Nawigacja
Strona główna
Forum
YouTube
Facebook
Grupa na Facebooku
O stronie
Zapraszamy!

Artykuły
GB Classic
GB Pocket
GB Light
GB Color
GB Advance
GBA SP
GB Micro
Polecamy
Jak rozpoznać oryginalny kartridż?

Wszystkie nietypowe rodzaje kartridży

Metroid Zero Mission

Castlevania Legends

GBA SP v2 vs GBA SP v1

GBA SP v2 Surf Blue

GB Micro Pink
Ostatnie komentarze
philipo
13/10/2021 11:05
https://youtu.be/8RuAKtb2too

Chaykin
20/04/2020 21:23
Świetna recenzja, miło się czytało. Dzięki Antari!

philipo
24/05/2019 10:17
Ale zaskoczenie ! Dzięki, bardzo ciekawy tekst ;-)

philipo
16/11/2018 21:14
Nie znałem tej maszynki, super ciekawy tekst.

GBM_Fan
21/03/2014 10:35
Naprawdę fajna recenzja, do tego okraszona świe...

stasiek19
18/02/2014 01:34
Zacna cegiełka

stasiek19
18/02/2014 01:33
W sumie najlepszy do grania po ciemku, ponieważ...

stasiek19
18/02/2014 01:32
Mam podobnego tylko że żółtego z przodu i niebi...

guzik
04/01/2014 20:26
kabelek kupuje się oddzielnie.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Artykuły | Zestawienia | 10 najlepszych gier na GB Color




Autor tekstu: Antari




10 najlepszych gier na GB Color


Game Boy Color - wyczekiwany przez wielu następca sławnego Game Boya Classic. Jako pierwsza konsola przenośna przeniosła nas w kolorowy świat developerskich fantazji. Doczekała się wielu wspaniałych pozycji, które na zawsze weszły do kanonu elektronicznej rozrywki. Poniższy ranking stanowi listę najlepszych z najlepszych, prawdziwych debeściaków, must-have'ów na konsolę GB Color. Należy niezwłocznie się w nie zaopatrzyć. To jest rozkaz.

Powyższy artykuł będący pewnego rodzaju rankingiem gier na konsolę GB Color zapewne nie oddaje w pełni bogactwa tytułów jakie gościły na rzeczonej konsoli. Dlatego też proszę o wyrozumiałość, zdaję sobie sprawę iż wiele osób ''pewne tytuły'' widziało by na innych pozycjach lub też w ogóle usunęło z listy. Pozycje znajdujące się w rankingu są na wskroś uniwersalne i wydaje mi się iż każdy nowicjusz będzie w stanie bez problemu się w nie wkręcić. W założeniu artykuł który właśnie czytacie ma być ''drogowskazem'', pewną podpowiedzią dla nowicjuszy (i nie tylko) w jakie pozycje warto zagrać na konsoli GB Color, bez obawy iż któryś z tytułów może okazać się ''crapem''. Te dziesięć pozycji to gry na swój sposób wyjątkowe, wybitne - każdy kto ma odwagę nazywać się fanem Game Boya Color powinien je mieć w swojej kolekcji.

1. Super Mario Bros. Deluxe



Król był, jest i może być tylko jeden - Mario. Pierwszą pozycję wąsaty hydraulik okupuje nie bez powodu. Super Mario Bros. Deluxe stanowi bowiem perfekcyjną konwersję gry Super Mario Bros. przeznaczonej na konsolę NES. Grafika w rzeczonym tytule stoi na olbrzymim poziomie - wszelkie detale zostały idealnie przeniesione z ekranu telewizora na ekranik naszej ''kieszonsolki''. Całość rozgrywki pozostała w nienaruszonym stanie dodane zostały natomiast bonusy skutecznie podnoszące i tak wysokie już replayability.

Dzięki zamontowanej w grze bateryjce możemy zapisać stan gry po przejściu każdego z poziomów. Kończąc ''główny wątek fabularny'' odblokowujemy następujące opcje: Challenge (w której zbieramy jajka Yoshiego, monety poukrywane w każdym z poziomów oraz staramy się pobić rekord punktów), Album (w którym przeglądamy zebrane w czasie przygody zdjęcia), Toy Box (w którym znajdziemy kalendarz, wróżenie z kart a nawet opcję drukowania zebranych w czasie rozgrywki bannerów, grafik i nalepek z bohaterami Super Mario Bros.). Z czasem odblokujemy także trudniejszą wersję gry (tryb dla wymagających) a nawet opcję wyścigu z botem (Boo). Tytuł absolutnie miażdży jeżeli chodzi o grę w trybie Multiplayer. Zabawa polega na jak najszybszym dotarciu do końca planszy. W trakcie wyścigu możemy relatywnie utrudniać przeciwnikowi drogę, co sprawia niewyobrażalną radość i zapewnia murowanego ''banana'' na twarzach obydwu graczy. Absolutny must-have dla posiadaczy GB Color. Dla tej pozycji warto kupić handhelda Nintendo.

