej dochodzi do rozładowania baterii.
Względem konkurencyjnego Everdrive'a X7, w EZ-flash Junior brakuje opcji wprowadzania tajnych kodów (Cheats). Nie uświadczymy także możliwości zapisywania gry w dowolnym momencie (Save States). Brakuje także wyświetlenia dodatkowych opcji na temat danego pliku z grą, które znamy z Everdrive'a. Menu programatora jest bardzo skąpe i wyświetla tylko podstawowe informacje takie jak nazwa gry, czy folderu.
Fizyczny klawisz w górnej części kartridża, imituje rozwiązanie z Everdrive'a, z tą różnicą, że pozwala tylko na powrót do menu, a nie jak w konstrukcji Kirkzz'a - wykonanie / wczytanie Save State lub powrót do menu. W tej kwestii wygrywa zdecydowanie Everdrive - w przypadku starszych pozycji z GB Classic, które nie miały możliwości zapisu, Save State'y to szalenie wygodne rozwiązanie.
Podobnie jak w przypadku EZ-Flash Omega i Definitive Edition, kwestią dyskusyjną jest także ulokowanie slotu na kartę microSD. Znajduje się on z prawej strony kartridża, co sprawia, że gdy jest on wsunięty w slot konsoli, nie mamy możliwości wyciągnięcia karty microSD. Dla osób, które lubią sobie często "dogrywać" dane - jest to pewnego rodzaju niedogodność. Dla innych jest to z kolei zaleta, gdyż w ten sposób karta jest zabezpieczona i nigdy nie wysunie się ze slotu np. w trakcie transportu.
Kwestia zapisywania gier systemowo została rozwiązana w podobny sposób co w EZ-Flash Omega Definitive Edition. Save jest wykonywany dopiero w momencie ponownego rozruchu konsoli i manualnego potwierdzenia chęci zapisania stanu gry. Można ustawić także opcję automatycznego zapisywania (opcja menu), co przyspiesza procedurę, lecz konieczności wykonania resetu konsoli każdorazowo po skończeniu rozgrywki - nie jesteśmy w stanie wyeliminować. Jest to czynność, do której trzeba po prostu przywyknąć.
Maksymalna wielkość obsługiwanych romów z grami to 64Mbits, a maksymalna wielkość plików Save - 1Mbits. Wraz z kolejnymi aktualizacjami producentowi udało się zwiększyć limit plików w danym folderze do 7000 oraz ilość znaków w tytułach danych pozycji do 254.
W menu zabrakło mi możliwości kasowania plików z grami z poziomu menu nagrywarki, podobnie jak i całych folderów. Brak również narzędzi diagnostycznych znanych z Everdrive'a czy możliwości mapowania klawiszy (zamiany A i B miejscami). W trakcie nawigacji w opcjach doświadczymy także lekkiego opóźnienia w trakcie przełączania się miedzy poszczególnymi opcjami.
EZ-Flash Junior to sprzęt o dużym potencjale. Bardzo dobre wsparcie producenta poprzez liczne aktualizacje Kernela i firmware'u, wzbogacające możliwości nagrywarki sprawiają, że w przyszłości sprzęt ten może się zrównać możliwościami z tymi marki Everdrive. Na ten moment jednak brakuje kilku kluczowych funkcji aby mówić o produkcie lepszym lub choćby równym.
Na zakończenie pozostawiłem kwestię dostępności oraz ceny. W tym aspekcie EZ-Flash zdecydowanie góruje nad sprzętem z Ukrainy. Junior jest zarówno dostępny na portalach typu aliexpress jak również bezpośrednio z Polski. Cenowo jest także o wiele przystępniejszy - w niektórych miejscach jest nawet dwukrotnie tańszy od Everdrive GB X7. Patrząc przez pryzmat możliwości i potencjalnego rozwoju funkcji w przyszłych aktualizacjach jest to sprzęt zdecydowanie warty uwagi i inwestycji.
Podsumowanie:
Mam nadzieję, że w powyższym artykule udało mi się dogłębnie omówić kwestię konfiguracji i obsługi programatora EZ-Flash Junior. W zestawieniu z konkurencyjnymi sprzętami z rodziny Everdrive GB, flash cart wypada gorzej, lecz nie da się mu odmówić pewnych oczywistych zalet, takich jak o wiele niższa cena i duża dostępność. Przyszłość maluje się także w kolorowych barwach z uwagi na liczne aktualizacje i chęć usprawniania konceptu przez producenta.
W razie jakichkolwiek wątpliwości co do czytelności artykułu proszę o wyrażanie swojej opinii w sekcji ''komentarze''.
Gdzie kupić?
Najłatwiej zamówić bezpośrednio z Polski. Link do sklepu na allegro.
Galeria:
Powrót do poprzedniej strony
|
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
|
|