                   


2. Pokemon Silver/Gold/Crystal












Kontynuacja serii pokemon na konsolę GBC w postaci wersji Silver, Gold i Crystal pozostawiła niemałe wrażenie oraz wprowadziła w życie wiele patentów będących jak się później okazało kamieniami milowymi serii. Przede wszystkim korzystając z dobrodziejstw GB Color wreszcie możemy zobaczyć nasze poki w pełnym kolorze. Najważniejsze jednak że łapanie pokemonów i wystawianie ich do walki w celu osiągnięcia miana ''mistrza pokemon'' nadal sprawdza się wyśmienicie. Dzięki rewolucyjnemu systemowi podziału czasu gry na dzień i noc, łapanie stworków zyskało zupełnie nowy wymiar. Z nowości warto także wymienić zegar (odmierzający czas), telefon (umożliwiający komunikację z pokonanymi trenerami itp.) a nawet radio! Dodanych zostało 100 nowych pokemonów dzięki czemu długość czasu rozgrywki została sugestywnie wydłużona. Ba, umożliwiono nawet eksploatację drugiego świata, żeby ''nazbyt wymagający'' się nie nudzili. Pod względem poziomu trudności gra także zbiera owacje na stojąco - bez wątpienia najtrudniejsza odsłona serii - gracza nie prowadzą od początku za rączkę. I bardzo dobrze! Z nowości warto także nadmienić o obecności shiny pokemonów oraz systemu jajek poprzez który możemy krzyżować ze sobą dowolne rodzaje naszych pupili. W Pokemon Crystal ponadto dodana została opcja wyboru płci głównej postaci oraz Battle Tower w której możemy sprawdzić swoje umiejętności trenerskie. Oprawa audio jest przecudowna. Wszystkie melodie brzmią wprost przepięknie i co dziwne nie męczą po czasie jak w przypadku poprzedniej generacji. Graficznie również jest świetnie - piękne sprite'y poków oraz animacje ataków nie pozostawiają wątpliwości mimo iż bez wątpienia są tytuły piękniejsze na konsolkę Nintendo. Pozycja niesłychanie grywalna i uzależniająca - wystarczy pograć parę minut żeby całkowicie zapomnieć o rzeczywistości. Nie bez powodu uważana za najlepszą cześć w serii. Nie ważne którą wersję wybierzesz - wszystkie są wspaniałe.

                   


3. (the) Legend of Zelda Oracle of Seasons/Ages












Podium zamykamy hasłem ''przygód linka nigdy dość'' czyli grą (the) Legend of Zelda Oracle of Seasons/Ages. Chcąc nie chcąc, ta gra musiała znaleźć się w ścisłej czołówce gdyż stanowi najwłaściwszy przykład dobrze wykonanej roboty developerskiej. Do dyspozycji graczom oddano 2 światy - Horodlum (powierzchnia) i podziemny świat Subrosia.

W ''Seasons'' naszą główną ''bronią'' jest tzw. różdżka pogodowa - dzięki niej w specjalnych miejscach na mapie będziemy mogli zmieniać pory roku. W ten sposób dostaniemy się w niedostępne dotąd miejsca przykładowo: rzeczka, która w lecie była nie do przebycia, w zimie zamienia się w lód, dzięki czemu możemy przejść na drugą stronę. Kluczowymi przedmiotami w fabule są tzw. esencje których zebranie skutkuje 'pełnią władzy' nad porami roku. ''Ages'' natomiast oferuje dla odmiany zabawę ze zmienianiem czasu za pomocą magicznej ''Harfy'', napędzanej specjalnymi ''nutami''. Jak w każdej Zeldzie, Link ma na podorędziu kilka niezwykłych przedmiotów które pomagają mu w eksploracji poszczególnych fragmentów krainy. Z ciekawszych warto wymienić magnetyczną rękawicę która umożliwia przyciąganie i odpychanie przedmiotów zrobionych z magnezu, flet za pomocą którego przyzwiemy jedno z trzech zwierzątek (kangur, dinozaur i niedźwiedź) które możemy dosiadać, bumerang lub Hak dzięki któremu możemy 'przyciągnąć się' do wcześniej niedostępnego miejsca. Na szczególną uwagę zasługuje system pierścieni zaimplementowany specjalnie na potrzeby gry. Link może nosić przy sobie specjalne pierścienie - każdy o odmiennej właściwości - dla przykładu: jeden zmniejsza obrażenia jakich możemy doznać o połowę, inny umożliwia zamianę w jednego z wrogów w celu 'infiltracji' wrogich terenów itp. Jako iż ilość owych magicznych sygnetów jest spora (64) kombinowania jest co niemiara. O czymś zapomniałem? Grafika jak zwykle na olbrzymim poziomie, zawstydza niektóre pozycje na GB Advance, natomiast muzyka jest dokładnie taka jaka powinna być. Po połączeniu Ages i Seasons kabelkiem link możemy otrzymać najpotężniejszy ekwipunek w grze i jak się okazuje, to jeszcze nie wszystko! Trudna i wymagająca? Tak. Gra idealna? Tak. Czy masz ją kupić? Tak.

                   


4. Mario Golf



Poza naszym podium znajduje się gra Mario Golf autorstwa teamu Camelot. Czy wirtualny golf może być lepszy od rzeczywistego? W przenośnej wersji na GB Color, absolutnie tak. Mario Golf bowiem stanowi perfekcyjne połączenie golfa z grą rpg. Z pośród dostępnych trybów: Tournament (Mistrzostwa) i Practice, (w którym poćwiczymy konkretne dołki) Adventure mode (wykonywanie określonych zadań) zasługuje na szczególną uwagę. Przykładowo w jednym z zadań dziewczynka prosi nas o wrzucenie 10 piłek na określoną kupkę trawy, w innym musimy wystrzelić piłkę jak najbliżej danego punktu.

Mimo, iż ciągle wykonujemy te same czynności gra ogromnie dużo zyskuje na różnorodności. Kartridż ''zapamiętuje'' trzech dowolnie utworzonych zawodników a także 20 najlepszych strzałów w grze! Zaliczyłeś dołek jednym strzałem i chcesz to zobaczyć ponownie? Od teraz masz taką możliwość. Sama rozgrywka polega na odpowiednim wciśnięciu klawisz odpowiedzialnego za siłę uderzenia piłki. Przedtem jednak dokonujemy wyboru odpowiedniego kija, bierzemy pod uwagę nierówności terenu wiatr - cud miód i orzeszki. Dzięki kompatybilności gry z ''Transfer Packiem'', możemy ujrzeć nasze postacie w pełnym 3d na konsoli N64. Czym byłaby gra w golfa bez rywalizacji z żywym przeciwnikiem? Multiplayer dla dwóch graczy totalnie rządzi, przyciągając do konsoli nawet najbardziej zatwardziałych przeciwników 'odbijania piłeczki'. Grafika to spełnienie marzeń każdego gracza. Mimo iż gra jest w 2d, graficy zadbali aby iluzja przejścia pomiędzy uderzeniem a lotem piłeczki niemal perfekcyjnie imitowała 3d. Nie oczekujcie jednak cudów. To nadal 2d jednakże osobom odpowiedzialnym za to należą się niemałe brawa. Muzyka natomiast jest charakterystycznie 'nastrojowa' jak we wszystkich produkcjach z imieniem 'Mario' w tytule. Wspaniałe połączenie przygody RPG w 'golfowym' świecie zapewnia zabawę na długie godziny, a liczba dodatków, mini-gier i smaczków poukrywanych w grze sugestywnie podwaja czas spędzony przed konsolką. Najlepszy golf na konsole GB/GBC. To nie podlega dyskusji.

                   


5. Mario Tennis



''Połączenie tennisa z grą rpg? Dlaczego nie?'' - Tak pewnie wyglądała rozmowa w amerykańskim teamie deweloperskim Camelot odpowiedzialnym za stworzenie wspaniałej gry Mario Tennis na konsolę GB Color. Twórcy udostępnili nam trzy tryby, które witają nas na ekranie tytułowym po włożeniu kartridża i włączeniu naszej ''kieszonsolki'': Exhibition lub też Multiplayer (Szybki pojedynek z AI lub żywym przeciwnikiem po połączeniu kabelkiem link) maksymalnie do czterech graczy, Mini-games (pakiet mini-gierek odblokowujących się wraz z postępami w grze) oraz Mario Tour - czyli tryb właściwy.

Zaczynamy jako płotka - wraz z polepszaniem się statystyk naszej postaci (szybkość, technika, silne uderzenie) pniemy się w górę po drabinie kariery profesjonalnego tenisisty w celu zmierzenia się z samym Mario. Każda z dostępnych postaci (ponad 20) dysponuje szerokim wachlarzem uderzeń - loby, podkręcone i proste piłki oraz "drop shoty", ''topspiny'' a także uderzenia specjalne. Przemieszczając się po mapce gra przypomina RPGa - postać widzimy z góry natomiast podczas meczu widzimy już tylko kort. W czasie wolnym pomiędzy kolejnymi meczami możemy swobodnie pochodzić po akademiku, porozmawiać z ludźmi lub też podnieść statystyki dzięki jednej z dostępnych maszyn treningowych lub dokonać zmiany obuwia i rakiet w sklepie. Jeżeli posiadamy N64 i urządzenie zwane Transfer Packiem możemy połączyć naszą grę z tą dostępną na N64 i przetransportować nasze postacie w celu ujrzenia ich w pełnym 3d. Oprawa audio-wizualna stoi jak w każdym tytule dostępnym na konsolę Game Boy Color od Camelot na bardzo wysokim poziomie. Jako iż przeciętnie jeden mecz trwa około 30 minut, gra ''starcza'' na długo a ilością bonusów i dodatków jest w stanie zadowolić nawet najbardziej wybredne gusta.

                   


6. Wario Land 3



Seria Wario Land już za czasów Game Boya Classic stanowiła zabawnego platformera sprytnie łączącego inteligentne zagadki logiczne z wyszukanymi elementami zręcznościowymi, zmuszając nas do wysilenia zarówno szarych komórek jak i kciuków. Część trzecia będąca pełnoprawną wersją na GB Color (nie licząc Wario Land 2) jest swoistym ukoronowaniem dorobku rzeczonej serii na platformach GB/GBC. Autorzy postawili tym razem na zmianę konwencji rozgrywki - Wario z początku dysponuje niewielkimi umiejętnościami, które w miarę zdobywania różnorodnych, skrzętnie poukrywanych skarbów może rozwijać.

Z pośród 25 leveli dostępnych w grze każdy jest piekielnie dobrze przemyślany i zaprojektowany - chcąc dostać się w niektóre zakamarki wymagana jest nie tylko określona zdolność lecz także prawdziwa 'małpia' zręczność. Po przejściu danej ilości poziomów czeka nas starcie z jednym z 11 szefów dostępnych w grze, których pokonanie będzie wymagało określonej taktyki indywidualnie dobranej do rodzaju przeciwnika. Wzorem Wario Land 2 w grze znalazło się kilka mini-gierek, z których na szczególną uwagę zasługuje całkiem udany golf. Po przejściu gry na 100% (zebraniu wszystkich skarbów) odblokowuje się tryb ''Time Attack'', w którym możemy spróbować swoich sił, przechodząc każdy z wcześniej przebytych poziomów, na czas. Jeżeli chodzi o oprawę audio-wizualną to jest rewelacyjnie - pozycja wyciska ostatnie soki z małego ekranika GB Color. Grywalna, długa i przepiękna - tak w skrócie można podsumować opisywaną powyżej pozycję. Takie gry, poddają pod rozwagę istnienie następnej generacji.

                   


7. Metal Gear Solid



Metal Gear Solid - na dźwięk tych trzech wyrazów na pewno wielu z was ma przed oczami stacjonarną maszynkę sony o inicjałach PS. Nie należy jednak zapominać iż początki serii sięgają konsoli NES i japońskiej MSX2 i to właśnie do nich graficznie nawiązuje Metal Gear Solid na konsolę GBC. Po sukcesie MGSa na konsolę PlayStation, Konami zdecydowało się wydać kolejną cześć sagi na GBC, graficznie nawiązującą do klasyków serii na NESa, o podtytule Ghost Babel, zachowując przy tym rozwiązania wprowadzone w grze na PS.


Główny bohater tejże pozycji - Snake - dysponuje potężnym arsenałem broni i umiejętności - zaczerpnięte zostały wszystkie ważniejsze rozwiązania z tytułu na PS, Snake może ''przykleić się do ściany'', pukać w celu zwrócenia uwagi strażników, czołgać itp. Jeżeli chodzi natomiast o arsenał militarny, to w grze znajdziemy dobrze znane pistolety z tłumikiem, C4, rakiety Nikita itp. Tytuł oferuje 13 poziomów, każdy o odmiennej stylistyce, klimacie. Dodatkowo pozycja posiada możliwość zapisu stanu gry po przejściu każdego z levelów. Kolejną kwestią czyniącą z MGSa na GB Color kawał pozytywnie ''solidnego'' doświadczenia jest obecność VR missions, wzorem poprzednika na PS. Do dyspozycji oddano nam 150 VR missions - niektóre nawiązują do tych z PS niektóre natomiast zostały specjalnie zaprojektowane dla GB Color. Jeżeli powyższe zalety nie zdołały was jeszcze przekonać do zakupu, to następny aspekt gry zwali was z nóg. Multiplayer dla dwóch graczy absolutnie miażdży i stanowi nie lada gratkę dla każdego fana serii. Łącząc grę kabelkiem Link, każdy z graczy staje się ''Snejkiem'' (Red vs Blue) i zostaje wrzucony do przypadkowej VR mission. Celem każdego z zawodników jest zdobycie trzech dysków, oczywiście można sobie nawzajem przeszkadzać, co dodaje pojedynkom ''pikanterii''. Po ukończeniu VR missions w 100% odblokowujemy tryb Sound, w którym można przesłuchiwać wszystkie dźwięki i muzykę z gry. Grafika a w szczególności animacja stoi w czołówce gier na GB Color. Muzycznie również jest wspaniale - ''starzy wyjadacze'' wiedzą czego oczekiwać, nowicjuszy zapewniam że jest rewelacyjnie. Pozycja niesamowicie grywalna i uzależniająca szczególnie dla fanów serii. Warto ją kupić i sprawdzić choćby ze względu na fakt, iż jest to jedyny MGS wydany na Game Boya. Zagraj i przekonaj się że warto.

                   


8. Tetris DX



Tetris był prawdziwym killerem, must-havem, najbardziej oczywistym powodem, dla którego warto było kupić pierwszego Game Boya Nintendo. Tetris DX natomiast, mimo iż nie wprowadza znaczących zmian w warstwie audio-wizualnej stanowi ulepszoną i ostateczną wersję gry, która władała światem w latach 90, XX w. Najbardziej widoczną zmianą jest szeroko pojęty lifting - dzięki dobrodziejstwom ''pana kolorowego'', ujrzymy naszą grę w pełnym kolorze. Główna wada poprzedniczki - brak możliwości zapisu rekordu punktów - została wyeliminowana na skutek czego, dzięki zamontowanej w grze bateryjce, zapisujemy dowolnie ustanowiony rekord.

Dodatkowo w grze znalazły się trzy sloty zapisu stanu gry, dzięki czemu pożyczenie kartdridża koledze nie będzie już oznaczało pożegnania się ze swoimi rekordami. Istotną zmianą w systemie gry jest wprowadzenie nabijania dodatkowych punktów wówczas gdy zwiększamy szybkość opadania naszych klocków. Do dyspozycji autorzy oddali nam cztery tryby rozgrywki: Marathon (tryb główny pierwszego Tetrisa - gramy tak długo na ile pozwalają nam nasze umiejętności), Ultra (W tym trybie ograniczeni jesteśmy limitem czasowym wynoszącym trzy minuty) 40 lines (Naszym celem jest skasowanie 40 lini) oraz niezwykle przydatna rzecz - Vs. Com, w której poćwiczymy rozgrywkę Multiplayerową z komputerem przez rozpoczęciem batalii z oponentem z krwi i kości. Najlepszy przenośny Tetris na świecie, w którym znalazło się absolutnie wszystko i jeszcze więcej. Pozycja obowiązkowa dla każdego. Perfect.

                   


9. Harvest Moon 3



Seria ''Harvest Moon'' od lat na każdym Game Boyu prezentuje niezmiennie wysoki i równy poziom. Nie inaczej jest w ostatecznej i finałowej wersji ''symulatora rolnika'' na Game Boya Color. Developerzy stworzyli naprawdę głębokie doświadczenie, implementując w grze patenty sugestywnie podnoszące realizm rozgrywki. Początek gry wprawia w osłupienie - tworząc naszego awatara możemy wybrać płeć (dla każdej różne zadania i umiejętności), ubrania, zwierzaka a także podać datę swoich urodzin a nawet typ krwi.

Autorom udało się urozmaicić rozgrywkę wprowadzając kilka lokacji (las, klif, góra, wioska), które nudząc się możemy swobodnie odwiedzać. W mieście i innych lokacjach zawierających jednostki ludzkie możemy porozmawiać z przechodniami, obejrzeć film w kinie a nawet zwiedzić akwarium czy też odebrać pocztę, kupić potrzebne nasiona itp. Jako rolnik karmimy zwierzęta, strzyżemy trawkę, podlewamy, usuwamy kamienie - jednym słowem doprowadzamy do porządku ten cały bałagan, osiągając przy tym prawdziwą i zupełnie rzeczywistą satysfakcję. Grafika - podciągnięta do granic możliwości ''pana kolorowego'' - kolorowa, momentami przywodząca na myśl silnik graficzny z NESa. I wreszcie dochodzimy do najmocniejszego punktu opisywanego tytułu. Autorzy dopracowali grę do tego stopnia, że zaczęła ona przypominać rzeczywistość. Gameplay polegający na ciągłym wykonywaniu tych samych czynności może z czasem znudzić, jednakże mini-gierki i bonusy, które autorzy umieścili w grze skutecznie odwodzą od ''postawy powszechnego znudzenia'' i tworzą perfekcyjny substytut świata realnego.

                   


10. Donkey Kong Country



Naszą ''dziesiątkę najlepszych'' zamyka Donkey Kong Country - konwersja/remake rewelacyjnej gry na SNESa o tym samym tytule. W tej nieprawdopodobnie grywalnej platformówce 2D doświadczymy tego wszystkiego za co tak bardzo kochamy naszego poczciwego Donkey Konga. Do dyspozycji oddano nam przepiękne 34 levele po brzegi wypełnione lianami, bananami, beczkami, gumowymi oponami i wszelakiej maści przedstawicielami wrogiej flory i fauny. W czasie gry na ekranie jest widoczna jedynie jedna postać - zrezygnowano z dwóch charakterów jak to miało miejsce w pierwowzorze ze SNESa, po natknięciu się na wroga, (skuciu) druga postać przejmuje pałeczkę.

Po przejściu danej ilości poziomów czeka nas starcie z bossem, natomiast dla urozmaicenia rozgrywki w grze znalazło się parę poziomów, w których zamiast poruszać się po powierzchni płaskiej - pływamy. Od czasu do czasu mamy także możliwość transformacji w jedno z dostępnych w grze zwierzątek (nosorożec, struś, rekin). Po pokonaniu głównego wątku fabularnego naszym oczom ukażą się liczne bonusy wśród których warto wymienić: łowienie ryb ( istnieje możliwość gry w trybie Multiplayer przez połączenie kabelkiem Link) oraz dwie pozycje bardzo podobne do tych dostępnych w grach z serii Game and Watch. Mimo, iż grze zdarza się czasem chrupnąć, grafika stanowi najwłaściwszy przykład szczytowej formy Game Boya Color. Muzyka to w większości remiksy starych dobrych kawałków, znanych choćby z serii Donkey Kong Land na GB Classic. Cóż więcej można o tej grze napisać? Mimo upływu lat grywalność jest nadal niewyobrażalnie wysoka, a bonusy dolewają jedynie miodu do tego przepełnionego już mlekiem garnka. Rare w szczytowej formie.

                   


Niedocenione tytuły warte krótkiej adnotacji


Jako publicysta i zarazem gracz, świetnie zdaję sobie sprawę, iż nie wszystkie pozycje, które warto sprawdzić na ekranie konsoli GB Color, zdołały się zakwalifikować do powyższego Top 10. Niechlubnym niedopatrzeniem z mojej strony byłoby skazać je na wieczne zapomnienie. W związku z tym poniżej zaprezentowana zostaje lista obejmująca poszczególne gatunki tworów elektronicznej rozgrywki oraz wszystkie tytuły na konsolę GB Color, warte sprawdzenia we własnym zakresie. Zestawienie z założenia ma być "mini-ściągą", ułatwiającą poszukiwania pozycji z określonych gatunków, dla osób dociekliwych, niezaspokojonych przez killery zawarte w Topie lub szukających tytułów substytucyjnych.


Platformówki



Kirby Tilt 'n' Tumble | Rok wydania: 2000 | Recenzja

Jedna z niewielu gier na konsolę GB Color wykorzystująca mechanizm, za pomocą którego nasza postać na ekranie reaguje na wychylenia konsoli (kartridża). Naszym zadaniem jest umiejętne przechylanie handhelda, tak aby nasz różowy przyjaciel bezpiecznie dotarł do celu.



Shantae | Rok wydania: 2002

Niefortunnie wydany tytuł (rok po premierze GB Advance), który w pełni wykorzystuje możliwości graficzne konsoli GB Color. Prawdziwy wielobarwny karnawał, bogaty w wiele charyzmatycznych postaci i rozgrywkę, stanowiącą ciekawą alternatywę dla serii Wario Land.



Wario Land II | Rok wydania: 1998

Prawdziwy kamień milowy serii, który dla wielu uchodzi za najlepszą odsłonę platformówkowych przygód Wario. Graficznie mamy do czynienia z nową jakością, a obrazek uzupełnia masa bonusów, dziesiątki dodatkowych poziomów oraz kilka różnorodnych zakończeń.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Mega Man Xtreme (1), 2
Tomb Raider: The Nightmare Stone
Tomb Raider: Curse of the Sword
Bionic Commando: Elite Forces
Ghosts 'n Goblins
Rayman (1), 2
Disney's 102 Dalmatians: Puppies to the Rescue
Bugs Bunny In Crazy Castle 3, 4
Daffy Duck: Fowl Play
Oddworld Adventures 2
Disney's Aladdin
Return of the Ninja
Donkey Kong GB: Dinky Kong & Dixie Kong
Wendy: Every Witch Way


RPG / jRPG / Strategie / RTS



Dragon Warrior III | Rok wydania: 2000

Remake tytułu z NES'a, stanowiący podręcznikowy przykład pozycji definiującej gatunek jRPG. Do jej głównych zalet zaliczyć należy rozległy świat, pełny niepowtarzalnych postaci; ciekawy system klas; piękną pixel-artową grafikę; długi czas rozgrywki i solidnie poprowadzony skrypt.



Hamtaro: Ham-Hams Unite! | Rok wydania: 2001

Ostatnia pełnoprawna pozycja wydana w Europie na konsolę GB Color, to jednocześnie całkiem zgrabne połączenie gry RPG i przygodówki. Ogromnie ciepłe i pozytywne klimaty, okraszone ślicznymi animacjami, sporą dawką powszechnego zbieractwa i wypełniania questów.



Magi Nation | Rok wydania: 2001

Epicka opowieść, będąca najlepszą alternatywą dla graczy znudzonych klasycznymi odsłonami Pokemonów. Tytuł cechuje się bardzo interesującą fabułą oraz ciekawym systemem rozgrywki, polegającym na kolekcjonowaniu i wystawianiu do walki tzw. "Sennych Kreatur".



Pokemon Trading Card Game | Rok wydania: 1998 | Recenzja

Spin-off starych dobrych Pokemonów, w którym wcielamy się w rolę chłopca, obierającego sobie za cel zdobycie wszystkich kart oraz zostanie mistrzem gry karcianej. Długi czas gry, ciekawa fabuła oraz niesamowicie wysoka grywalność to niewątpliwie jego główne atuty.



Stranded Kids / Survival Kids | Rok wydania: 1999

Interesujący i na swój sposób innowacyjny tytuł autorstwa Konami. W nasze władanie oddane zostają losy chłopca, uwięzionego na bezludnej wyspie. Główny cel, czyli przetrwanie, zależy od indywidualnej strategii gracza i może zostać osiągnięty na wiele sposobów.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Lufia: The Legend Returns
Dragon Warrior Monsters (1), 2
Shin Megami Tensei: Devil Children: Kuro no Sho
Harry Potter and the Sorcerer's Stone
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Pokemon Trading Card Game 2
Star Ocean: Blue Sphere
The Legend of Zelda: Link's Awakening DX
Dragon Ball Z: Legendary Super Warriors
Warlocked
Daikatana
Shadowgate Classic
Robopon Sun, Star, Moon Version
Azure Dreams
Tales of Phantasia: Narikiri Dungeon
Megami Tensei Gaiden: Last Bible (1), 2
Seria Wizardry
Command Master
Grandia: Parallel Trippers
Heroes of Might and Magic (1), 2
Game Boy Wars 2, 3
Crystalis
Cannon Fodder


Puzzle / Logiczne / Zręcznościowe



Game & Watch Gallery 3 | Rok wydania: 1999 | Recenzja

Pięć gier, zebranych w jednym pakiecie pod szyldem serii Game & Watch, tym razem w nowej odświeżonej wersji i jak zwykle z ''kilkoma'' dodatkowymi atrakcjami, odblokowującymi się po osiągnięciu określonego rekordu. Świetny ''odstresowywacz'' po ciężkim dniu pracy.



Pokemon Puzzle Challenge | Rok wydania: 2000

Twórcze rozwinięcie patentu znanego z gry Panel de Pon (Tetris Attack) autorstwa Intelligent Systems, wzbogacone o uniwersum znane z gier Pokemon Silver i Gold. Grę cechuje ogromne replayability, głównie za sprawą sporej ilości tybów - Multiplayer, Training, Challenge, Puzzle.



Toki Tori | Rok wydania: 2001

Bohaterem gry jest uroczy kurczaczek Toki Tori, którego zadaniem jest zabranie określonej ilości jajek, rozlokowanych w poszczególnych levelach, wykorzystując do tego pakiet ściśle sprecyzowanych zdolności. Niespotykanie dopracowana animacja elementów otoczenia i postaci.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Mr. Driller
Magical Tetris Challenge
Pocket Bomberman
Balloon Fight GB
Pokemon Pinball
Spy vs Spy
Klax
Bust-A-Move 4
Game & Watch Gallery 2
Klustar
Logical
Denki Blocks!
Rainbow Islands
Frogger
Pac-Man: Special Color Edition
Die Maus
Rox
Maya the Bee & Her Friends
Ballistic
Hexcite: The Shapes of Victory
Trouballs


Bijatyki



Street Fighter Alpha: Warriors' Dreams | Rok wydania: 2000

Sztandarowa bijatyka Capcom'u jest zdecydowanie najlepszą grą z owego gatunku na konsoli GB Color. Przenośny "Uliczny Wojownik" może się poszczycić sporą ilością zawodników do wyboru, dwoma trybami rozgrywki (Arcade i Training), oraz bardzo dopracowaną oprawą graficzną.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Ultimate Fighting Championship
Mortal Kombat 4
Kettou Beast Wars
Super Chinese Fighter EX
SD Hiryu no Ken EX
Power Quest
X-Men: Mutant Academy


Strzelanki / Akcja / Przygoda



Alone in the Dark: The New Nightmare | Rok wydania: 2001

Przedstawiciel kultowej serii survival horrorów, stworzony w myśl założenia "przekroczymy graficzne limity konsoli". Pod płaszczem ascetycznej rozgrywki, ukryto tutaj obłędne wizualia m.in. kilkaset statecznych, prerenderowanych teł, umiejętnie imitujących perspektywę 3D.



Resident Evil Gaiden | Rok wydania: 2001

Długo wyczekiwana, na kolorowym handheldzie, pozycja, w której chleb powszedni stanowi walka z nieustannie piętrzącymi się na horyzoncie zastępami nieumarłych. Mobilny "Resident", urzeka ogólną atmosferą oraz pięknymi pixel-artowymi widokami zombie w pierwszej osobie.



Tom Clancy's Rainbow Six | Rok wydania: 2000

Unikatowe doświadczenie na konsoli GB Color, będące przedstawicielem taktycznych strzelanek. O powodzeniu w danej misji w większości przypadków decyduje odpowiednie zaplanowanie strategii oraz właściwy dobór jednostek i wyposażenie ich w potrzebny osprzęt.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Perfect Dark
Turok: Rage Wars
Turok 3: Shadow of Oblivion
Tom and Jerry: Mousehunt
Worms: Armageddon
Dexter's Laboratory: Robot Rampage
Bomberman Max Blue: Champion
Gift


Shoot 'em up



R-Type DX | Rok wydania: 1999

Klasyczny scrollowany space-shooter, będący portem gry wydanej na automaty arcade w 1987 r. przez Irem. Na kartridżu zawarte zostały gry - R-Type oraz R-Type II, wzbogacone o kolorowe i monochromatyczne palety graficzne, a także tytuł stanowiący wyzwanie właściwe - R-Type DX.



1942 | Rok wydania: 2000

Kultowy wojenny shooter autorstwa Capcomu, powraca na małym ekranie dzięki cudownej konwersji wprost z konsoli NES, i obejmuje m.in. ciekawy tryb dla 2 graczy. Nie lada gratka dla wszystkich tych, którzy nie mieli dotąd okazji zapoznać się z tą ponadczasową pozycją.



Galaga: Destination Earth | Rok wydania: 2000

Nowa interpretacja wzorcowego shootera z automatów arcade pt. "Galaga", wyprodukowanego w 1979 r. przez Namco. Remake stara się przykuć naszą uwagę m.in. bogatymi w szczegóły, różnokolorowymi tłami, przyjemną oprawą muzyczną oraz egzystencją trybu dla 2 graczy.


Pozostałe tytuły do sprawdzenia w tej kategorii:


Space Invaders
Project S-11
Missile Command
SWiV
Asteroids
Dropzone
Blaster Master: Enemy Below
Magical Chase


Podsumowanie:


Powyższy ranking najlepszych gier na GB Color, idealnie odzwierciedla tendencje panujące w tej generacji. Platformówki i gry logiczne, które królowały na poprzedniej generacji zostają stopniowo wypierane przez coraz liczniejsze gry nurtu RPG oraz przeróżne ich wariacje. Druga generacja jest swoistą mieszanką gatunkową, wolnym i niezależnym prądem, który narodził się po przetarciu szlaków przez generację pierwszą (GB Classic). W rankingu nie znalazło się miejsce dla wielu niekonwencjonalnych gier, które mimo iż stosunkowo grywalne i nietuzinkowe, w powszechnym mniemaniu uchodziły za gry przeciętne, skierowane głównie do określonej grupy odbiorców gdzie uchodziły paradoksalnie za kultowe. Ufam, iż powyższy tekst pomoże wam dokonać własnej selekcji, gdyż wybrane przeze mnie tytuły są na wskroś uniwersalne i stanowią esencję poszczególnych gatunków.



Powrót do poprzedniej strony

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
                        
   
www.gbforever.pl | System: PHP-Fusion | Projekt graficzny oraz logo: Keitaro

Strona korzysta z plikow cookies (tzw. ciasteczka), aby ulatwic korzystanie z naszego serwisu oraz do celow statystycznych.
Jezeli nie blokujesz tych plikow, to zgadzasz sie na ich uzycie oraz zapisanie w pamieci urzadzenia.
Pamietaj, ze mozesz samodzielnie zarzadzac plikami cookies, zmieniajac ustawienia przegladarki.